یکشنبه, ۱۱ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Sun, 1 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از خودرو بانک، با آغاز سال جدید خورشیدی، شاهد افزایش قیمت خودرو ها بودیم. این افزایش قیمت ها به صورت رسمی و از سوی کارخانه های خودروسازی بزرگ و کوچک اعلام شد. افزایش قیمت ها در زمانی که بازار در شرایطی که بازار در وضعیت عدم تعادل به سر می برد، پرسش های فراوانی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند. چرایی افزایش قیمت خودرو و یافتن دلایل آن، برای مشتریان بازار خودرو اهمیت بسیاری دارند.

قیمت رسمی خودرو در کشور به دلیل افزایش هزینه های پیدا و پنهان تولید افزایش می یابد. در یک سو دولت با افزایش دیون به صورت سالیانه، باعث افزایش قیمت خودرو می شود. در سوی دیگر نیز تغییر قوانین می تواند قیمت ها را به مرحله تلاطم وارد کند. ترکیب این دو عامل در کنار یکدیگر، باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

جزئیات بیشتر از دلایل افزایش قیمت خودرو در سال 1403

جزئیات بیشتر از چرایی افزایش قیمت خودرو

دیون دولتی به صورت سالیانه افزایش می یابند. این دیون مواردی همچون بیمه شخص ثالث، هزینه شماره گذاری و صدور پلاک، عوارض گوناگون، دستمزد نیروی کار و مالیات بر ارزش افزوده هستند. برای سال 1403، یک اتفاق مهم را در بخش دیون دولتی شاهد هستیم. مالیات بر ارزش افزوده که تاکنون معادل 9% محاسبه می شد، اکنون به 10% افزایش پیدا کرده است. 1% افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تاثیر قابل توجهی در محاسبه قیمت نهایی خودرو خواهد داشت.

بخش دوم افزایش قیمت خودرو، ناشی از تغییر قوانین مربوط به حوزه خودروسازی است. به طور مثال در سال 1402 و پیش از آن، خودروسازان به ازای 4 دستگاه خودرو جدید تولید شده نیاز به یک گواهی اسقاط داشتند. با این حال در سال 1403، این معادله به صورت 1.5 دستگاه اسقاط در برابر یک دستگاه خودرو جدید تغییر کرده است. به عبارتی خودروسازان با تولید هر دستگاه خودرو جدید، نیاز به اسقاط 1.5 دستگاه خودرو دارند. هدف دولت از تغییر این رویه، افزایش تقاضا برای صدور گواهی اسقاط و تسریع فرآیند اسقاط خودروهای فرسوده بوده است. با این حال تصمیم دولت باعث شده است قیمت خودروهای جدید در کارخانه افزایش یابند.

دولت در اقدامی دیگر، تعرفه گمرکی واردات قطعات منفصله خودرو را نیز افزایش داد. هیات دولت در جلسه خود به تاریخ دی ماه 1402، تعرفه گمرکی جدیدی را برای واردات قطعات منفصله خودروهای سواری وضع کرد. براساس قانون جدید، تعرفه واردات این قطعات از 15 درصد به 51 درصد افزایش پیدا کرد. این تعرفه مربوط به واردات قطعات خودروهای مونتاژی با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی است. بنابراین بسیاری از خودروهای جدید مونتاژی با موتورهای 1.6 و 2 لیتری، افزایش قابل توجهی را در هزینه تولید تجربه کرده اند.

خودروسازان برای اعلام قیمت های جدید، تمامی هزینه های تولید خود را در قالب صورت های مالی به شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می کنند. علاوه برآن مشکلات تامین ارز نیز باعث می شود تا هزینه های تولید خودروسازان افزایش یابد، چرا که آن ها باید ارز را از منابع دیگری تامین نمایند. تمامی مواردی که در متن اشاره کردیم، باعث شده است تا قیمت خودروهای تولید داخل برای سال جدید حدود 16 درصد افزایش را تجربه کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PR8NsKfp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
حسن :
1 ماه پیش
مدیران خودرو ، خودرو سازی که از ابتدای سال شروع به فروش قطعی کرده و کلی پول از مردم جمع کرده و درست بعد از انتخابات امده میگه هر ماشینی حدودا 150 تا 250 میلیون تومان دیگه به دلیل افزایش دیون دولتی بدید.اگرم انصراف بدی 2 ماه دیگه پولت را میدم این یعنی کلاهبرداری و سو استفاده از شرایط موجود کشور
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلا
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه