پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دبیر انجمن خودروسازان:

دولت جدید ممکن است مجبور به افزایش قیمت خودرو شود

1 هفته پیش ( 1403/4/19 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از گسترش نیوز، دبیر انجمن خودروسازان، احمد نعمت بخش، درباره آخرین وضعیت تخصیص و تامین ارز برای خودروسازان اظهار کرد: از روز ۱۸ تیر تامین ارزها آغاز شده است، اما از ابتدای سال تا ۱۷ تیر هیچ خبری از تامین ارزهای تخصیص داده شده نبود. او افزود: در اخبار گفته می شد که ۱.۵ میلیارد دلار ارز به خودروسازان داده شده است، اما این به تخصیص های سال گذشته مربوط می شد و در سال جاری اوضاع خوبی از نظر تامین ارز برای خودروسازان برقرار نبوده و صنعت خودرو نیاز به تامین مستمر ارز دارد.

وی افزود: من از ابتدای سال جاری تاکنون چهار نامه به وزیر صمت نوشتم و در آن نامه ها نسبت به وضعیت نامطلوب تخصیص و تامین ارز به خودروسازان گله کردم و هشدار دادم که اگر با همین رویه پیش رویم به تولید سال ۱۴۰۲ هم نمی رسیم حتی در نامه آخر به آقای وزیر گفتم که کاری کنید در اواخر دولت شهید رئیسی نام نیکی از دولت ایشان به جا بماند.

دولت جدید ممکن است مجبور به افزایش قیمت خودرو شود

نعمت بخش در ادامه به موضوع قیمت گذاری محصولات ایران خودرو و سایپا پرداخت و اظهار کرد: حدود ۱۵ ماه است که شرکت های ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت نداشته اند، صنعت در سال گذشته گرفتار شورای رقابت بود و شورای رقابت پارسال قیمت گذاری را به وزارت صمت محول کرد؛ سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز قیمت های ایران خودرو و سایپا را محاسبه کرده  و اکنون معاون حمل و نقل وزارت صمت باید قیمت های جدید را ابلاغ کند که نکرده است.

وی تصریح کرد: ایران خودرو و سایپا هر روز دارند ضرر می کنند و کسانی که در ابلاغ قیمت ها سهل انگاری می کنند مدیون ۴۰ میلیون سهامدار ایران خودرو و سایپا هستند و این حق شرکت هاست که قیمت های جدید آنها ابلاغ شود.

دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: خودروسازان با کمبود نقدینگی روبه رو هستند و نمی توانند پول قطعه سازان را بدهند و در این شرایط معلوم نیست چرا وزارت صمت در این مورد سیاسی برخورد می کند؟

نعمت بخش گفت: اگر وزارت صمت بنا دارد ابلاغ قیمت های جدید ایران خودرو و سایپا را به دولت جدید واگذار کند که بسیار ناجوانمردانه است و این کار سختی برای دولت جدید خواهد بود که در ابتدای امر مجبور به افزایش قیمت خودرو شود.

وی اضافه کرد: چرا صنعت خودرو باید این قدر مظلوم باشد که قیمت تمام مواد اولیه تولید آن افزایش یابد اما قیمت محصول آن برای حدود ۱۵ ماه با وجود تورم حاکم در کشور افزایش نیابد.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به اینکه بنا بر گفته رسانه ها وزیر صمت خودروسازان را براساس قانون موظف به اعلام قیمت های جدید می داند، اظهار کرد: اگر خودروسازان موظف هستند قیمت ها را اعلام کنند وزارت صمت این را به خودروسازان به صراحت ابلاغ کند که براساس فرمول سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت محصولاتشان را محاسبه و اعلام کنند.

وی همچنین در واکنش به این خبر که وزیر صمت برنامه افزایش تولید و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را دستور کار دارد، گفت: نیاز واقعی بازار ایران به خودروی سواری یک میلیون تا حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است و خودروسازان ایران توان تولید این تعداد را دارند اما اگر دیده می شود که تقاضا برای خودرو در کشور بیشتر از این است به دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانه است، اتفاقی که به ایجاد رانت انجامیده و باعث شده سرمایه های سرگردان کشور که بیش از ۷۵۰۰ همت است به این بازار سرازیر شود و با رانت ایجادشده حدود ۸۰درصد تقاضای خودرو در ایران تقاضاهای کاذب است.

نعمت بخش تصریح کرد: اگر اجازه داده شود که خودروساز خودرو را با حدود قیمت حاشیه بازار بفروشد، در طول سه ماه خودرو تک نرخی می شود، تقاضای کاذب بازار از بین می رود و وعده های وزیر مبنی بر تعادل عرضه و تقاضا تحقق پیدا می کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ghSH3CwI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه