یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز
کارشناس بازار خودرو:

آیا امسال شاهد نوسان قیمت خودرو در بازار خواهیم بود

1 روز پیش ( 1403/4/9 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از توسعه ایرانی، چند ماهی است که دیگر خبری از افزایش قیمت خودرو های داخلی و خارجی نیست و بازار روند کاهش قیمت ها را تجربه می کند. البته سال گذشته نیز این روند تکرار شد ولی از اواسط سال روند کاهشی متوقف شد و سیر صعودی قیمت ها تا همین اواخر بر بازار حاکم بود. آیا امسال نیز مانند سال گذشته شاهد چنین نوسانی در بازار خودرو خواهیم بود؟

رئیس پیشین اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران درباره آخرین وضعیت بازار خودرو توضیح داد: در یک ماه گذشته اتفاق چشمگیری را در بازار خودرو تجربه نکرده ایم و بازار به دلیل ضعف عرضه همچنان در رکود به سر می برد. در این یک ماهه قیمت خودروهای خارجی ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است و سیر قیمت خودروهای داخلی نیز کاهشی بود.

سعید موتمنی در گفت وگو با ایلنا، افزود: این ضعف عرضه در بازار خودرو به فاصله قیمت خودروهای ثبت نامی و خودروهای موجود در بازار دامن زده و شکاف قیمتی آنها را افزایش داده است. اگر فاصله قیمت خودروهای ثبت نامی با قیمت خودرو در بازار چیزی حدود ۱۰ درصد بود دیگر کسی به قصد سرمایه گذاری سراغ این خودروها نمی رفت و تنها مصرف کنندگان واقعی برای خرید آنها ثبت نام می کردند.  

آیا امسال شاهد نوسان قیمت خودرو در بازار خواهیم بود

او همچنین واردات را بی تاثیر دانست. اما نکته قابل توجه این است که اکثر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، به ویژه محمدباقر قالیباف، برنامه خود را واردات آزادانه و بی قیدوشرط خودرو اعلام کرده و موافقت خود را با ایجاد رقابت کامل در بازار ابراز داشتند. اما این وعده ها چقدر قابل تحقق است و شرط تحقق آنها چیست؟ سوال مهمتر اینکه انتخابات ریاست جمهوری چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

چشم بازار به انتخابات

یک کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار اظهار کرد: اکنون رکود بر بازار حاکم است و مردم دست نگه داشته اند تا ببینند که بعد از انتخابات، دولت چه برنامه هایی برای خودرو به وزارت صمت ابلاغ می کند؟ میزان دخالت دولت جدید در بازار چقدر است؟ تصمیماتش بازار را به سمت کاهشی می برد، حداقل در حد همین قیمت ها نگه می دارد یا وضعیت را به سمت افزایش قیمت ها سوق می دهد؟

بابک صدرایی تصریح کرد: اکنون چون عامل مهمی در تصمیم گیری کلان وجود ندارد و هیچ سینگالی به بازار وارد نمی شود، بازار خودرو در حالت رکود به سر می برد. او درباره روند کاهشی قیمت ها در چند ماه گذشته عنوان کرد: یکی از علل این کاهش قیمت، قیمت ارز است چرا که قیمت ارز در دو ماهه اخیر روند ثابتی داشته است.

این تحلیلگر صنعت خودرو افزود: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری و ثبات قیمت ارز، قاعدتا بازار منتظر است که در دولت جدید با توجه به وعده های داده شده، چه تصمیمات خودرویی گرفته می شود.

صدرایی درباره دیگر عوامل موثر بر قیمت ها بیان کرد: برخی پیش بینی می کنند واردات راحتتر و تعداد آن بیشتر شود و همچنین منتظر اخبار امیدوارکننده ای هستند که بتواند باعث کاهشی شدن قیمت ها شود یا حداقل از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کند.

او تاکید کرد: بازار دنبال سوژه هایی برای خود است و همه منتظرند ببیند بعد از انتخابات چه اتفاقاتی برای بازار خودرو می افتد و با توجه به عملکرد و تصمیمات دولت جدید، بازار تصمیم می گیرد که قیمت ها را افزایش دهد، ثابت نگه دارد و یا کاهشی کند.

این کارشناس بازار خودرو درباره تداوم این روند کاهشی گفت: برای ادامه این وضعیت باید به چند نکته دقت کرد. ابتدا باید به عرضه و تقاضا توجه شود یعنی مهم است چه مقدار خودرو تولید و به بازار عرضه شود. صدرایی با اشاره به اینکه باید دید چه قوانینی در حوزه واردات وضع می شود یعنی واردات خودروهای دست دوم آغاز می شود و یا تمرکز دولت به واردات خودروی صفر است، تصریح کرد: همچنین قیمت ارز بر بازار موثر است که مسائل سیاسی و کلان کشور آن را تعیین می کند.

واردات به شرط اصلاح سیاست خارجی

او درباره تاثیر واردات بر کاهش قیمت ها اظهار کرد: کاهش قیمت ها را  نمی توان متأثر از واردات دانست، زیرا تاکنون مقدار واردات به صورتی نبوده است که بگوییم اصلا وارداتی رخ داده که حال تاثیرگذار باشد.

این تحلیلگر خودرو با بیان اینکه واردات تاکنون نتیجه بخش نبوده و باید از این به بعد تاثیر واردات را درنظر بگیریم، درباره شعار واردات آزادانه خودرو نامزدها عنوان کرد: زمانی می توانیم واردات آزادانه داشته باشیم که به سمت واردات انبوه برویم و برای این کار باید مشکلات سیاست های کلان خارجی حل شود یا تعدیل پیدا کند.

صدرایی با اشاره به اینکه باید مقداری از تحریم ها خارج شویم و تامین ارز مناسبی داشته باشیم، در نهایت خاطرنشان کرد: اگر تامین ارز مناسبی صورت بگیرد، کشور این پتانسیل را دارد که دولت بر واردات انبوه خودرو کار کند تا بتواند به لحاظ کمی و کیفی به بازار شوک وارد کند.

تکرار سیاست های گذشته، مساوی است با شکست در بازار خودرو

سال گذشته نیز روند کاهشی قیمت خودرو از خردادماه آغاز شد و تا شهریور 1402 نیز این روند ادامه داشت. به گواهی آمارها قیمت ها تا حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده بودند اما این روند کاهشی از مهرماه متوقف شد و در نهایت در بهمن ماه این 30 درصد کاهش قیمت جبران و خودروها دوباره گران شدند.

به اعتقاد کارشناسان، دولت با خبردرمانی موفق شده بود که این روند کاهشی را در بازار ایجاد کند. در واقع خبردرمانی دولت از طریق انتشار اخباری مبنی بر واردات انبوده خودروهای نو، دست دوم و برقی صورت گرفت که وعده داد بود قیمت این خودروها برای عموم مردم اقتصادی و به صرفه باشد. بنابراین بازار به رکود رفته بود و همه منتظر خرید این خودروهای جدید خارجی، باکیفیت و ارزان بودند. اما در ادامه فعالان با مشاهده شکست این سیاست ها و گران بودن خودروهای خارجی، از شعارهای دولت ناامید شدند و دوباره بازار روند افزایشی خود را پی گرفت.

علت شکست این سیاست ها، کمبود ارز بود. دولت با اینکه مدعی است در فروش نفت رکورد زده اما روند فروش نفت حاکی از آن است که ایران با تخفیف های بالا به چین نفت می فروشد و بقیه تجارت نفت ایران با دنیا، از طریق تهاتر انجام می شود. اندک ارزی هم که دولت از این فروش به دست می آورد یا صرف واردات کالاهای غیرضروری نظیر جت اسکی و چوب گلف می کند یا هنگام بحران های ارزی به بازار تزریق می شود. 

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/om4kX2tN
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه