یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار خودروی کشور در برخی مقاطع زمانی حرارت خاصی را تجربه می کند که اصطلاحاً به بازار داغ خودرو شناخته می شود. از این مقاطع زمانی می توان به روزهای انتهایی سال و روزهای منتهی به آغاز فصل تابستان اشاره کرد. در این دو برهه زمانی، میزان سفرهای برون شهری و بین شهری افزایش پیدا می کند و افراد بسیاری علاقه مند به سفر با خودروی شخصی هستند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از آتیه آنلاین،  بررسی شرایط بازار خودرو در سال های گذشته نشان می دهد که حجم دادوستد در این زمان ها بیش از پیش بوده است. حال باید پرسید که در روزهای منتهی به تابستان داغ سال ۱۴۰۳، بازار خودروی کشور آن طور که باید داغ خواهد شد؟ بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در حالی به این سؤال پاسخ می دهد که دولت در سال های اخیر اجازه ورود خودروهای وارداتی را صادرکرده و برخی مدل های خودروهای ژاپنی به کشور وارد شده اند. در کنار آن مدل های بیشتری از خودروهای چینی در ایران مونتاژ و به بازار عرضه می شود. مشروح گفت وگو با این کارشناس را در ادامه می خوانید.

پیش بینی وضعیت بازار و قیمت خودرو در تابستان سال ۱۴۰۳

پیش بینی شما از وضعیت بازار خودرو در تابستان سال ۱۴۰۳ از چه قرار است؟

شهادت ابراهیم رئیسی باعث شد کشور در شوک فرو برود. این موضوع بر بازارهای مختلف ازجمله بازار خودرو تأثیرگذار بوده است. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، تا زمان انتخاب رئیس جمهور جدید و اعلام دقیق برنامه های اقتصادی دولت چهاردهم نمی توان آینده ای را برای بازار خودرو و دیگر بازارهای اقتصادی پیش بینی کرد. همچنین باید دانست که بازار خودرو بسیار تحت تأثیر فضای روانی جامعه است.

در کنار سیاست های اقتصادی دولت، میزان ارز اختصاصی به تولید و واردات خودرو هم بر بازار تأثیر دارد. در نهایت می توان گفت بازار تابستان سال ۱۴۰۳ با بازار سال های گذشته متفاوت خواهد بود.

در چندوقت اخیر دولت سیزدهم در راستای کنترل بازار و افزایش رضایت مصرف کننده نهایی اجازه واردات برخی خودروها را صادر کرد. این موضوع تا چه حد بر بازار اثر گذاشته است؟

تصمیم دولت، اتفاق خوب و مهمی برای بازار خودرو بوده، اما باید این روال ادامه داشته باشد. زیرا میزان حداکثر ۲۰ هزار خودروی وارداتی در مقابل تقاضای ۱.۵میلیونی رقم قابل توجهی نیست. در واقع زمانی واردات خودرو بر این بازار تأثیر خواهد داشت که حداقل۲۰۰ هزار دستگاه از این خودرو در بازار و سطح شهر وجود داشته باشد. یکی از موارد مؤثر بر واردات خودرو در بازار زمانی خودنمایی خواهد کرد که هر فردی توان ثبت نام و خرید خودرو را در سامانه داشته باشد. این گفته به معنای آن نیست که هر فردی رأساً خودرو وارد کند، چون واردات و ارائه خدمات پس از فروش دارای قاعده و قانونی است که اجرا و توجه به قوانین واردات از سوی شرکت های خودرو و خدمات پس از فروش بسیار مهم است. در فرایند خرید خودروهای وارداتی باید نکاتی همچون تحویل خودرو ظرف مدت ۹۰ روز، افزایش عرضه و استمرار آن مورد توجه قرار گیرد. زمانی که عرضه به صورت پیوسته انجام شود، قیمت خودرو در بازار شکسته شده و دولت به خواست خود مبنی بر کنترل بازار دست پیدا می کند.

با توجه به واردات خودروهای کارکرده و به اصطلاح دست دوم، آینده بازار چگونه خواهد بود؟

بازار خودرو همواره دو مشتری مهم دارد؛ یکی افرادی که برای کسب سود به این حوزه ورود می کنند و دسته دوم افرادی که برای رفع نیاز خودرو می خرند. در حال حاضر به دلیل آنکه فاکتورهای جهش نرخ تورم و ارز در اقتصاد ایران وجود ندارد، تنها افرادی به خرید خودرو می پردازند که به دنبال رفع نیاز خود هستند و مصرف کننده نهایی محسوب می شوند. البته ناگفته نماند که در این بین، بخش جدیدی در بازار خودروی ایران جهت سرمایه گذاری ایجاد شده که بازیگر اصلی آن خودروهای برقی هستند.

در این قسمت نیز مسائلی همچون میزان عرضه و فرآیند تحویل خودرو مهم و حائز اهمیت جلوه می کند. البته میزان سود حاصله به مواردی همچون میزان تولید برق و هزینه تمام شده آن در کشور بستگی دارد.بخش دیگری از بازار خودروهای دست دوم تحت تأثیر وارداتی های سال های نه چندان دور است. این خودروها همچنان سرحال و برای بخشی از مشتریان بازار جذاب هستند. خودروهای مذکور دارای موتورهای پرقدرت و امکانات رفاهی خوبی هستند. پیش بینی می شود در این محدوده، بازار با تکیه بر رفع نیاز بخشی از مشتریان جایگاه خوبی داشته باشد و رده قیمتی این محصولات آنچنان دستخوش تغییر نشود.

رفتار مصرف کننده در روزهای منتهی به تابستان در مواجهه با خودروهای مونتاژی چگونه خواهد بود؟

به هرروی بخشی از بازار خودروی ایران به خودروهای مونتاژی شرکت های مختلف عموماً محصول کشور چین، اختصاص یافته که در سال های اخیر رشد قابل توجهی در طراحی و ساخت این محصولات به ثبت رسیده است. این خودروها با حرکت به سمت طراحی های خاص همراه با امکانات بسیار زیاد رفاهی، جایگاه خاصی را از آن خود کرده اند.

اما مشتریان این بخش از بازار را دو دسته تشکیل می دهند؛ بخشی از آن ها بعد از چندسال استفاده از خودروهای تولید داخل، علاقه مند به استفاده از خودروهای مونتاژی چینی شده اند و می خواهند فضای جدیدی را تجربه کنند. این دسته از مشتریان، محصولات قیمتی نزدیک به خودروهای تولید داخلی را می خرند و آنچنان به حوزه خودروهای لوکس و گران قیمت وارد نمی شوند.

دیگر مشتریان بازار خودروهای مونتاژی چینی، افرادی هستند که توان خرید خودروهای گران قیمت این بازار را دارند و به دنبال تجربه استفاده از برخی امکانات به روز صنعت خودرو هستند. تجربه ای که شاید در محصولات ژاپنی و اروپایی باید هزینه چندبرابری برای آن پرداخت کرد.

در کنار رفتار مشتری در بازار خودروهای چینی، رفتار شرکت های مونتاژکار و سیاست های کلان تأثیرگذار است؛ زیرا میزان عرضه، نوع عرضه و قیمت گذاری خودروی صفرکیلومتر و بازار دست دوم در آینده کوتاه مدت و بلندمدت این بازار نقش دارد. می توان گفت، پیش بینی بر آن است که بازار خودروهای مونتاژی کشور چین در آینده روند رو به رشدی به خود بگیرد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KuvsGqBk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه