یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرفوری، آنچه مشخص است همراه با اوج گیری تنش میان ایران و اسرائیل و به دنبال آن رشد نرخ ارز، قیمت خودرو به قله یک ساله خود رسید؛ به این معنا که در  سال ۱۴۰۲ نیز قیمت ها چنین صعودی را به خود ندیده بودند. همان طور که عنوان شد، اوج گیری تنش میان ایران و اسرائیل و همچنین پاسخ موشکی ایران، بازار خودرو را با تنش مواجه کرد که دلیل اصلی آن نیز رشد موقت نرخ ارز بود.

نرخ ارز در فروردین ماه حتی رقم ۶۷ هزارتومان را نیز به خود دید و از آنجا که طی پنج سال گذشته فرمان خودرو در دست ارز بوده، قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود گرفت. حالا بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می دهد که قیمت ها از نیمه فروردین ماه امسال تا انتهای خردادماه بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافته و حتی قیمت بسیاری از خودروها به بازار شب عید نزدیک شده است. مقایسه قیمتی خودروها از اسفند سال گذشته تا انتهای خرداد گویای این نکته است که قیمت های روزهای پایانی بهار، به قیمت های اسفند سال گذشته بسیار نزدیک شده است و برخی تفاوت قیمت ها نیز بیشتر به دلیل تغییر پلاک های ۱۴۰۲به ۱۴۰۳ است.

کاهش نرخ ارز باعث افت 10 درصدی قیمت خودرو در بازار شد

بر این اساس روند کاهشی قیمت ها در بازار خودرو، به خصوص در خردادماه متاثر از افت نرخ ارز است، حال آنکه تیراژ روند نزولی به خود گرفته است.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صمت، تیراژ خودرو در فروردین ماه افت ۱۹درصدی را به خود دید و در اردیبهشت ماه نیز کاهش ۱۷درصدی داشت. بر این اساس برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو نیز از افت بیشتر قیمت ها در خردادماه خبر می دهند که دلیل اصلی آن عدم اصلاح قیمت خودرو و رشد زیان خودروسازی است.

در این زمینه، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در صحن مجلس عنوان کرد که زیان انباشته خودروسازی به ۲۱۰همت رسیده است. بنابراین همراه با فریز ۱۴ماهه قیمت ها و همچنین نبود افق روشنی مبنی بر اصلاح قیمت خودرو در ماه های آتی، به نظر می رسد که روند نزولی تیراژ حداقل تا دوماه آینده تداوم داشته باشد. این در شرایطی است که عباس علی آبادی، وزیر صمت در افتتاحیه نمایشگاه قطعه از تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داده است. در حال حاضر بسیاری از کاندیداهای ریاست جمهوری وعده بهبود صنعت و بازار خودرو را می دهند، حال آنکه به نظر می رسد تا ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود و بازار ارز آرام نگیرد، نمی توان انتظار تعادل قیمتی در بازار خودرو را داشت.

بازار بهاری خودرو در سال جدید نشان داد که بازار بیش از گذشته به نرخ ارز وابسته است، چرا که افت قیمت ها در خرداد ماه در شرایطی رخ داده که تیراژ روند نزولی را به خود می بیند. بنابراین به رغم وعده و وعید کاندیداهای ریاست جمهوری مبنی بر کاهش تنش در بازار و بهبود صنعت خودرو، تا وقتی که ثبات سیاسی در کشور ایجاد نشود، تمامی این وعده ها بی حاصل خواهد بود.
 
بر این اساس اگرچه نرخ ارز عامل تاثیرگذاری بر قیمت های بازار خودروست؛ اما این مولفه نیز تاثیر خود را بر صنعت خودرو گذاشته و به عنوان یکی از عوامل کاهش تولید در خرداد ماه شناخته می شود.

به گفته رئیس انجمن خودروسازان، از ابتدای سال جاری تاکنون، تخصیص ارز به خودروسازان کند شده است که به گفته وی این عامل موجب کاهش تیراژ در ماه های آتی نیز خواهد شد.

در هر صورت افت و خیز بهاری قیمت خودرو در سال جدید نشان داد که نرخ ارز باز هم مهم ترین و تاثیرگذارترین مولفه بر بازار خودروست و کاندیداهای ریاست جمهوری نیز در ابتدا باید وعده ثبات نرخ ارز را بدهند تا آرامش در بازار خودرو محقق شود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hNNo8czx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه