دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گزارش بانک مرکزی ایران از روند بازدهی بازارها نشان می دهد افت وخیز منحنی قیمت در بازار خودرو طی حداقل ۱۴ ماه گذشته متاثر از تورم بهای ارز بوده؛هرچند البته تحولات تورمی (درصد افت وخیز قیمتی) آن ها دقیقا مطابق با هم پیش نرفته است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، بانک مرکزی اخیرا در گزارشی «بازدهی دارایی های منتخب در هر ماه نسبت به ماه قبل» را اعلام کرده است. در این گزارش که حدفاصل فروردین ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ را پوشش می دهد، بازدهی ماهانه (یا همان تورم ماهانه) چند کالای مختلف از جمله ارز، سکه و خودرو بررسی شده است. نکته خودرویی مهم گزارش بانک مرکزی، نخست روند نامنظم (بازدهی) تورم در بازار خودرو و دوم تناسب حرکتی نسبی با بازار ارز است.

افت و خیز قیمت قیمت خودرو در بازار طی ۱۴ ماه گذشته

به عبارت بهتر، بازدهی بازار خودرو در ۱۴ ماه گذشته روندی به اصطلاح سینوسی را به خود دیده که با توجه به تحولات تورمی در بازار ارز، مشخص می شود خودرو اثرپذیری زیاد (اما نه کاملا منطبق) از این بازار داشته است. هرچند عوامل دیگری نیز بر روند سینوسی بازدهی بازار خودرو در ۱۴ ماه گذشته اثرگذار بوده اند، اما به نظر می رسد عامل اثرگذار اصلی، ارز بوده است. درواقع طی ۱۴ ماه گذشته هرگاه قیمت ارز بالا رفته، بهای خودرو نیز در بازار آزاد رشد کرده و هرگاه ارز آرام گرفته یا سربه زیر شده، قیمت خودرو در مسیر نزولی حرکت کرده است.

این موضوع البته تنها مختص ۱۴ ماه گذشته نیست و طی ۵ تا ۶ سال گذشته کم وبیش جریان داشته است. خودرو هرچند ذاتا کالایی مصرفی است، اما در کشور حکم منجی ارزش پول را پیدا کرده و به همین دلیل متناسب با تغییرات در دیگر بازارها، به ویژه ارز و همچنین بالا و پایین شدن انتظارات تورمی، دچار افت وخیز قیمتی می شود.

در سال های اخیر معمولا هرگاه انتظارات تورمی و به تبع آن بازار ارز رشد کرده، قیمت خودرو نیز در بازار آزاد بالا رفته است و در مواقعی که انتظارات و ارز آرام شده اند، منحنی قیمت خودرو هم وارد فاز آرامش شده است.

حالا گزارش بانک مرکزی نیز بر این موضوع صحه می گذارد؛ زیرا ارز و خودرو حداقل طی ۱۴ ماه گذشته در مسیری مشترک اما نه الزاما با سرعت برابر، حرکت کرده اند.

در این مدت البته عوامل دیگری بر بازدهی (تورم) ماهانه بازار خودرو اثرگذار بوده که شامل افت وخیز عرضه، طرح های فروش خودروسازان، اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو و اخبار خودرویی به خصوص درمورد واردات است. هرچند این عوامل هیچ کدام به تنهایی به اندازه تحولات قیمتی ارز بر بازدهی ماهانه خودرو اثرگذار نبوده اند، اما در افت وخیز سرعت تورم (بازدهی) تاثیر بسزایی داشته اند.

به عنوان مثال، گاهی با وجود رشد شدید قیمت ارز، عرضه مناسب یا اخبار خودرویی مثبت سبب می شود سرعت رشد بهای خودرو در بازار به نوعی کنترل شود. عکس این ماجرا نیز رخ داده؛ به نحوی که گاهی اخبار منفی خودرویی، مثلا منتفی شدن واردات کارکرده ها یا افت عرضه و حتی اصلاح قیمت، سبب شده است منحنی قیمت خودرو با سرعت بیشتری نسبت به بازار ارز حرکت کند.

نگاهی به گزارش بانک مرکزی نشان می دهد عوامل غیرارزی موثر بر بازدهی بازار خودرو، در مقاطع مختلف طی ۱۴ ماه گذشته سبب افت وخیز سرعت تغییرات قیمت خودرو شده اند.

از جمله مهم ترین آن ها، فروش یکپارچه خودرو بود که دو بار توسط سیاستگزار به اجرا درآمد. بار نخست در اسفند ۱۴۰۱ بود که در قالب گزارش بانک مرکزی (روند بازدهی ۱۴ ماه گذشته) نمی گنجد؛ اما مرحله دوم در خرداد پارسال به اجرا درآمد و توانست با کمک فروش مرحله نخست از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار بکاهد.

در آن مقطع گفته می شد چیزی حدود یک میلیون تقاضا در فروش یکپارچه مرحله دوم به ثبت رسیده که با احتساب یک میلیون تقاضای مرحله اول، عملا نزدیک به دومیلیون تقاضا ثبت شد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2Bq368ZD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه