دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از تسنیم، استقبال مناسب متقاضیان از خودروهای برقی در کنار حذف قیمت دستوری این نوع خودرو ها توسط شورای رقابت، خبر خوبی است که در کنار مزایای محیط زیستی - به ویژه برای شهرهای بزررگ و صنعتی - می تواند منجر به رقابت پذیری و ارتقاء کیفیت محصولات شود.

خداحافظی با یک دهه سرکوب قیمتی در صنعت خودرو می تواند از خودروهای برقی آغاز شود. از 30 اردیبهشت امسال، ثبت نام متقاضیان برای خودروهای برقی وارداتی با مسدودسازی 100 میلیون تومان به ازای هر دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه آغاز شد که استقبال مناسبی را در پی داشت، به گونه ای که تا پنجم اردیبهشت که مهلت ثبت نام به پایان رسید، 140هزار نفر در این طرح نام نویسی کردند.

استارت آزادسازی قیمت خودرو با خودرو های برقی

در چند روز اخیر، شورای رقابت به عنوان متولی قیمت خودرو اعلام کرد که خودروهای برقی از شمولیت مصوبه 543 و اصلاحات  بعد از آن خارج شده و این بدان معناست که قیمت دستوری برای خودروهای برقی اعمال نخواهد شد. وزارت صمت بنا به دلایلی از جمله محدود بودن تعداد واردکنندگان خودروهای برقی، با آزادسازی قیمت این نوع خودروها مخالف است، اما ممکن است مزایای این سیاست از جمله افزایش رقابت پذیری و رشد انگیزه واردکنندگان برای استمرار عرضه خودروهای روز دنیا، وزارتخانه مذکور را به هم سوئی با این طرح تشویق کند.

اگر برداشتن محدودیت قیمتی برای خودروهای برقی نتایج مثبتی در پی داشته باشد، این رویکرد می تواند در تولیدات خودروسازان داخلی نیز اعمال شود.

صنعت خودرو از حدود یک دهه قبل تا کنون درگیر مساله قیمت گذاری دستوری شده است، اما به گفته عمده کارشناسان، این سرکوب قیمتی نه تنها منجر به ایجاد آرامش در بازار نشده، بلکه معضلاتی همچون تنش در بازار خودرو، اختلاف شدید قیمت میان کارخانه و بازار، رشد سفته بازی، انباشتگی زیان خودروسازان و کاهش انگیزه آنان برای حفظ و ارتقاء کیفیت محصولات را به دنبال داشته است.

صنعت خودرو جهان با سرعت به سمت تولید و گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی پیش می رود و می توان گفت، آینده از آن خودروهای برقی و هوشمند خواهد بود. ایران نیز برای جا نماندن از این روند و بنا بر سیاست ها و رویکردهای محیط زیستی، چاره ای جز حرکت به این سمت نخواهد داشت. تولید خودرو «ری را» در دو مدل بنزینی و برقی که گفته می شود مدل برقی آن در تراز جهانی بوده و قرار است اوایل سال آینده وارد بازار شود، حرکتی مثبت در این راستا به شمار می رود.

در این شرایط، حذف محدودیت قیمت، دست خودروسازان و واردکنندگان را برای تولید و عرضه خودروهای باکیفیت تر باز می گذارد و به آن ها برای افزایش عرضه این محصولات انگیزه می دهد، کما این که حقوق گمرکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیم درصد، خودروهای برقی 4 درصد و وسایل نقلیه هیبریدی 15 درصد تعیین شده است. در حقیقت دولت با این اقدام، انگیزه واردکنندگان را برای ورود خودروهای به روز و دوستدار محیط زیست افزایش داده است.

صنعت خودرو از یک سو با مساله قیمت گذاری دستوری روبه رو است و از سوی دیگر، مواد اولیه مورد نیاز خود از جمله فلزات و محصولات پتروشیمی را از طریق بورس کالا و با قیمت هایی نزدیک به بورس لندن خریداری می کند! این شرایط دشوار، عملاً به سدی برای مسیر حفظ و ارتقای کیفیت و تنوع خودروهای داخلی تبدیل شده است.

در حال حاضر مطابق صورت های مالی رسمی خودروسازان، زیان انباشته این صنعت به 130 هزار میلیارد تومان رسیده است. از طرف دیگر به دلیل فاصله ایجادشده بین قیمت کارخانه ای و بازار، دلالان و خریداران دلال مسلک سودهای هنگفتی به جیب می زنند. با این تفاصیل، به نظر می رسد که لازم است دولت با جسارت و قاطعیت، سرکوب قیمتی را یک بار برای همیشه از میان بردارد و این رویکرد می تواند از صنعت خودرو و مشخصاً خودروهای برقی آغاز شود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EHPCBeJQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه