براساس اعلام گمرک، تا پایان فروردین ماه 1403 و طی دور جدید واردات خودرو، 12 هزار دستگاه خودروهای وارداتی به صورت قطعی از گمرک ترخیص شده اند. بااین حال هنگام تردد در خیابان ها، این تعداد خودروهای وارداتی ترخیص شده را نمی بینید. اگر در شهرهای بزرگ کشور قدم بزنید یا رانندگی کنید، به سختی می توانید یک خودرو وارداتی مدل 2023 یا 2024 را در خیابان ها ببینید.
دلیل این موضوع، تبدیل خودروهای وارداتی به منبع کسب سود است. متقاضیان خرید خودروهای وارداتی که در اسفندماه 1401 نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کرده بودند، مسیر پرفراز و نشیبی را برای تحویل اتومبیل های وارداتی خود طی کردند. اکنون که نوبت به ترخیص خودروها رسیده است، آن ها تمایل دارند تا از این خودروها سودی قابل توجه را کسب کنند. بههمین دلیل اتومبیل های وارداتی جدید را نه در خیابان ها، بلکه در نمایشگاه های خودرو خواهید دید.
بدیهی است تا زمانی که واردات خودرو به صورت قطره چکانی ادامه داشته باشد، جنبه سرمایه گذاری این خودروها برای مالکان آن ها همچنان جذاب خواهد بود. این میزان از جذابیت در مورد خودروهایی که برند غیرچینی دارند دوچندان می شود. اکثر اتومبیل های وارداتی بازار ایران در مرحله جدید، چینی هستند. در این بین تنها چند مدل محدود با برندهای هیوندای، کیا و تویوتا با حداقل آپشن های ممکن و در قالب تیپ پایه به بازار ما رسیده اند. این خودروها از جذابیت دوچندانی برای مشتریان برخوردار هستند، درحالی که محصولی همانند زوتی DL5 جذابیت چندانی برای مصرف کنندگان و سرمایه گذاران ندارد.
سخت گیری های بیش از حد در موضوع واردات خودرو، باعث شده است تا مواردی همچون فروش حواله خودرو، فروش اولویت واگذاری محصولات خارجی و درنهایت دپوی محصولات را شاهد باشیم. بعید به نظر می رسد روند واردات خودرو به کشور در سال 1403 نیز تغییراتی جدی را تجربه کند. ازاین رو انتظار داریم تا رویه موجود در بخش واردات خودرو حداقل در کوتاه مدت و تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.