به گزارش فرصت امروز به نقل از گجت نیوز، قیمت خودرو در بازار کشور از اواخر هفته گذشته تا به امروز روند کاهشی را تجربه کرده است و با این وجود همچنان مشتریان خودرو آنچنان که باید از بازار استقبال نکرده اند. حال طبق آخرین اخبار خودرو، سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو با اشاره به کاهش قیمت خودروهای نو یا کارکرده وارداتی و مونتاژی معتقد است که این روند ادامه دار خواهد بود.
طبق صحبت های موتمنی، اکثر خودروهایی که بیش از ۵۰۰ میلیون قیمت دارند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افت قیمت داشته اند و حتی قیمت ماشینی مانند پژو پارس ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان افت کرده است. وی همچنین در خصوص ریزش قیمت خودروهای داخلی توضیح داد:
قیمت پژو پارس سال که تا چند روز پیش ۶۷۵ میلیون تومان بود به ۶۵۵ میلیون تومان رسیده و حتی تا ۶۳۵ میلیون تومان نیز به فروش می رسد و قیمت دنا اتوماتیک که ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون بود به حدود ۱ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.
این فعال بازار خودرو در مورد وضعیت خودروهای مونتاژی اعلام کرد قیمت خودروهای مونتاژی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان افت داشته است؛ به طوری که لاماری حدود ۸۰ میلیون و جک J4 بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند. وی در مورد ریزش قیمت خودروهای وارداتی که به تازگی وارد کشور شده اند نیز بیان کرد هیوندای کرتا وارداتی کرمان موتور که اوایل فروردین تا ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت با ریزش ۴۰۰ میلیونی در حال حاضر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است. کیا سلتوس که ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون بود، ۳۰۰ میلیون ریزش قیمت داشته است و حدود ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد. اما قیمت هیوندای توسان کاهشی نداشته و حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می شود. قیمت النترا ۱۰۰ میلیون افت داشته و اما در میان خودروهای وارداتی، تویوتا کرولا با کاهش قیمت ۴۵۰ میلیون تومانی رکورددار بوده است.
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد:
چون خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و قیمت آن ارتباط نزدیکی با تنش های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و از آنها تاثیر می پذیرد، به دلیل این که اوضاع کمی آرام شده شاهد عقب نشینی قیمت ها هستیم. قیمت خودرو که در سال جدید ۳ تا ۵ درصد افزایش یافته بود، آرام آرام در حال نزدیک شدن به قیمت اسفندماه گذشته است.
طبق اظهارات رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، تقاضا برای خودرو در بازار کم است و با کاهش قیمت، خرید و فروش به آن صورت که باید انجام نمی شود. قیمت ها در بازار واقعا بالا است و مشتری کمتر مراجعه می کند و تقاضا صرفا برای خودروهایی که اختلاف میان قیمت مصوب کارخانه ای و بازار آزاد آن زیاد است، بالاست. اما در بازار فعالیتی دیده نمی شود.
موتمنی در پایان گفت اگر خودرو مرتب و روزانه فاکتور شود، تفاوت قیمت بازار و کارخانه پایین می آید. اگر می خواهیم خودرویی که به کالای سرمایه ای تبدیل شده مجدد به کالای مصرفی تبدیل شود باید عرضه افزایش یابد تا دیگر بازار خودرو از نوسانات ارز و تنش های سیاسی هم تاثیر نپذیرد. محدودیت و عرضه قطره چکانی خودرو در بازار سبب شده تا فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد حفظ شود. برای عبور از این وضعیت یا باید تولید افزایش یابد یا این که واردات بیشتر شود.