به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد ایران، بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودروهای چینی، شرایط را برای مصرف کنندگان واقعی سخت تر کرده است. سیاست های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو های خارجی طی چند ماه اخیر به «انتخاب» گفت: اگر ما از نیمه ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است.
او افزود: عرضه ی بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری می تواند نرخ ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می خواهیم قیمت ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.
وی درباره سیاست های دولت در حوزه ماشین های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده ای که بابت واردات گسترده با برندهای متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی آید، مسلماً در ماشین های وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی رسد امیدی بابت متعادل شدن خودروهای وارداتی وجود داشته باشد. خودروهای وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده اند و همچنان قیمت های در حال افزایش دارند.
این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودروهای خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودروهای خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل های ۵ سال کارکرده معامله می شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودروهای وارداتی قیمت هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی شان است. اگر سیاست ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت ها به شدت افزایشی است و واسطه ها از آن استفاده می کنند.
گائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودروهای وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودروهای داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن ها نیز کاهش می یابد. قیمت خودروهای داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم، اصلاً خوب نیست.