به گزارش فرصت امروز به نقل از اقتصاد 100، در هفته ای که گذشت، قیمت خودرو روند نزولی به خود گرفته بود و همین روند تا روز دوشنبه نیز ادامه داشت، اما روزهای سه شنبه و چهارشنبه با رشد اندکی که نرخ دلار در بازار آزاد تجربه کرد، قیمت خودرو هم بلافاصله صعودی شد. نکته عجیب اینکه برخلاف هفته پیش، محصولات سایپا نوسان چندانی در بازار نداشتند و می توان گفت که رکود به بازار خودروهای داخلی نیز کشیده شده بود.
قیمت خودروهای داخلی در هفته گذشته نزولی بود.
کوییک S دنده ای با مدل 1403 یکی از ارزان ترین هاچ بک های بازار داخلی به شمار می رود که نسبت به روز شنبه این هفته، هیچ تغییری ندارد و با همان نرخ 441 میلیون تومان به فروش می رسد.
شاهین G با مدل 1403، سدان لوکس تولیدی شرکت سایپا، رشد قیمت 3.5 میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته داشته و با 760 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
سمند سورن پلاس بنزینی از رقبای پژو پارس در بین محصولات ایران خودرو است که سه میلیون تومان طی یک هفته کاهش یافت و به قیمت 772 میلیون تومان رسید.
پژو پارس LX TU5 یکی از محصولات محبوب بازار داخلی به شمار می رود که افت قیمت سنگینی را تجربه کرد. این خودرو نسبت به شنبه این هفته 39 میلیون تومان ارزان تر شده و با 847 میلیون تومان به فروش می رسد.
قیمت خودروهای مونتاژی در هفته پیش افت کمتری نسبت به داخلی ها داشت.
جک J4 آپشنال ارزان ترین خودرو مونتاژی کرمان موتور است که از ابتدای روند معاملات شنبه 30 میلیون تومان ارزان تر شده و با 840 میلیون تومان به فروش می رسد.
ام وی ام X33 کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو و فیس لیفت X22 Pro به شمار می رود که تنها 10 میلیون تومان کاهش قیمت پیدا کرده و با یک میلیارد و 80 میلیون تومان معامله می شود.
جک S5 یکی از محبوب ترین محصولات کرمان موتور محسوب می شود. این کراس اوور افت 15 میلیون تومانی را از ابتدای هفته به ثبت رساند و با قیمت یک میلیارد و 685 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
فیدلیتی پرایم نیو 5 نفره یکی از کراس اوورهای محبوب بهمن موتور است که این محصول نیز همانند دیگر خودروهای بازار 30 میلیون تومان ارزان تر و با نرخ یک میلیارد و 910 میلیون تومان به فروش می رسد.
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفت وگو با تجارت نیوز اظهار کرد: بازار خودرو در ایران از چهار فاکتور اصلی قیمت ارز، عرضه و تقاضا، تورم و وعده و وعید مسئولان دولتی تأثیر می گیرد. حساسیت نسبت به گزینه چهارم طی سال های اخیر همواره در حال کاهش بوده و دلیل آن، محقق نشدن وعده های مسئولان است.
وی ادامه داد: در این باره به دو مورد اشاره می شود. مورد اول اینکه طبق آمار بانک مرکزی از تورم در سال 1402 برابر با 52 درصد است، یعنی آماری متفاوت از آن چه که در ابتدا گفته می شد. مورد دیگر می توان به وعده مسئولان از جمله وزیر صمت در ابتدای سال اشاره کرد که صحبت از تولید 1 میلیون و 700 هزار دستگاه می کنند. مشخص نیست که این تعداد خودرو با لحاظ کسری تولید سال 1402 و 1401 اعلام می شود یا اینکه پرونده آن وعده ها به کلی بسته شده و 1.7 میلیون خودرو، وعده جدید آن ها است.
فرزانه در مورد آینده قیمت خودرو افزود: طی هفته های آینده احتمالاً افزایش قیمت کارخانه برای محصولات داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی صورت بگیرد که امری طبیعی است. به دلیل اینکه تمامی هزینه ها از مالیات بر ارزش افزوده گرفته تا گواهی اسقاط و مالیات شماره گذاری افزایش پیدا کرده و استانداردهای خودرویی به 120 عدد رسیده است. تمامی این موارد، فاکتورهایی برای افزایش قیمت بوده و موضوع مشخص این است که به دلیل شرایط تورمی و رکود که به نظر می رسد در سال جدید به مراتب بیشتر از سال گذشته باشد، مصرف کننده باید خرید خود را هرچه سریع تر انجام دهد.