دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دنیای خودرو، افزایش قیمت کارخانه ای خودرو های داخلی درحالی با تایید و تکذیب های فراوان روبه رو است که برخی منابع از راهکاری ثانویه و موقت در شرایط کنونی برای اصلاح قیمت خودرو خبر می دهند.

عرضه بخشی از محصولات خودروسازان در بورس کالا راهکاری میانه برای جبران زیان تولید خودرو است؛ راهکاری که سیاستگزار در تابستان ۱۴۰۱ و بعد از دوران فریز قیمتی به کار گرفت. اما این روش عرضه، با وجود رضایت نسبی تولیدکننده و مصرف کننده از نتایج آن، متوقف شد. درحال حاضر نیز خودرو دقیقا در همان موقعیت فریز قیمت قرار گرفته و نزدیک به یک سال از صدور آخرین مجوز اصلاح نرخ خودرو می گذرد. در تابستان ۱۴۰۱، سیاستگزار برای این که از تبعات منفی فریز قیمت خودرو بکاهد، به خودروسازان مجوز داد بخشی محدود از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند.

چالش اصلاح قیمت خودرو های داخلی در کارخانه

خاصیت این مدل عرضه برای تولیدکننده این بود که می توانست بخشی از محصولات خود را با نرخی بالاتر از بهای دستوری و براساس قیمت کشف شده در بستر بورس بفروشد و نه تنها از زیان تولید کمی فاصله بگیرد، بلکه سود هم ببرد.

از طرفی، مصرف کننده هرچند خودرو را با نرخ بالاتری از بهای پایه همان قیمت دستوری می خرید، اما در مقایسه با بازار آزاد، هزینه کمتری متحمل می شد. هدف سیاستگزار از عرضه خودرو در بورس کالا این بود که در دوران فریز قیمت، راهکاری میانه برای کشف بهای خودروهای داخلی به کار گیرد و درواقع آن را به طور موقت جایگزین اصلاح قیمت کند. حالا هم سیاستگزار خواسته یا ناخواسته بار دیگر در همان موقعیت دو سال پیش قرار گرفته و با توجه به اصرار بر تثبیت بهای خودرو، گزینه عرضه آن در بورس کالا را روی میز قرار داده است.

با آغاز سال جدید، رفته رفته زمزمه های اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها شکل گرفت و گمان می رفت سیاستگزار پس از یک سال تثبیت نسبی، مجوز جدیدی برای افزایش قیمت صادر کند. حتی نشانه هایی مبنی بر وقوع این اتفاق مشاهده شد؛ از جمله این که خبر رسید وزیر صنعت، معدن و تجارت می خواهد برای تعیین تکلیف قیمت خودرو در سال جدید، به شورای رقابت برود. از طرفی، وزیر صمت در سال گذشته بارها بر هدف این وزارتخانه مبنی بر حذف قیمت گذاری دستوری تاکید کرده بود؛ بنابراین، این پیش زمینه وجود داشت که با عبور از سال ۱۴۰۲، این هدف در سال جدید دنبال شود.

با همه این ها به نظر می رسد اصلاح قیمت خودرو در مقطع فعلی انجام نخواهد شد و سیاست تثبیت بها در این بخش از بازار همچنان دنبال خواهد شد. این درحالی است که تا همین چند روز پیش، اتفاقات و نشانه ها از تصمیم سیاستگزار برای  اصلاح قیمت خودروهای داخلی حکایت داشت.

یکی از این نشانه ها، لغو طرح فروش یکی از خودروسازان بود. این خودروساز قرار بود بخشی از محصولات خود را خارج از سامانه یکپارچه بفروشد و خبر آن را نیز رسما اعلام کرد؛ اما صبح روز موعد فروش، این طرح را به دلیل آن چه مشکل سیستمی خواند، لغو کرد. از همین رو این شائبه ایجاد شد که خودروساز مورد نظر فروش خود را به دلیل اعلام قیمت های جدید لغو کرده است.

در کنار این مسائل، خبر رفتن وزیر صمت به شورای رقابت نیز نشانه ای دیگر در زمینه احتمال اصلاح قیمت خودروهای داخلی بود.

اواسط هفته گذشته اعلام شد وزیر صمت روز سه شنبه به شورای رقابت می رود تا تکلیف قیمت خودروهای داخلی را در سال جدید روشن کند. گویا قرار بوده در این جلسه، وزارت صمت و شورای رقابت بر سر فرمولی جدید برای تعیین قیمت خودروها بحث و تبادل  نظر کنند.

گفته می شود در فرمول جدید، هزینه واقعی تولید به علاوه ۲.۵ درصد سود لحاظ خواهد شد؛ بنابراین خودروسازان به طور کامل از زیان تولید خارج خواهند شد. اما در صورت اجرای این فرمول قیمت کارخانه ای خودروها پرش بلندی را تجربه خواهد کرد و ظاهرا وزارت صمت خواسته قبل از اجرای آن، نظر موافق و حمایت شورای رقابت را نیز بگیرد.

خودروهای داخلی روز گذشته افزایش بهای یک تا ۳۵ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون تومان افزایش ۷۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۱۳۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون تومان افزایش ۷۴۲ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون تومان افزایش ۸۷۶ میلیون تومان قیمت گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۲) با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش ۳  میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون تومان افزایش ۲  میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان و فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۳۵ میلیون تومان افزایش یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان ارزش گذاری شدند.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای ۵۰ میلیون تومانی بودیم. جایی که قیمت تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون تومان افزایش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

همچنین در خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی دو مدل خودرو بودیم؛ جایی که ارزش مرسدس بنز E۲۰۰ با ۳۰۰ میلیون تومان افزایش به ۱۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و ب ام و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون تومان افزایش به ۱۵ میلیاردتومان رسید.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/y7Z2ukzE
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه