به گزارش فرصت امروز به نقل از افکارنیوز، مرتضی شجاعی کارشناس بازار خودرو گفت:طی سال های اخیر مهمترین شاخص نوسانات قیمت خودرو در بازار آزاد نرخ ارز خواهد بود،البته نرخ ارز صرفاً به معنای عدد و دلار نیست بلکه به معنای روند تغییرات نرخ ارز یعنی هر زمان شوک شدید در قیمت ارز مشاهده کردیم به مراتب واردات خودرو و یا محدودیت آن بیشتر خواهد شد.
این کارشناس بازار خودرو در ادامه تاکید کرد: اگر شوک بسیار شدید کاهشی نرخ ارز را در سال ۱۴۰۳ تجربه کنیم،با این حال بازهم تاثیر نرخ ارز را در بازار خودرو مشاهده می کنیم، به عنوان مثال ظرف کمتر از یک ماه قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان به ۵۴ هزار تومان برسد و واردات خودرو نیز ممنوع شود با این وجود تاثیر نرخ ارز در بازار شدیدتر خواهد بود چرا که بازار شوک کاهشی داشته و قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت این روندی است که طی چهار الی پنج سال اخیر آن را تجربه کرده ایم و نیازی به اثبات ندارد،البته بسیاری از فعالان بازار خودرو قیمت دلار را چک می کنند و سعی دارند تا در تهدید بازار بدمند و بازار را از این که هست آشفته تر کنند.
وی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ چه خواهد بود یادآور شد: در واقع پیش بینی می شود که سال آینده نیز ما تورم حدود ۳۰ درصد را داشته باشیم البته احتمال دارد تا پایان سال آینده تورم منفی نیز به بازار خودرو تعلق گیرد اما بنده معتقدم که افزایش قیمت خودرو بسیار روند کاهشی داشته باشد با توجه به بودجه و قدرت خرید خانواده های ایرانی قیمت ها شکاف بسیار شدیدی با توان مصرفی آنان دارد و قیمت های خودرو برای مصرف کننده بسیار گزاف است.
شجاعی در ادامه با بیان اینکه محدودیت منابع ارزی بر واردات خودرو سایه می اندازد، افزود: قطعاً بازار خودروی صفر کیلومتر بسیار محدود است و اگر بخواهیم آن را از حالت نوسانی و سرمایه گذاری خارج کنیم و مصرف کننده واقعی را در این بازار ببینیم باید قدرت خرید خانوارها رشد پیدا کرده و تورم مهار شود. البته واردات خودرو نیز به لحاظ روانی یکی از عوامل اثرگذار است،بی تردید باید در مقیاس بالا واردات خودرو صورت گرفته و روند واردات آن تسهیل شود، هرچند که با هدفگذاری ها یک مقداری فاصله داریم اما قطعا محدودیت منابع ارزی بر واردات خودرو سایه می اندازد.
این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این سوال که دولت چه وظیفه ای برای سامان دادن بازار خودرو دارد؟گفت:بزرگترین وظیفه دولت در قبال ساماندهی بازار خودرو این است که تمام فضاهای نوسان گیری را مسدود کند، بنده این مسئله را به تمام تنظیم گران و سیاستگذاران بازار خودرو توصیه می کنم هر نوسانی در بازار سم مهلک است و منجر به ایجاد فضای نوسانی در کنار بازار مصرفی و تقاضای سرمایه ای می شود و بازار آشفته را رقم می زند چرا که برخی از سرمایه گذاران قادر به خرید مسکن نیستند و در بازار خودرو سرمایه گذاری می کنند.
شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم مهم ترین نکته ای که می توان به آن اتکا کرد فارغ از رقم زدن رشد تولید و افزایش واردات، دولت می تواند نوسانگیری ها را در بازار خودرو به حداقل برساند و شکاف قیمت ها را با پایه مالی و واقعی سازی قیمت خودرو در کارخانه ها پوشش دهد، قطعاً در کوتاه مدت شاید بار روانی داشته باشد اما در میان مدت منجر به تعادل بازار خودرو خواهد شد.