به گزارش تجارت نیوز، روند بازار خودرو در سال 1403 به عوامل مختلفی بستگی دارد. سیاست های دولتی، نرخ تورم، نوسانات ارز به عنوان عوامل کلان اقتصادی تأثیر به سزایی روی قیمت خودرو خواهد داشت. علاوه بر آن وضعیت تولید خودروسازان داخلی کشور و واردات نیز با تأثیر گذاشتن روی عرضه خودرو می تواند افزایش قیمت ناشی از مازاد تقاضا را کنترل کند.
سال گذشته بازار خودرو با تأثیرپذیری از ثبات نرخ ارز و سیسات های انقباضی دولت، یکی از آرام ترین سال های پس از ممنوعیت واردات را داشت و با آغاز واردات خودرو از ابتدای 1402 آرامش دوباره به بازار بازگشت.
در همین راستا بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت نیوز، ضمن اشاره به عوامل تأثیرگذار روی بازار خودرو به بررسی روند آن در سال جدید پرداخت که در ادامه مشروح آن را می خوانید.
واردات خودرو در سال جدید پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود
صدرایی گفت: وضعیت بازار خودرو در سال آینده، همه ساله یک سوال تکراری برای خریداران خودرو در یک سیستم اقتصادی بی ثبات است. قبلاً هم اشاره کردم که خریدار امروز برنده فردا خواهد بود، زیرا در هر صورت کشور دچار اقتصاد تورمی بوده و پیش بینی می شود که با شرایط موجود، حداقل 40 درصد الی 60 درصدی تورم وجود داشته باشد.
او ادامه داد: علاوه بر آن در نیمه دوم سال جاری، انتخابات آمریکا انجام می گیرد که فارغ از هر نتیجه ای می تواند تأثیر بسیاری بر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بگذارد. البته تأکید می کنم که بنده تحلیلگر سیاسی نیستم، اما چنین عوامل سیاسی می تواند روی بازار خودرو اثرگذار باشد. بنابراین در صورتی که دونالد ترامپ برنده این دوره از انتخابات آمریکا باشد، احتمال می رود که سال 1403 یکی از سال های پرچالش برای بازار خودرو باشد.
صدرایی افزود: نکته مهم دیگر، بحث تغییرات نرخ ارز خواهد بود که شواهد نشان می دهد هر لحظه ممکن است از کانال معاملاتی خود خارج شده و گران تر شود. علاوه بر آن عواملی همچون واردات خودرو در مقیاس گسترده که می تواند قیمت خودرو یا شیب صعودی آن را کاهش دهد، با توجه تجربه سال گذشته، منابع محدود سال جاری و شرایط کلی کشور بعید به نظر می رسد در سال جدید نیز به صورت مرتب انجام بگیرد؛ بنابراین به احتمال قوی در سال آینده نیز قیمت خودرو افزایش خواهد داشت.
این کارشناس بازار ضمن اشاره به مشکلات فعلی خودروسازان داخلی خاطرنشان کرد: تا همین امروز دو خودروساز دولتی کشور با زیان انباشته وحشتناکی روبه رو هستند که احتمالاً اجازه افزایش تولید چشم گیر را به این دو شرکت نخواهد داد. همچنین بازار خودرو در چند سال اخیر با خلاء و تقاضای انباشته بسیاری همراه بوده و بعید به نظر می رسد که در سال 1403 خودروسازان داخلی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند. همانطور که اشاره شد تعداد واردات نیز به آن صورت نخواهد بود که بتواند روی بازار تأثیرگذار باشد، علاوه بر آن خودروهای وارداتی در سگمنتی نیستند که بتوانند با محصولات زیر 700 میلیون تومانی داخلی رقابت کنند.