پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کابل زره دار که به آن کابل آرموردار هم گفته می شود، مجموعه ای از کابل هاست که در بافت آن ها، از نوار یا مفتول هایی از جنس استیل و یا فولاد استفاده شده است تا کابل را در مقابل شرایط محیطی و تاثیرات فیزیکی مقاوم سازد و اجازه نفوذ به آن ها ندهد. به کارگیری از زره های فولادی در ساختار روکش های این کابل باعث شده تا دوام و استحکام کابل در مقابل عواملی اعم از فشارهای مکانیکی وارده، ضربات و آسیب های فیزیکی بیشتر شود و اجازه ندهد تا کابل به راحتی له و فشرده گردد. کابل زره دار با توجه به ویژگی ها و مزایایی که دارد، امروزه مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و در جاهای مختلف به کار می رود.

کاربرد کابل زره دار چیست؟

با توجه به پوششی که این کابل دارد، در مقابل خطرات مکانیکی تا حد زیادی مقاوم است، به همین دلیل می توان کابل زره دار را جاهایی که امکان آسیب دیدگی مکانیکی بالاست، استفاده کرد که معمولا تاسیسات صنعتی، دیوارهای زیرزمینی و بیرونی شامل این خطرات هستند. همین طور این کابل در جاهای دیگر نیز به کار می روند که عبارتند از:

1) فضاهای باز
2) آزمایشات علمی
3) انتقال گرمایش و سیگنال
4) صنایع پتروشیمی، گاز و نفتی
5) کابل کشی محیط های آبی

انواع کابل زره دار

کابل زره دار سه نوع دارند که هر یک از آن ها دارای ساختار متفاوتی می باشند که عبارتند از:

1) کابل فولادی یا SWA
کابل زرهی فولادی متداول ترین نوع کابل زرهی محسوب می شود که دارای استقامت زیادی است و در جاهایی که تردد زیاد می باشد یا این که کابل ممکن است آسیب ببیند، به کار می رود. همین طور کابل زرهی برای مناطقی که ارتفاع دیواره های زیادی دارند هم استفاده می شود.
2) کابل زرهی نوار فولادی یا STA
این نوع کابل زرهی مشابه با کابل فولادی است و تفاوتی که در این دو وجود دارد این است که به جای سیم فولادی در این کابل، از نوار فولادی استفاده شده که دور هسته داخلی را پوشانده است. این نوع کابل طول عمر و مقاومت زیادی دارد و می توان برای کف سازی هم از استفاده کرد. لازم به ذکر است که کابل STA در مقابل خطرات جوندگان هم مقاومت می کند.
3) کابل زره دار آلومینیومی یا AWA
کابل زره دار آلومینیومی دارای هسته داخلی با مقاومت زیاد است و به نسبت دو کابل معرفی شده انعطاف پذیری بیشتری دارد. این کابل معمولا در جاهایی که فضا کم و تنگ است به کار می رود و نصب آن ساده و راحت تر است.

کابل زره دار

ساختار کابل های زره دار چیست؟

هسته: این قسمت از رشته های فلزی از جنس آلومینیوم و یا مس ساخته شده که برای ارسال جریان های الکتریکی به کار می رود.
لایه عایق: هسته با استفاده از یک لایه عایق روغنی یا پلاستیکی پوشیده می شود تا جریان را از فضا جدا کند و احتمال بروز خطرات را کاهش دهد.
زره: یکی از مهم ترین بخش های این نوع کابل است که روی عایق قرار گرفته و از رشته های فلزی درهم تنیده شده ساخته می شود و از هسته و لایه آن در مقابل سیگنال ها، ضربات و ... محافظت می کند.
پوشش: آخرین بخش کابل زره دار است که از لایه لاستیکی یا پلاستیکی تولید شده و اجازه تاثیر و نفوذ تغییرات آب و هوایی و دمایی، آب و رطوبت و خوردگی روی کابل نمی دهد.
 
مزایای کابل های زره دار

کابل های زره دار با توجه به این که سختی و مقاومت بالایی دارند، در مقابل شرایط مختلف به ندرت آسیب می بینند. همین طور استفاده از آن ها در طولانی مدت واقعا مقرون به صرفه است. این کابل ها می توانند از اجزای درونی خود محافظت کنند و انتقال را خیلی راحت انجام می دهند. کابل های زره دار می توانند بدون هیچ گونه آسیبی به محیط نصب شده و در مسافت های طولانی بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی های کابل های زره دار

کابل های زره دار از ویژگی های گسترده ای برخوردارند که باعث شده تا اینقدر مورد استفاده و استقبال قرار بگیرند، برخی از ویژگی های آن ها عبارتند از:
• مقاوم در مقابل شرایط محیطی: زره فلزی که داخل این کابل ها وجود دارد، امکان ورود و نفوذ آب و هوا و تغییرات دمای را کاهش می دهد و همین طور گرد و غبار نمی توانند کابل را تحت تاثیر قرار دهند.
• زره محافظ: برای این کابل ها یک زره فلزی استفاده می شود که در مقابل آسیب های فیزیکی اجازه نفوذ و ورود را نمی دهد، همین طور این زره باعث افزایش مقاومت کابل هم می شود.
• دمای کارکرد گسترده: کابل برق های زره دار در شرایط دمایی پایین یا بالا می توانند به خوبی کار کنند به همین دلیل در صنایع پتروشیمی، شیمیایی و.. از آن ها استفاده می کنند.
• دوام بالا در مقابل حریق: این که کابل بتواند در مقابل آتش مقاومت کند، ویژگی بسیار مهمی است که به آن توجه زیادی می شود. یک سری از کابل های زره دار نیز در برابر آتش مقاومت می کنند یعنی این که در شرایطی که آتش سوزی رخ می دهد، کابل می تواند برق را مدت زمان بیشتری انتقال داده و از خطر انفجار بکاهد.

عوامل موثر بر قیمت کابل های زره دار

زمانی که می خواهیم از سیم و کابل استفاده کنید، یکی از مواردی که در انتخابات شما تاثیر دارد، قیمت خرید کابل است. لازم به ذکر است که قیمت کابل زره دار با توجه به شرایط مختلفی تعیین می شود که بهتر است به آن ها توجه نمایید. از مهم ترین فاکتور های موثر می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• کیفیت متریال اولیه
• مبالغ مرتبط با چرخه تولید
• برند و شرکت سازنده
• نوسانات بازار
• حمل و نقل و ارسال
تمامی موارد گفته شده، روی قیمت سیم و کابل تاثیر گذارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BOcDh0YP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه