به گزارش فرصت امروز به نقل از گسترش نیوز، بازار خودرو به طور معمول توسط شرکت های خودروسازی، نمایندگان فروش و بازاریابان خودروها، فروشگاه های خودروهای دست دوم و افراد حقیقی که خودرو خود را به فروش می گذارند، تشکیل شده است. در این بازار عموماً مشتریان می توانند از انتخاب مدل، مشخصات فنی، قیمت و شرایط فروش مناسب برای خودرو خود استفاده کنند.
سعید موتمنی درباره وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی بازار در سال جدید اظهار داشت: در سال گذشته وضعیت بازار خودرو خوب نبود. اولا بازار در رکود مطلق قرار داشت، اما قیمت ها افزایشی بود.
وی افزود: در ۶ ماهه دوم سال گذشته نسبت به ۶ ماهه اول، حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش قیمت ها را چه در رابطه خودروهای داخلی و چه در رابطه با مونتاژ و چه وارداتی داشتیم.
رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: از طرف دیگر، واردات خودرو که انجام شد، بسیار محدود بود و در بازار دیده نمی شود.
موتمنی متذکر شد: همین خودروهایی هم که تاکنون وارد شده، برخی تا حدود ۸۲ تا ۸۳ هزار دلار به دست مشتری می رسد؛ مثل توسان.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، کیفیت خودروها مناسب نیست و همچنین وزارت صنعت نتوانست آن قول ها و وعده های خود را عملی کند.
رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: تعداد خودرویی که قرار بود تولید شود، عملی شد، اما خودروهایی که قرار بود وارد شود، بسیار محدود بود؛ به طوری که اصلا به چشم نمی آید.
موتمنی با پیش بینی وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۳، افزود: خودرو یک کالای مصرفی است که متاسفانه در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده است و به همین دلیل، نرخ تورم اثرگذار است.
وی تصریح کرد: اگر نرخ تورم کنترل شود، قیمت خودرو بالا نمی رود و یا اگر نرخ تورم کنترل نشود، اما افزایش تولید داشته باشیم، شرایط بازار خودرو متفاوت می شود.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو متذکر شد: خودروهایی که الان به دست مشتری می رسد و خودروهای مونتاژی را در نظر بگیرید، حدود ۲۳، ۲۴ هزار دلار خودروی چینی به دست مشتری می رسد و گران ترین آن حدود ۵۰ هزار دلار است.
موتمنی یادآور شد: در هر صورت مصرف کننده برای خرید خودرو هزینه بیشتری پرداخت می کند و اگر محدودیت عرضه نبود و خودرو به اندازه کافی وارد می شد که نیاز بازار تامین شود، فاصله قیمتی هم کمتر می شد.