شرکت های معتمد مالیاتی مجوزهای لازم را از سازمان مالیات دریافت می کنند و به عنوان نماینده معتبر در امور مالیاتی شناخته می شوند. این شرکت ها مسئولیت حسابداری و ارائه مشاوره مالی را بر عهده دارند. تعرفه های آن ها توسط سازمان مالیات تعیین شده است و همکاری با آن ها می تواند شما را از مخاطرات مالیاتی و کلاهبرداری ها محافظت کند.
شما برای پرداخت مالیات، باید صورت حساب های الکترونیک خود را در سامانه مودیان ثبت کنید؛ امتناع از این کار جرائم مالیاتی سنگین را به دنبال دارد. شرکت های معتمد مالیاتی به دلیل حجم بالای اطلاعات و پیچیدگی های سایت مودیان، تاسیس شده اند.
این شرکت ها، با اخذ مجوز از سازمان مالیات، وظایف ثبت، انتقال و صدور صورت حساب های الکترونیک را بر عهده دارند. کارمندان این شرکت ها تحت آموزش سازمان مالیات قرار می گیرند و پس از اتمام دوره های آموزشی، مجوز معتبر از سمت سازمان مالیات برای فعالیت در این حوزه دریافت می کنند.
سامانه مودیان مالیاتی با هدف تسهیل فرآیند ثبت اظهارنامه های مالیاتی، صورت حساب ها و فاکتورها برای صاحبان مشاغل مختلف فعالیت می کند. این بستر دیجیتال با بهره گیری از تکنولوژی، به سازمان امور مالیاتی را در بهبود فعالیت های مالیاتی پشتیبانی ارائه می دهد و از فرارهای مالیاتی جلوگیری می کند.
با آپلود آنلاین و امن اطلاعات مالیاتی، صاحبان مشاغل می توانند اظهارنامه های خود را به سازمان ارسال کنند و اشکالات در فرآیند اظهارنامه و پرداخت مالیات را کاهش دهند. این سامانه به عنوان ابزار اساسی در نظام مالیاتی کشور، از فناوری دیجیتال بهره می برد تا سهولت در انجام امور مالیاتی را افزایش دهد.
وظایف هر شرکت معتمد مالیاتی، متناسب با نوعش، تفاوت دارد؛ اما در حالت کلی، موارد زیر از جمله وظایف این شرکت ها خواهد بود:
با توجه به قوانین تعریف شده برای سازمان مالیات و مودیان، تمامی مالیات دهندگان ملزم به ایجاد کارپوشه در سایت مودیان هستند. ماده ۲۶ قانون سازمان مالیات کشور بیان می کند که درصورت مشکل در ثبت یا صدور صورت حساب الکترونیک، مودیان می توانند از خدمات شرکت معتمد بهره ببرند.
این ماده تعیین می کند که شرایط، وظایف و تعرفه شرکت های معتمد براساس آیین نامه های وزیر امور اقتصاد و دارایی تنظیم می شود و هیچ شرکت معتمدی نمی تواند از چارچوب این شرایط خارج شود. کارگروه راهبری سامانه مودیان نیز موظف به گزارش دوره ای عملکرد شرکت های معتمد مالیاتی به کمیسیون اقتصادی مجلس است.
در فصل دوم آیین نامه ها، متقاضی شرکت باید درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهد و سازمان در دو هفته مدارک را بررسی می کند و تصمیم را به متقاضی اعلام می دارد. سپس در صورت تایید، متقاضی به مدت شش ماه فرصت دارد تا کارهای مربوط به صدور مجوز را انجام دهد، و پس از صدور مجوز، شرکت به مدت یک ماه برای راه اندازی فرصت دارد؛ در غیر این صورت، مجوز طبق ماده ۳۴ قانون لغو خواهد شد.
شرکت های معتمد مالیاتی براساس وظایف و مجوزهای خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند. شناخت این سه دسته به شما کمک می کند تا بتوانید به دقیق ترین شکل شرکت مورد نظر خود را برگزینید.
شرکت های نوع اول به عنوان شرکت های همه کاره شناخته می شوند و وظایف بسیار گسترده ای را بر عهده دارند. این شرکت ها از جمع آوری و نگه داری صورت حساب الکترونیک گرفته تا صدور صورت حساب در سایت مودیان، انتقال صورت حساب الکترونیک به سازمان مالیاتی، گزارش عملکرد به سازمان و ارائه تمام خدمات مورد تایید سازمان را انجام می دهند. این نوع شرکت ها با انجام تمامی مراحل از ثبت تا انتقال صورت حساب، به مالیات دهندگان کمک می کنند و فرآیند اداری مربوط به مالیات را بهبود می بخشند.
نوع دوم شرکت های معتمد مالیاتی، کمک موثری به مودی مالیاتی در یادگیری قوانین مالیاتی خواهد بود و نحوه کار با سامانه مودیان را آموزش می دهد. این شرکت ها دستی در ارائه خدمات آموزشی مالیاتی به مودی دارند ولی مجوز نظارت کامل و عملی را به آن ها نمی دهند. بنابراین، همکاری این شرکت ها تنها به منظور آموزش فرد یا سازمان ممکن است.
شرکت های معتمد مالیاتی نوع سوم، معمولا در ارائه مشاوره و کمک به رفع مشکلات کار با سیستم مودیان مشغول هستند. اگر سازمان مالیاتی تایید و موافقت کند، این شرکت ها گاهی نیز در نگه داری دفاتر و اسناد مالیاتی نقش دارند.
شرکت های معتمد برای شروع به کار موظف به کسب مجوزهای مرتبط هستند و از طریق این مجوزها می توان آن ها را شناخت. اطمینان از صحت و درستی مجوز شرکت قبل از انجام هر گونه همکاری، الزامی محسوب می شود. یک راه مناسب برای دریافت اطلاعات در مورد صحت مجوزها، مراجعه به لیستی است که معمولا سازمان امور مالیاتی هر سال از شرکت ها و جزئیات مجوزها و فعالیت های آن ها منتشر می کند.
سازمان امور مالیاتی کشور لیست کامل 9 شرکت معتمد با مجوز ارائه خدمات مالیاتی را اعلام کرده است که به شرح زیر هستند:
از این میان 8 مورد، از نوع اول شرکت معتمد مالیاتی محسوب میشوند و در صدور و ارسال صورت حساب های الکترونیکی و پشتیبانی از تجهیزات مرتبط با آن فعالیت می کنند. تنها شرکت دیان همراه از نوع دوم و سوم معتمد مالیاتی است که به آموزش مودیان مالیاتی و ارائه مشاوره های فنی مالیاتی و غیر مالیاتی می پردازد.
در سال ۱۴۰۲، طبق مصوبه، یک در هزار از مبلغ مالیات و ارزش افزوده به شرکت های معتمد مالیاتی تعلق دارد، اما تعرفه ممکن است با حجم کار و مجوزها متغیر باشد. هزینه های کار حضوری بیشتر است. بنابراین، استفاده از نرم افزارهای حسابداری آنلاین، کمترین هزینه و بهره وری بالا را فراهم می کند.
در تیرماه ۱۴۰۲، شرکت معتمد هوشمند تکسا با هدف ارائه خدمات مالیاتی برای مودیان حقیقی و حقوقی تاسیس شد. این شرکت دارای مجوز نوع اول معتمد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی است.
شرکت معتمد مالیاتی تکسا با سهامداری شرکت های توسن، نگین و تراکنش همراه ایمن، به عنوان بازوی اعتماد سازمان، خدماتی چون ارائه مجموعه مالیاتی، ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری برای صدور صورتحساب است. ضمن آنکه نصب تجهیزات صدور صورتحساب الکترونیکی، آموزش مودیان مالیاتی، پشتیبانی و بروزرسانی نرم افزار و سخت افزار و تامین زیرساخت تراکنشی در بستر امن را فراهم می کند.
این شرکت به عنوان پیشوای خدمات به مودیان، اقدامات خود را در راستای توسعه اقتصادی کشور جاری ساخته است.
شرکت معتمد هوشمند تکسا با سرمایه گذاری مشترک شرکت های توسن، نگین و تراکنش همراه ایمن، به عنوان هفتمین شرکت معتمد مالیاتی نوع یک، مجوز این فعالیت را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرد. طبق گزارش وب سایت معتمد هوشمند تکسا به نقل از درگاه ملی مجوزهای کشور، این شرکت در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه ۲۱-۰۷-۱۳۹۸، آماده ارائه خدمات صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی به مودیان مالیاتی براساس قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است.
پیشنهادهای مالیاتی کامل در سامانه مودیان، شبکه پشتیبانی فراگیر در سراسر کشور، بهره گیری از هوش مصنوعی در ارتقاء ارتباط با مشتریان، تجربه گسترده در تولید نرم افزارها و سخت افزارهای مالی و بانکی و قابلیت تولید صندوق فروشگاهی و پوز اندرویدی از مزایای برجسته شرکت معتمد مالیاتی تکسا به شمار می روند.
شرکت معتمد هوشمند تکسا آماده ارائه خدمات در حوزه های زیر است:
سامانه تکسا، با ارائه قابلیت مدیریت کسب و کار با حافظه های مالیاتی متنوع، به کسب وکارها این امکان را می دهد که به راحتی با انواع مقررات مالیاتی و نظام های مالیاتی مختلف سازگار شوند. این سامانه به مدیران اجازه می دهد که اطلاعات مالیاتی و داده های موردنیاز خود را جمع آوری کنند.
حافظه مالیاتی ابزاری حیاتی است که مسئولیت تبادل اطلاعات بین پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی را برعهده دارد. علاوه بر این، داشبوردهای مغایرت گیری که در سامانه تکسا وجود دارند، به کاربران این امکان را می دهند تا هرگونه اشکال یا مغایرت در اطلاعات مالیاتی خود را سریع تشخیص دهند و بهبودات لازم را اعمال کنند. این ابزارها باعث بهبود دقت در ارسال صورت حساب و پیشگیری از مشکلات مالیاتی ممکن می شود.
شرکت معتمد مالیاتی تکسا از API و اتصال به سیستم حسابداری برخوردار است.
API یک دستیار هوشمند محسوب می شود که به شما کمک می کند اطلاعات مربوط به عملیات مالی را به راحتی ثبت کنید. وب سرویس ها در نرم افزارهای حسابداری به عنوان دستیاران هوشمند عمل می کنند. این خدمات به سایت شما متصل می شوند و امکان انجام سریع تر و راحت تر امور حسابداری را فراهم می سازند.
بدون وب سرویس(API)، شما مجبور می شوید اطلاعات مالی را در چندین جای مختلف ثبت کنید، اما با وجود این دستیار هوشمند، تمام مراحل پس از ثبت حسابداری به صورت اتوماتیک انجام می شود و از زمان، هزینه و اشکالات احتمالی جلوگیری می کند.
شرکت معتمد مالیاتی تکسا به صورت ۲۴ ساعته، حتی در روزهای تعطیل آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز است. مشاوره و امور آموزشی تکسا، به صورت کاملا رایگان در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
شرکت معتمد مالیاتی تکسا، راهکاری به نام پوز متصل به سامانه مودیان ارائه داده است که چندی قبل از آن رونمایی شد. گفتنی است که شرکت معتمد هوشمند تکسا با راه اندازی دستگاه های خود، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم را فراهم می کند. این اقدام به منظور تسهیل اتصال اصناف مختلف، به ویژه صنف طلا و جواهر، به سامانه مودیان انجام می شود.
شرکت معتمد مالیاتی تکسا که در سال ۱۴۰۲ مجوز شرکت معتمد مالیاتی نوع اول خود را دریافت کرد، آماده خدمت رسانی به مشمولین محترم است. تکسا، خدماتی گسترده ای را ارائه می دهد که از جمله آن ها می توان به مجموعه مالیاتی، ایجاد بستر سخت افزاری و نرم افزاری برای صدور صورت حساب، نصب تجهیزات الکترونیکی، آموزش مودیان مالیاتی، پشتیبانی و بروزرسانی نرم افزار و سخت افزار و تامین زیرساخت تراکنشی در بستر امن اشاره کرد .
با تصویب قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، تمام مشمولین این قانون ملزم به استفاده از کارپوشه در سامانه مودیان برای صدور فاکتور فروش کالا و خدمات می شوند. در صورت بروز هرگونه مشکل یا عدم آگاهی، این مشمولین می توانند از خدمات شرکت های معتمد مالیاتی که تایید سازمان امور مالیاتی را دریافت کرده اند، بهره مند شوند.