به گزارش فرصت امروز به نقل از خبرآنلاین افزایش قیمت خودرو های مونتاژی، در اوایل آذر امسال و پس از برگزاری جلسه کارگروه خودروی شورای رقابت، استارت خورد. آن زمان، شورای رقابت همچنان عهده دار قیمت خودرو بود و در جلسه موردنظر نیز مقرر شد سازمان حمایت درخواست مونتاژکاران مبنی بر بررسی دوباره قیمت محصولاتشان به دلیل تغییر منبع تامین ارز، مورد بررسی قرار دهد.
دنیای اقتصاد نوشت:چندی پس از این جلسه، شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو تقریبا خارج شد و اختیار آن را به وزارت صمت و زیرمجموعه اش سازمان حمایت داد. بنابراین، دست وزارت صمت برای دخل وتصرف در قیمت خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی باز شد. در نتیجه، سازمان حمایت پس از بررسی درخواست مونتاژکاران، بابت افزایش قیمت کارخانه ای محصولات آنها قانع شد و مجوز لازم را صادر کرد. جزئیات دقیق و کامل میزان افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در دست نیست، اما تنها در یک فقره، ۲۰۰میلیون تومان به قیمت برخی مونتاژی ها اضافه شده است. این اقدام سازمان حمایت اما چند نکته را در خود جای داده است. نکته نخست اینکه سازمان حمایت با افزایش قیمت خودروهای مونتاژی، عملا کار خود را در دور جدید مسوولیتش در حوزه قیمت گذاری، آغاز کرده است. این اقدام البته این پرسش را ایجاد کرده که چرا افزایش قیمت تنها شامل مونتاژی ها شده و خودروسازان وابسته به دولت بی نصیب مانده اند؟
طبق آنچه خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت صمت و سازمان حمایت روایت کرده، آنها مطابق مصوبه اوایل آذر کارگروه خودروی شورای رقابت، بررسی قیمت تعدادی از خودروهای مونتاژی را بنا بر درخواست شرکت ها انجام داده و در نهایت مجوز تغییر قیمت محصولات را صادر کرده اند. اگر این موضوع صحت داشته باشد که به احتمال فراوان دارد، معنایش این است که سازمان حمایت به دلیل افزایش هزینه تولید، مجوز افزایش قیمت به مونتاژکاران داده است. این در حالی است که افزایش هزینه تولید، شامل خودروسازان وابسته به دولت هم شده، اما فعلا خبری از تغییر قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا نیست. به نظر می رسد با توجه به گستردگی محصولات ایران خودرو و سایپا و حساسیت عمومی روی این دو خودروساز و همچنین حمایت های دولتی از آنها، سیاستگذار تصمیم گرفته در مقطع فعلی اصلاحات قیمتی انجام ندهد. این اما به معنای عدم افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا نیست و به احتمال زیاد، در بهار سال آینده مجوز افزایش قیمت برای آنها نیز صادر می شود. اما از افزایش قیمت خودروهای مونتاژی به عنوان یکی از عوامل اصلی داغ شدن بازار حواله فروشی خودروهای موردنظر یاد می شود.
ارتباط بین این مقوله از آن جهت است که بخشی از ثبت نام کنندگان خودروهای مونتاژی، به دلیل ناتوانی در تامین مبلغ اضافه شده به قیمت این خودروها، تصمیم به فروش حواله گرفته اند.
ارزش برخی حواله ها در فضای مجازی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان است. این موضوع البته به معنای انصراف همه ثبت نام کنندگان خودروهای مونتاژی نیست، زیرا به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار مونتاژی ها، افزایش قیمت کارخانه ای آنها از جذابیت قیمتی شان کم نکرده است. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در بازار خودروی ایران معمولا به اندازه افزایش قیمت اعمال شده در کارخانه، به نرخ بازار اضافه می شود. بنابراین افزایش قیمت اخیر مونتاژی ها در مبدا، در قیمت بازار آنها جبران خواهد شد.