پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از آخرین خودرو، «مگر قیمت مرغ، گوشت، روغن و غیره پایین می آید که خودرو ارزان شود؟» این اظهارنظر متعلق به مردم، کارشناسان یا فعالان صنعت خودرو نیست؛ بلکه اظهارنظر منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت است که به نوعی مهر تایید به افزایش قیمت خودرو در آینده زد. گرچه به این اظهارنظر انتقادات فراوانی وارد شد و مانند هر سال، خبر افزایش قیمت خودروهای کارخانه ای تکذیب شد.

نخستین انتقادی که به اظهارنظر منطقی وارد شد مقایسه نادرست خودرو در مقابل اقلام خوراکی، مانند مرغ، گوشت و روغن بود؛ چه از نظر نوع کالا و چه از نظر قیمتی. با نگاهی به افزایش اقلامی، مانند گوشت می توان دریافت که روند افزایش قیمت خودرو در رقابت با سایر مواد خوراکی، مانند گوشت و مرغ بسیار متفاوت بوده است.

فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت مرغ به طور میانگین حدود ۶۳ هزار تومان در بازار اعلام شد. این درحالی است که مرغ در بهمن ماه به طور میانگین چیزی حدود ۹۱ هزار تومان قیمت گذاری شده است. به عبارتی دیگر قیمت مرغ در بین این دو بازه زمانی حدود ۳۶ درصد افزایش یافته است.

ناامیدی وزارت صمت از کاهش قیمت خودرو

فارغ از مقایسه اشتباه این دو کالا، اما بازار خودرو چه روند قیمتی را طی کرده است؟ خودرو از ابتدای فروردین ماه تا کنون سیر قیمتی متفاوتی را تجربه کرد و در بازه های زمانی متفاوت سیر صعودی، نزولی و در برخی از ماه ها ثبات قیمت در بازار مشاهده شد. برای مثال، ساینا دنده ای که به اقتصادی ترین خودروی بازار کشور شناخته می شود در ابتدای سال با نرخ ۳۷۰ میلیون تومان عرضه شد. اما این خودرو در بهمن ماه سقف ۴۳۰ میلیون تومان را هم شکست؛ یعنی حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت.

آیا این وضعیت در بازار خودروهای مونتاژی نیز به همین ترتیب بود؟ دیگنیتی پرستیژ در فروردین ماه ۱۴۰۲ با قیمت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه شد. این درحالی است که این محصول بهمن موتور در بازار بهمن ماه نسبت به فروردین تنها سه درصد افزایش داشته و به دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان رسیده است.

ناامیدی وزارت صمت از کاهش قیمت خودرو

همانطور که اشاره شد، به رغم تایید منطقی مبنی بر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت های معاون حمل و نقل وزارتخانه صمت را تکذیب کرد و گفت: «منظور، روند افزایش قیمت خودرو در بازار است، نه قیمت کارخانه ای خودرو.»

هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند نوبت از شهروندان خواسته برای کاهش قیمت خودرو در بازار صبور باشند، اما این نگاه در دیگر بخش ها و حتی بدنه وزارت صمت دیده نمی شود. ناامیدی وزارت صمت درباره کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد می تواند تاثیر روانی زیادی بر روند قیمت ها بگذارد.

طی دو سال گذشته مشاهده شد که خبر درمانی سیاست مداران حوزه صنعت نمی تواند بازار ملتهب خودرو را آرام کند. وزارت صمت تاکنون وعده های مختلفی در رابطه با کاهش قیمت ها در بازار آزاد خودرو به وسیله های مختلف، عرضه زیاد خودروهای داخلی، واردات خودرو و …. به مردم می دادند. اما این اخبار به صورت مُسکن عمل می کرد و برای مدت کوتاهی می توانست جلوی رشد قیمت ها را بگیرد. حال که ناامیدی از کاهش قیمت خودرو به وزارت صمت رسیده است، انتظار می رود این اظهارنظر بازار را از خواب زمستانی بیدار و شوک جدیدی به آن وارد کند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DVILrESC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه