کنترل کیفیت (QC) فرایندی است که در آن یک کسب و کار به دنبال اطمینان از حفظ یا بهبود کیفیت محصول است. کنترل کیفیت مستلزم آن است که فروشگاه اینترنتی، محیطی ایجاد کند که در آن همه عوامل برای رشد فروشگاه و کیفیت بهتر محصول تلاش کنند.
در فرایند تولید محصولات، واحد کنترل کیفیت باید نظارت های مداوم بر فرایند داشته باشد تا اطمینان یابد محصولی سالم و مطابق استانداردهای برند تولید می شود.
کارشناسان کنترل کیفیت با اندازه گیری و پایش مواد حین تولید آن هم با استفاده از تجهیزات مورد تایید و کالیبره شده از صحت تولیدات اطمینان حاصل می کنند.
در این مرحله در صورتی که کارشناسان کیفی متوجه خطایی در محصول شوند بایستی سریعاً دستور توقف تولید را صادر نمایند. برای این منظور لازم است اختیار لازم از طرف مدیریت ارشد به مدیر کنترل کیفیت تفویض شود.
در کنترل کیفیت مطلوب، باید بتوان روند تولید یک محصول را از ابتدا تا انتها جستجو کرد و سوابق آن را مشاهده نمود. به عنوان مثال باید بتوان به این سوالات پاسخ داد:
کنترل، اندازه گیری و ارزیابی:
کارشناسان کنترل کیفیت باید برای اطمینان از اینکه محصولی بدون عیب و سالم به مشتری تحویلی می شود. این فرایند بر روی محصولات نهایی و بر اساس معیارهای طرح کنترل انجام می شود.
دست کم گرفتن اهمیت کنترل کیفیت ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به فروشگاه اینترنتی وارد کند. کنترل کیفیت با ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت به شکل مداوم، به بهبود رضایت مشتری کمک می کند. مزایای کنترل کیفیت برای فروشگاه اینترنتی عبارت اند از:
۱. وفاداری مشتریان
مشتریانی که محصولات یا خدمات عالی دریافت می کنند، اعتمادشان به فروشگاه اینترنتی جلب می شود و احتمال خرید مجددشان بالا می رود. نقطه مقابل وفاداری به برند، بیزاری از برند است که ناشی از تبلیغات بد یا تجربه نارضایتی مشتریان از محصولات یک شرکت است.
۲. مراقبت از نام برند
طبق نظر روانشناسان، افراد تجربیات منفی را واضح تر از تجربیات مثبت به خاطر می آورند. از این رو، اگر تجربه مشتری از خرید، تجربه مثبتی نباشد، احتمال به یاد سپردن تجربه منفی بیشتر خواهد بود. کسب وکارها می توانند با اجرای اقدامات کنترل کیفیت و در نهایت جلوگیری از نوشتن نقدهای منفی توسط مشتریان از نام برند خود مراقبت می کنند.
۳. حفظ سرمایه
کسب و کارها همیشه به دنبال راه های جدید برای حفظ سرمایه هستند. برنامه های QC به طور قابل توجهی روی هزینه های برند تأثیر می گذارند. بدون وجود QC مناسب، کارخانه ها سطوح ضایعات بالاتری را تولید می کنند و هزینه های نیروی کار خود را افزایش می دهند. همچنین در این حالت، عملکرد و دقت زنجیره تامین نیز به خطر می افتد، چرا که برنامه ریزان تولید باید مواد بیشتری را سفارش دهند تا میزان ضایعات تولید جبران شود.
۴. بهبود روحیه کارکنان
کنترل کیفیت باعث می شود روحیه سازمانی بهبود پیدا کند. این امر موجب دستیابی به خروجی های قابل توجه و افزایش بهره وری می شود. به دلیل این که کنترل کیفیت، باعث ارزش آفرینی بیشتر برند می شود، وقتی کارمندان و کارکنان یک فروشگاه اینترنتی از کیفیت محصولات مطمئن باشند با علاقه و اشتیاق بیشتری کار می کنند.
گروه شرکت های تولیدکننده محصولات ایستک مدعی ست که «اخلاق مداری در کسب و کار» را مدنظر قرار داده و «حداکثرسازی رضایت همگانی» را هدف خود قرار داده است. به این منظور، با کنترل فاکتورهای کیفی و انجام آنالیزهای دقیق، استانداردهای بین المللی را رعایت می کند تا محصولاتی با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی روانه بازار کند. نظارت مداوم بر شرایط بهداشتی و کنترل کیفیت مواد اولیه توانسته موجب افزایش بهره وری این برند باشد.
تنوع تولیدات مهرام در ابتدا به شش نوع محصول خلاصه می شد که در میان آن ها سس مایونز توانست جایگاه ارزنده ای را در کشور به دست آورد. مهرام به مرور زمان و طی سالیان طولانی فعالیت، سبد کالایی خود را گسترده تر کرده و تعداد محصولات تولیدشده در مهرام هم اکنون بالغ بر ۷۲ نوع است که در گروه سس های سرد شامل انواع مایونز و سس های سالاد، گروه سس های گرم شامل انواع کچاپ ساده و تند، ترشیجات، چاشنی جات، مرباجات و کنسروهای غیرگوشتی قرار می گیرند. گروه تولیدی مهرام با تولید و ارائه محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا همواره در پی رعایت اصول مشتری مداری بوده که استقبال عموم مردم و رضایت مندی آنان، نشان دهنده موفقیت در اجرای این استراتژی است.
کنترل کیفیت شامل جنبه های مربوط به بازرسی یک سیستم مدیریت کیفیت قوی است و به دنبال شناسایی، ثبت و دسته بندی عیوب و مشکلات است. یکی از برندهایی که در آن، تأکید ویژه ای بر کنترل کیفیت محصول می شود، فروشگاه اینترنتی بارجیل است.
هدف بارجیل، به عنوان فروشگاه اینترنتی محصولات خوراکی محور سالم، صرفاً فروش محصول نبوده بلکه ایجاد یک حس خوب در مخاطب از اصلی ترین دغدغه های این برند است. برای رسیدن به این حال خوب، تأکید بارجیل بر کیفیت محصول است و برای رسیدن به کیفیت، تأکید زیادی بر QC (کنترل کیفیت) دارد. کنترل کیفیت در بارجیل به این صورت است که برای تک تک محصولات بارجیل استاندارد جداگانه وجود دارد.
شرکت زر ماکارون در زمینه تولید و عرضه انواع محصولات فراوری شده غلات فعالیت می نماید. تلاش زر ماکارون این است تا با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد، تکنولوژی روز دنیا، استفاده از بهترین مواد اولیه، بسته بندی استاندارد محصولات و با تکیه بر پویایی سازمانی در کمترین زمان، غذایی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در دسترس تمامی مصرف کنندگان از هر طبقه اجتماعی قرار دهد.
همچنین با توسعه دانش، رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی و بهداشتی، حفظ و توسعه نیروی انسانی شایسته، افزایش تولید و تنوع محصولات در کنار توجه به رشد پایدار در بازارهای داخلی و خارجی علاوه بر تکریم مشتریان و کارکنان، موجبات رضایت سهامداران و سایر ذینفعان سازمان را فراهم آورده است.