جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز


پرشر سوئیچ دانفوس یا سوئیچ فشار یکی از تجهیزات کنترل ایمنی و حفاظتی بسیار پرمصرف و رایج در صنایع است. این سوئیچ برای حفاظت از سیستم های کنترلی تحت فشار مانند پمپ ها و کمپرسورها در برابر افزایش یا کاهش بیش از حد مجاز فشار فرایند استفاده می شود.

شرکت دانفوس DANFOSS یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات کنترلی و حفاظتی و ایمنی است. محصولات این شرکت شامل انواع سنسورها و ترانسمیترهای فشار و دما، انواع سوئیچ ها، شیرهای برقی یا سلونوئید ولو و تجهیزات و اکسسوری های مرتبط مانند ترموول، بابین های شیر برقی و براکت های نصب می شود.

جایگاه پرشر سوئیچ در صنعت ابزار دقیق

شرکت دانفوس DANFOSS دانمارک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی در زمینه تهویه و تبرید، سیستم های حرارت مرکزی، موتورهای الکتریکی و کنترل آلات است. این شرکت در سال ۱۹۳۳ توسط مد کلاوسن در دانمارک تأسیس شد و دفتر مرکزی آن همچنان در این شهر قرار دارد.

محصولات دانفوس مانند پرشر سوئیچ و سوئیچ های دما به دلیل کیفیت بالا، نوآوری مداوم و ظاهری کاربرپسند، در سراسر جهان و همچنین در ایران مورد استفاده و فروش قرار می گیرند.

در این مقاله به معرفی پرشر سوئیچ دانفوس و مدل های پر مدل های پر کاربرد در صنعت می پردازیم. اما قبل از آن به معرفی سوئیچ فشار مقایسه پرشر سوئیچ و پرشر ترانسمیتر و عملکرد انواع آن و ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیم کاربردی در پرشر سوئیچ خواهیم پرداخت.

اهمیت استفاده از پرشر سوئیچ:

 

پرشر سوئیچ جزء تجهیزات ابزار دقیق و کنترلی است که برای حفاظت سیستم از آسیب های ناشی از فشار استفاده می شود. در بیشتر سیستم های کنترلی که تجهیزاتی مانند پمپ، کمپرسور و موتورهای الکتریکی در آنها وجود دارند، کنترل پارامتر فشار فرآیند یکی از اصلی ترین کارها است که برای جلوگیری از آسیب دیدگی این تجهیزات باید انجام شود.

برای مثال، یک سیستم پایپینگ که دارای لوله های با تحمل فشار حداکثر 4 بار و سیال فرآیندی آب است را تصور کنید. در این سیستم، یک پمپ و یک سوئیچ فشار وجود دارند که پمپ عمل آبرسانی به سیستم را تحت یک فشار مشخص بر عهده دارد.

اما باید توجه داشت که در اثر افزایش فشار آب در داخل خطوط لوله، احتمال ترکیدگی لوله ها و آسیب دیدن آنها وجود دارد. بنابراین، در این سیستم، سوئیچ کنترل فشار سیستم نصب می شود، و در صورتی که فشار خطوط لوله به بیش از 4 بار برسد، با ارسال یک سیگنال سوئیچ و قطع یا وصل کردن یک کنتاکت الکتریکی، پمپ آب در این سیستم خاموش می شود. به همین دلیل، سوئیچ فشار را جزء تجهیزات ایمنی و حفاظتی یک سیستم می دانیم.

مقایسه پرشر سوئیچ و پرشر ترانسمیتر:

 

پرشر سوئیچ ها و پرشر ترانسمیترها در مورد ارسال سیگنال و اندازه گیری فشار در سیستم ها تفاوت هایی دارند. پرشر سوئیچ ها برای ارسال سیگنال دیجیتالی روشن یا خاموش به سایر تجهیزات یا سیستم های کنترلی استفاده می شوند. این سوئیچ ها به عنوان یک وسیله ی حفاظتی عمل می کنند و وظیفه ارسال سیگنال ON/OFF را به عهده دارند.

در مقابل، ترانسمیترهای فشار یا سنسورهای فشار از روش های الکترونیکی برای اندازه گیری فشار سیستم استفاده می کنند. این سنسورها قادرند مقدار دقیق فشار را اندازه گیری کرده و خروجی را به صورت یک سیگنال الکتریکی یا جریانی آنالوگ (معمولاً در بازه 20-4 میلی آمپر) به سیستم کنترلی ارسال کنند.

پرشر سوئیچ دانفوس

استفاده از سنسورهای فشار یا ترانسمیترهای فشار به دقت بیشتر در اندازه گیری فشار سیستم کمک می کند و اطلاعات بیشتری را به سیستم کنترلی ارائه می دهد. این اطلاعات می تواند در کنترل و مانیتورینگ بهتر فشار سیستم و همچنین در انجام عملیات های کنترلی مربوط به فشار بکار گرفته شود.

انواع مدل های پرشر سوئیچ دانفوس:

 

انواع مدل های پرشر سوئیچ دانفوس بسیار متنوع هستند و در صنایع مختلف استفاده می شوند. برخی از مدل های پرکاربرد سوئیچ فشار دانفوس عبارتند از:

سری BCP : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا و سیالات غیرخوراکی استفاده می شود.

سری CAS : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی استفاده می شود.

سری KP : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی استفاده می شود و معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع و تبرید استفاده می شود.

سری KPI : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی با قابلیت تنظیم مرز بالا و پایین فشار استفاده می شود.

سری KPS : ین مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی با قابلیت تنظیم مرز بالا و پایین فشار و همچنین قابلیت تنظیم تاخیر در عملکرد استفاده می شود.

سری RT : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی با قابلیت تنظیم مرز بالا و پایین فشار استفاده می شود و معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع و تبرید استفاده می شود.

سری RTI : این مدل سوئیچ فشار برای کنترل فشار هوا، سیالات و گازهای خوراکی با قابلیت تنظیم مرز بالا و پایین فشار و همچنین قابلیت تنظیم تاخیر در عملکرد استفاده می شود و معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع و تبرید استفاده می شود.

پرشر سوئیچ دانفوس سری KP و KPI:

مدل های KP و KPI از پرشر سوئیچ های دانفوس هستند که در صنایع تبرید و تهویه بسیار رایج و مورد استفاده قرار می گیرند. سری KP بیشتر برای سیالات گازی استفاده می شود، در حالی که سری KPI هم برای سیالات گازی و هم برای سیالات مایع قابل استفاده است. مدل های خاصی از سری KP برای سرویس های بخار و بویلرها وجود دارند. به علاوه، سری KP44 مناسب برای کنترل و حفاظت از پمپ های آب است و ویژگی های منحصر به فردی دارد.

درجه های حفاظتی IP30 و IP55 برای پرشر سوئیچ های دانفوس در دسترس هستند. تمامی مدل های پرشر سوئیچ دانفوس دارای رنج قابل تنظیم و رنج اختلاف فشار یا هیسترزیس قابل تنظیم هستند. اتصالات NPT، G، FLARE، R در سایزهای ½" و ¼" برای پرشر سوئیچ ها در دسترس هستند. کنتاکت های الکتریکی SPDT، SPDT با متریال طلا، SPST (N.O) و SPST (N.O)برای این پرشر سوئیچ ها موجود هستند. همچنین، تائیدیه ها و گواهینامه های ATEX برای محیط های ضدانفجار و تائیدیه های CSA و UL برای این سوئیچ ها موجود است.

عملکرد سوئیچ فشار:

سوئیچ فشار به دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می شود. پرشر سوئیچ های مکانیکی دانفوس عملکرد کاملاً مکانیکی دارند و برای قطع و وصل کردن کنتاکت الکتریکی نیازی به برق یا منبع تغذیه خارجی ندارند. در این نوع سوئیچ فشار، یک المنت اندازه گیری فشار تحت فشار سیال قرار می گیرد و در اثر افزایش یا کاهش فشار، باعث قطع یا وصل شدن کنتاکت الکتریکی می شود. پرشر سوئیچ های الکترونیکی دارای یک سنسور فشار هستند که فشار سیستم را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند. این سیگنال دیجیتال سبب قطع یا وصل شدن کنتاکت الکتریکی می شود.

پرشر سوئیچ الکترونیکی - پرشر سوئیچ ها الکترو مکانیکی دانفوس

 

در ادامه، به تصویری که مفهوم اصطلاحات "switching window" و "hysteresis" را نشان می دهد، اشاره خواهیم کرد. با دقت به این تصویر، تفاوت های این دو اصطلاح را متوجه خواهید شد.

مفهوم سوئیچینگ ویندو (Switching window) و هیسترزیس (Hysteresis):

تصویر نشان می دهد که چگونه یک پرشر سوئیچ با مقدار فشار ورودی تغییر حالت می دهد. اصطلاح "switching window" به بازه ای اشاره دارد که در آن پرشر سوئیچ بین حالت روشن و خاموش تغییر می کند. در تصویر، این بازه با ناحیه ای مشخص شده است. هنگامی که فشار ورودی پرشر سوئیچ در محدوده این بازه قرار دارد، سوئیچ بین حالت روشن و خاموش تغییر می کند. به عبارت دیگر، وقتی که فشار ورودی در محدوده "switching window" قرار دارد، پرشر سوئیچ بین حالت ON و OFF تغییر می دهد.

اصطلاح "hysteresis" به تفاوت فشار ورودی مورد نیاز برای تغییر حالت سوئیچ بین روشن و خاموش در ناحیه "switching window" اشاره دارد. در تصویر، این تفاوت با فاصله بین مرزهای بالا و پایین ناحیه "switching window" نشان داده شده است. به طور معمول، وقتی که فشار ورودی از مرز بالا به مرز پایین ناحیه "switching window" می رسد، سوئیچ از حالت روشن به خاموش تغییر می کند. وقتی که فشار ورودی از مرز پایین به مرز بالا ناحیه "switching window" می رسد، سوئیچ از حالت خاموش به روشن تغییر می کند. این تفاوت فشار مورد نیاز برای تغییر حالت سوئیچ در ناحیه "switching window" به عنوان "hysteresis" شناخته می شود.

به طور خلاصه، "switching window" به بازه ای اشاره دارد که پرشر سوئیچ بین حالت روشن و خاموش تغییر می دهد، و "hysteresis" به تفاوت فشار ورودی مورد نیاز برای تغییر حالت سوئیچ در ناحیه "switching window" اشاره دارد.

مقایسه-هیسترزیس-و-ویندو-سوئیچینگ

 

عوامل موثر در انتخاب یک پرشر سوئیچ دانفوس:

 

محدوده و رنج عملکرد: محدوده و رنج عملکردی که پرشر سوئیچ دانفوس قادر به تشخیص آن است، یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب آن است. بسته به نیازهای شما، باید محدوده مناسبی را برای فشار مورد نظر انتخاب کنید.

نوع کنتاکت الکتریکی: نوع کنتاکت الکتریکی و ریتینگ جریان و ولتاژی که یک مدار الکتریکی را تغییر وضعیت می دهد، نقش مهمی در انتخاب پرشر سوئیچ دانفوس ایفا می کند. باید مطمئن شوید که پرشر سوئیچ مناسب برای جریان و ولتاژ مورد نیاز در مدار الکتریکی شما استفاده می شود.

جنس متریال بدنه و قسمت های درگیر با سیال: جنس متریال بدنه و قسمت هایی که در تماس با سیال قرار می گیرند، نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. انتخاب متریال مناسب در هر قسمت از پرشر سوئیچ دانفوس از آسیب دیدن قطعات داخلی و حفظ عملکرد صحیح آنها جلوگیری می کند.

سایز کانکشن و اتصال به فرایند: سایز کانکشن و اتصالی که پرشر سوئیچ دانفوس به فرایند دارد، نیز مهم است. باید اطمینان حاصل کنید که پرشر سوئیچ بدون نیاز به هیچ تبدیلی می تواند مستقیماً در مسیر فرایند قرار گیرد.

در مورد قیمت پرشر سوئیچ دانفوس، قیمت هر مدل و نوع پرشر سوئیچ دانفوس ممکن است متفاوت باشد و به عواملی مانند محدوده عملکرد، نوع کنتاکت، و خصوصیات فنی دیگر بستگی دارد. تجهیز صنعت تامین کننده انواع پرشر سوئیچ از برند دانفوس و سایر برند های معتبر دنیا می باشد. این شرکت توسط کارشناسان فنی مجرب می تواند اطلاعات دقیقتری در بر اساس نیاز در اختیار شما قرار دهد. جهت خرید، استعلام قیمت و مشاوره فنی می توانید با کارشناسان فنی و فروش در تماس باشید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wSjuiiBr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه