جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

چند جاذبه کرمان که مردم را برای سفر ترغیب می کند

 

کرمان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران است که در جنوب شرقی کشور واقع شده است. کرمان دارای آب و هوای خشک و بیابانی است و برخی از مناطق آن به عنوان مناطق گرمسیری شناخته می شوند. کرمان بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و در طول تاریخ، مرکز فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بسیاری از دوره ها بوده است. این شهر شهرت خود را به خاطر صنایع دستی متنوع، معادن مختلف، آثار باستانی و میراث فرهنگی گرانبها پیدا کرده است. اما چه چیزی باعث می شود مردم به سمت سفر به کرمان ترغیب شوند؟ در ادامه به پاسخ این موضوع خواهیم پرداخت.

 

ارگ بم

ارگ بم کرمان یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین قلعه های جهان است که در شهر بم واقع شده است. این اثر تاریخی در دوره های مختلف ساخته و توسعه یافته و شاهد رویدادهای مهمی در تاریخ ایران بوده است. ارگ بم کرمان به عنوان یک شهر باستانی کامل شناخته می شود که دارای دیوارهای محافظ، برج های نگهبانی، خانه ها، بازار، مسجد، حمام، زندان و غیره است. این قلعه در سال ۲۰۰۳ به دلیل زلزله ای ویران شد اما با تلاش های فراوان مقامات و مردم محلی، بازسازی شده و دوباره به عنوان یک جاذبه توریستی مورد توجه قرار گرفته است. ارگ بم کرمان نمادی از فرهنگ و تاریخ ایران است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

 

حمام وکیل کرمان

اگر در پرواز تهران کرمان به دنبال یک جاذبه تاریخی و زیبا در شهر کرمان هستید، حمام وکیل را از دست ندهید. این حمام که در دوره قاجار ساخته شده است، از معماری و تزئینات بسیار زیبا و منحصر به فردی برخوردار است. این حمام شامل چند بخش مثل ورودی، سربینه، گرم خانه و خزینه است که هر کدام خصوصیات خود را دارند. این حمام الان به چایخانه تبدیل شده است که می توانید با نوشیدن چای و چشیدن غذاهای محلی، از فضای سنتی و موسیقی زنده لذت ببرید. حمام وکیل در مرکز شهر کرمان قرار دارد و راحت می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

 

باغ شازده

باغ شازده یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های توریستی کرمان است که در دل کویر ماهان قرار دارد. این باغ یک نمونه بارز از هنر و معماری باغ ایرانی است که در دوره قاجار ساخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. باغ شازده با استفاده از سیستم هوشمند آبیاری قنات و رودخانه تیگران، چشم انداز سرسبز و خنکی را در مقابل خشکی و گرمای کویر به نمایش می گذارد. در این باغ، می توانید باغ خلوت، سردرخانه، بالاخانه، برج مراقبت و خانه زعیم باشی را ببینید و از زیبایی فواره ها، استخرها، درختان و گل های رنگین لذت ببرید. باغ شازده یک بهشت کوچک است که حتما قبل از همراهی با پرواز کرمان تهران و برگشت به مبدا باید دید.

 

باغ شازده

 

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان کرمان یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر است که در قلب بازار قدیمی واقع شده است. این مجموعه شامل چهار بخش اصلی است: حمام، کاروانسرا، مسجد و بازارچه. هر یک از این بخش ها دارای معماری زیبا و منحصر به فردی هستند که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ پرافتخار ایرانیان است. مجموعه گنجعلی خان در سال ۱۰۷۰ هجری قمری توسط گنجعلی خان، یکی از فرمانروایان صفوی، ساخته شده است. این مجموعه به عنوان یک نمونه برجسته از معماری صفوی شناخته می شود و اکثر مردم با خرید بلیط قطار از سفرمارکت از آن دیدن می کنند. این مجموعه تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه گنجعلی خان کرمان گزینه ای مناسب است.

 

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه کرمان یک ساختمان هشت ضلعی است که تماماً از سنگ و گچ ساخته شده است و از بناهایی است که گردشگران را به دیدن کرمان ترغیب می کند. این بنا در منتهای الیه شرقی کرمان در نزدیکی دو قبرستان صاحب الزمان و سید حسین قرار دارد. گنبد جبلیه کرمان دارای گنبد هلالی شکل است که قطر داخل آن ۱۸ فوت و قطر خارج آن ۲۰ فوت است. در هشت طرف آن هشت در به عرض ۲ متر قرار گرفته که اخیراً برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن، درگاه ها را با سنگ مسدود کرده اند و فقط یکی را باز گذاشته اند. در داخل گنبد ظاهراً گچ بری ها و تزئین کاری هایی وجود داشته که قسمت بالا ریخته و قسمت پائین را تخریب کرده اند. نام های مختلفی هم برای این بنا به کار رفته است. بعضی آن را گنبد گبر، بعضی آن را گنبد زیگ، بعضی آن را گنبد سید حسین و بعضی آن را گنبد سید محمد تباشیری نامیده اند. همچنین بعضی فکر می کنند که این بنا آتشکده زرتشتیان بوده و بعضی فکر می کنند که مقبره ائمه زادگان شافعی بوده است. این نشان می دهد که این بنا در طول تاریخ تغییرات زیادی را تجربه کرده است. اما آنچه مسلم است این است که این بنا یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین بناهای کرمان است که در سال ۱۳۱۶ به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

گنبد جبلیه

 

بازار سنتی کرمان

بازار سنتی کرمان یکی از جاذبه های توریستی این شهر است که با قدمت ۶۰۰ ساله، طولانی ترین بازار ایران را تشکیل می دهد. این بازار از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می شود و شامل چندین بازار فرعی با معماری و کالاهای مختلف است. در این بازار می توانید صنایع دستی، پارچه، ظروف مسی، عطاری و غیره را ببینید و خرید کنید. همچنین در اطراف بازار بناهای تاریخی و فرهنگی زیادی وجود دارد که نشان دهنده رونق اقتصادی و تجارت این شهر در گذشته است. برخی از این بناها عبارتند از: مسجد وکیل، مسجد گنجعلی خان، مسجد چهل ستون، حمام گنجعلی خان، حمام وکیل، صف عزاخانه و غیره. بازار کرمان به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم، نقش مهمی در تبادل فرهنگی و تجارت بین کشورهای شرق و غرب داشته است. این بازار در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تمام این جاذبه های گردشگری، می تواند قسمت هیجان انگیزی از سفر به کرمان باشد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cbLB2Hdv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
مهین :
8 ماه پیش
وطنم کرمون کویر غزیزم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه