شرکت های پشتیبانی شبکه بسیار زیادی امروزه هستند که خدمات پشتیبانی شبکه ارائه می دهند. اما اگر بخواهید با یکی از آن ها قرارداد پشتیبانی شبکه ای ببندید که خیالتان از بابت پشتیبانی شبکه راحت باشد باید به چند نکته مهم توجه کنید که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
مهم ترین نکته مربوط به پشتیبانی شبکه، در دسترس بودن کارشناسان آن است که در مواقع ضروری بتواند مشکل شما را دریافت کرده و اقدامات لازم را در جهت رفع مشکل به وجود آمده انجام دهند
متاسفانه بسیار زیادند مجموعه هایی که در هنگام شروع همکاری و عقد قرارداد پشتیبانی شبکه به خوبی صحبت می کنند و این اطمینان را به شما می دهند که خیالتان از بابت سرعت رفع مشکلات شبکه راحت شود اما پس از مدتی که از شروع همکاری می گذرد کیفیت سرویس دهی افت می کند و مجموعه شما بیشتر درگیر مشکلات و خدمات شبکه می شود و این موضوع تا جایی پیش می رود که شما به فکر تغییر شرکت خدمات دهنده شبکه می افتید و دوباره سعی در پیدا کردن یک شرکت پشتیبانی شبکه جدید می کنید.
بهترین روش برای رفع این مشکل قید شدن حداکثر زمان رفع مشکلات شبکه است.
شما زمانی که میخواهید غذای ایرانی بخورید یک رستوران را انتخاب می کنید، اما زمانی که میخواهید غذای فست بودی بخورید جایی دیگر را انتخاب می کنید، هیچ وقت نمی توانید جایی را پیدا کنید که هم غذای ایران با کیفیت ارائه دهند و هم فست فود با کیفیت ارائه دهد. پس نتیجه میگیریم غذا شاخه های مختلفی دارد و هر جایی به صورت تخصصی بر روی یک شاخه ای از غذا کار می کند.
کارهای مرتبط به آی تی هم به همین صورت هستند. شرکتی که قرار است خدمات پشتیبانی شبکه با کیفیت به شما ارائه دهد می بایست چندین سال به صورت تخصصی تو این شاخه فعالیت کرده باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن جواب گوی نیاز های سازمان شما باشد.
شرکتی که بخواهد در کنار خدمات پشتیبانی شبکه، خدمات دیگر آی تی که هر کدام از آن ها نیاز به سال ها علم و تجربه دارند را ارائه بدهند، به احتمال زیاد هم خودش هم شرکت های سرویس گیرنده را با مشکلات مختلف مواجه می کند.
هر شرکتی بنابر نیاز خود برای دریافت خدمات پشتیبانی شبکه به چندین شرکت مراجعه می کند و درخواست هایی را دارد و فقط دنبال شنیدن تایید است. به عبارتی شرکت ها به دنبال این هستند که هر چیزی که نیاز دارند به طور کامل و با تایید شرکت مقابل بدون گفتن شرایط مختلف، انجام شود! تایید هر موضوعی توسط شرکت خدمات دهنده پشتیبانی شبکه ضعف آن شرکت محسوب می شود.
قائدا شرکت های پشتیبانی شبکه ای که برای رفع نیاز شما شرایط مختلفی را وضع می کنند و نکاتی را در همان شروع کار یا پیش از شروع کار به شما گوش زد می کنند، تجربه ی خود را با شما به اشتراک می گذارند که با چه نتایجی مواجه شده اند و این صداقت شرکت مورد نظر است که این موارد را در همان ابتدای کار به شما می گوید.
شرکت های پشتیبانی شبکه ای که هر چیزی شما می گویید انجام می دهند و چشم می گویند، اکثرا تجربه ی کمی دارند و فکر می کنند هر کاری قابل انجام شدن است بدون اینکه امکان سنجی نسبت به قسمت های مختلف شرکت مورد نظر انجام دهند. در نهایت سعی کنید بین شرکت هایی که تماس میگیرید به صورت دقیق به صحبت های آن ها گوش دهید و متوجه شوید که چه موضوعاتی را میخواهند به شما گوشزد کنند تا چند وقت بعد دچار آن ها نشوید!
قائده رفع مشکلات شبکه باید بدین گونه باشد که وقتی شما مشکلی را عنوان می کنید و توسط کارشناس پشتیباین شبکه رفع می شود، دوباره تکرار نشود. زمانی که مشکلات مختلف به صورت چند باره تکرار می شوند نشان دهنده ضعف شرکت خدمات دهنده پشتیبانی شبکه است که نمیتواند به صورت زیرساختی مشکل مورد نظر را برطرف کند.
البته باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از مشکلات به دلیل پیچیدگی خاصی که دارند باید چندین بار اتفاق بی افتند تا از قسمت های مختلف مشکل مورد نظر بررسی قرار گرفته و رفع شوند. البته این مشکلات به ندرت در شبکه های کامپیوتری به شرط زیر ساخت استاندارد شبکه اتفاق می افتند.
شرکت های پشتیبانی شبکه با تجربه در ابتدا شروع کار، زیر ساخت شبکه شما را بررسی می کنند و به شما نکاتی را می گویند که اگر برطرف شوند، در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. این شرکت ها قائدتا شرکت های مشابه زیادی مانند شرکت شما را پشتیبانی کرده اند و پیش بینی های دقیقی را نسبت به آینده شبکه شما انجام می دهند.
شاید با خودتان فکر کنید کار پشتیبان شبکه، رفع مشکلات شبکه است و باید همیشه در دسترس باشند. اگر این گونه فکر می کنید مطمئن باشید اتفاقات غیر منتظره ای برای شبکه و اطلاعات شما در آینده نه چندان دور خواهد افتاد. حال بررسی می کنیم که مهم ترین وظایف کارشناس و شرکت پشتیبانی شبکه چیست:
تهیه بکاپ های قابل استفاده، پایه ای ترین کاری است که کارشناس شبکه قبل از هر تغییری در شبکه، که 1 درصد ممکن است منجر به حذف اطلاعات شود باید انجام دهد. به گونه ای که بکاپ از نون شب هم واجب تره حال چگونه؟
کارشناس پشتیبانی شبکه باید حداقل دو نسخه بکاپ مختلف به گونه تهیه و در اختیار داشته باشد که احتمال حذف هر دوی آن ها به صفر نزدیک باشد. به عنوان نمونه آی تی پشتیبان در خدمات پشتیبانی شبکه خود با استفاده از سرویس Veeam Backup روزانه از تمامی سرور های مجازی اقدام به تهیه بکاپ می کند که بر روی سرور ذخیره می شود.
برای نسخه ی دوم بکاپ نیز، فایل های نسخه ی اول تهیه شده بر روی سرور را در یک دیوایس دیگر مثل هارد دیسک اکسترنال کپی می کند تا در صورتی که بکاپ های ذخیره شده بر روی سرور دچار نقص شوند، این بکاپ ها به عنوان پلن بی بتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
اگر شرکت مورد نظر هزینه فضای ذخیره سازی ابری را نیز پرداخت کند، شرکت پشتیبانی شبکه نسبت به تهیه نسخه سوم بکاپ در فضای ابری اقدام می کند و در نهایت 3 نسخه بکاپ که در مکان های مختلفی نگه داری شده است، وجود دارد و در نتیجه احتمال حذف ناخواسته اطلاعات تقریبا به صفر میرسد.
خیلی از افراد فکر می کنند حفظ امنیت شبکه کار پیچیده ای است و باید کارهای عجیب غریبی برای برقراری امنیت شبکه توسط کارشناس مورد نظر انجام شود، اما نکته اینجاست که بخش بزرگی از این کار اصلا پیچیده نیست اما باید برای آن زمان اختصاص داده شود. حال به برخی از مواردی که باعث حفظ امنیت شبکه می شود می پردازیم:
مهم ترین موضوع در حفظ امینت شبکه آپدیت نگه داشتن تجهیزات مختلف شبکه است، در آپدیت های نرم افزاری که توسط شرکت های سازنده قطعات و تجهیزات شبکه ارائه می شود، بسیاری از مشکلات امنیتی برطرف شده و احتمال آسیب دیدگی توسط عوامل مختلف بیرونی به حداقل ممکن می رسد. اما انجام این آپدیت ها اول از همه نیازمند تهیه بکاپ می باشد که ممکن است زمان بر باشد و هر کارشناس شبکه ای برای این موضوع زمان لازم را نگذارد. چرا که برخی از آپدیت ها ممکن است مشکلات مختلفی را با خود به همراه داشته باشند و برای رفع آنها ناچار به بازگرداندن فایل های بکاپ هستند.
در شبکه های کامپیوتری هر شخصی باید به اندازه نیاز خود مجوز دسترسی به قسمت های مختلف را داشته باشد و کارشناس شبکه باید این موضوع را به درستی مدیریت کند. به عبارتی دیگر کارشناس مورد نظر باید نسبت به تمامی افراد بد بین باشد و فقط در حد نیاز افراد، مجوز های لازم را اختصاص دهد.
اگر کارشناس شبکه به هر شخصی مجوز های کامل دسترسی را بدهد، ممکن است یک از افراد به صورت اتفاقی باعث حذف ناخواسته یا خواسته برخی از اطلاعات شود. حال این موضوع را می توانید به موارد دیگر بسط دهید و به همین صورت اتفاقات ناخواسته زیادی در یک شبکه ممکن است ایجاد شود و رفع آن ها با هزینه زمانی و مالی زیادی می تواند همراه باشد!
کارشناس شبکه بیش از هر شخص دیگری و با مشورت مدیرعامل مجموعه باید خدمات شبکه را به گونه ای ارائه دهند که آینده نگری قابل قبولی در نظر گرفته شده باشد. بسیاری از شرکت ها به مرور زمان توسعه پیدا می کنند و حجم کاری آن ها زیاد می شود. در این شرایط کارشناس پشتیبانی شبکه با توجه به تجربه خود باید مدیر عامل مجموعه را نسبت به این مسائل آگاه کند تا ایشان مجبوره به هزینه دوباره و چند باره در آینده نباشند.
حتما فکر می کنید سابقه فعالیت یک شرکت پشتیبانی شبکه نقش مهمی در کیفیت خدمات شبکه ای که ارائه می دهد دارد. متاسفانه در خیلی از مواقع اینگونه نیست و بسیاری از کارشناسانی که سابقه طولانی در این زمینه دارند دچار فرسودگی و خستگی شده و در نهایت بسیاری از کارهای مهم را تنها به صورت ظاهری انجام می دهند و یا حتی به صورت اصولی انجام نمی دهند.
بهتر است سابقه فعالیت یک شرکت پشتیبانی شبکه را تنها به عنوان یکی از معیار های انتخاب شرکت پشتیبانی شبکه در نظر بگیرید تا در آینده مجبور تجربه برخی موارد و جایگزین کردن دوباره شرکت پشتیبانی شبکه نشوید. معیار شما از لحاظ سابقه باید به گونه باشد که نه شرکت مورد نظر تازه کار باشد و سابقه بالای 15 سال در این زمینه داشته باشد.