به گزارش فرصت امروز به نقل از تیترکوتاه، فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: به نظر می رسد رکود تا پایان سال تداوم داشته باشد چون هم نقدینگی در اختیار مردم کم است و هم تقاضا نسبت به عرضه کاهش یافته است؛ ضمن اینکه در حال حاضر یک سری از شرکت های مونتاژکار فروش را افزایش داده اند؛ اما خریداری برای محصولات آنها وجود ندارد و با توجه به اینکه قیمت دلار ثابت مانده، هیجانی در بازار وجود ندارد.
نادری درباره تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت ها گفت: اگر خودرو به ویژه خودروهای کارکرده وارد شود و مردم داخل شهر تردد خودروهای وارداتی را ببینند، به لحاظ روانی بر قیمت خودرو تاثیر چشمگیری می گذارد و ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت ها افت پیدا می کند.
وی در رابطه با روند کند واردات خودرو نیز گفت: واردات خودرو به نفع عده ای نیست و برای همین مانع واردات هستند؛ این در حالی است که با آزادسازی واردات، هوا پاک می شود، نوسازی ماشین ها رخ می دهد و یک تحول ایجاد می شود، منتها این کار یک مقدار زمانبر است و از طرفی مسئولان می خواهند سریع به نتیجه برسند که این به ضرر مملکت است.
نادری با اشاره به این که ماشین مدل ۲۰۱۰ به قیمت دو میلیارد در کشور خرید و فروش می شود، گفت: استفاده و نگهداری از ماشین در کشورهای دیگر خیلی بهتر از ایران است. خودروهای زیر ۵ سال کارکرد حکم ماشین های صفر کیلومتر ما را دارند.
وی گفت: برخی از وضعیت انحصاری خودرو سود می برند و تمایل ندارند سهم شرکت های ایران خودرو و سایپا کاهش پیدا کند چون بخش زیادی از درآمد کشور را همین شرکت ها به دست می آورند. پس به خاطر منافع این دو شرکت اجازه نمی دهند واردات انجام شود، وضعیت فعلی سبب افزایش مصرف سوخت و هزینه آن، آلودگی و نقص خودروها می شود.
این کارشناس بازار خودرو در پایان گفت: قیمت خودرو در ایران بالاست، مگر در خودرو ۳۰۰ میلیونی چقدر آهن، آلومینیوم، مس و پلاستیک به کاربرده شده که به این قیمت می فروشند و بعد ادعای ضرر هم می کنند؟