بازار خودرو در چند سال اخیر و به ویژه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ حواشی زیادی را با خود به دنبال داشت، به نحوی که افزایش قیمت بی منطق خودرو به موضوعی عادی تبدیل شده بود. گرچه در نیمه اول امسال رکود به سناریو اصلی بازار تبدیل شد، اما آیا در نیمه دوم سال هم چنین شرایطی ادامه خواهد داشت؟
به گزارش فرصت امروز به نقل از شهرآرانیوز، علی خسروانی، فعال بازار خودرو، در صفحه توئیتر خود نوشت: بازار خودرو حدود ۳۰ درصد دیگر کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد و قیمت ها اصلاح خواهد شد. به نظر من قیمت ها تا قیمت جهانی و هزینه های متعلقه پایین خواهد آمد.
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو گفت: بازار خودرو همانند یک معادله چند مجهولی است که با تغییر هر متغیر سرنوشتش تغییر می کند. او افزود: اگر واردات خودرو در نیمه دوم سال به شکل منطقی و درخورتوجهی نظیر ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار دستگاه خودرو کارکرده رخ دهد، می توان در بازار شاهد کاهش قیمت بود، اما اگر دولت همانند گذشته فقط عدد احتمالی واردات را افزایش دهد، به مرورزمان حباب قیمتی در بازار خودرو مجدداً بزرگ تر خواهد شد.
وی در ادامه تشریح کرد که قیمت خودرو پیش از آنکه تابع قوانین و عملکرد بازار خودرو باشد تابع موضوعات اقتصاد کلان نظیر قیمت دلار است. برای مثال در سال گذشته هم زمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو نیز افزایش یافت، اما افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از دلار بود و کاهش قیمت هایی هم که در بازار خودرو رخ داده و در حال رخ دادن است برای نزدیک شدن قیمت خودرو به معادل دلاری آن است، چراکه قیمت خودرو بسیار بیشتر از میزانی که باید افزایش یافت.
او در ادامه اظهار کرد: اگر خودرو های اقتصادی در تعداد مناسب وارد کشور شوند، می توان گفت که شاید قیمت ها تا ۵۰ درصد در بازار کاهش یابند، اما سؤال اصلی این است که اگر تویوتا کرولا ۲۰۲۳ با قیمت ۲ میلیارد تومان در بازار معامله شود و آنگاه قیمت تمام خودرو ها به ترتیب کاهش یابند، دیگر چه کسی برای خرید خودرو های چینی نظیر ام وی ام یا پژو ۲۰۷ چنین مبالغی را پرداخت خواهد کرد؟