شنبه, ۱۶ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 6 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تکنولوژی تلویزیون

10 ماه پیش ( 1402/6/13 )
 

تکنولوژی تلویزیون

تفاوت LED و LCD

عمده تفاوت بین نمایشگر های LCD و LED مربوط به نور زمینه می باشد . در تلویزیون های LCD که قدیمی تر هم می باشد جهت تامین نور زمینه یا همان backlight از لامپ های نئون مهتابی استفاده شده است و با توجه به عدم یکنواختی نور در لامپ های مهتابی ، تلویزیون LCD درخشندگی کمتری دارد. اما در تلویزیون های LED از قطعات SMD انتشار دهنده نور همراه با ذربین انعکاس دهنده استفاده می کنند که این امر باعث یکدست شدن نور زمینه و در نهایت افزایش درخشندگی می گردد. نوع چیدمان بک لایت LED به مدل و طراحی بستگی دارد. این چیدمان می تواند پشت صفحه نمایشگر قرار گیرد ( Direct ) و یا لبه های پنل (Edge ) نصب شود. بک لایت Edge با توجه به این که لبه های پنل قرار می گیرد برای سازنده این امکان را فراهم می کند تا تلویزیون با قطر کمتر و شکیل تر ساخته شود . علاوه بر زیبایی ، نور زمینه نیز با کیفیت بالاتری تامین میگردد . از دیگر تفاوت های تلویزیون های LED و LCD میتوان به تفاوت رزولیشن قابل پخش ، تعداد پورت های ورودی و خروجی ، امکانات هوشمند بودن دستگاه نیز اشاره کرد

 

تفاوت LED و LCD



تفاوت پنل IPS و VA

در مشخصات فنی تلویزیون های LED همیشه گزینه IPS و VA اهمیت ویژه ای برای مخاطبان ایجاد میکند. در توضیحات مربوط به بخش تکنولوژی تصویر تا حدودی با تکنولوژی تلویزیون های LED آشنا شده بودیم. تلویزیون های LED که شیشه نمایشگر آنها متشکل از مدارات الکترونیکی بسیار ریز و کریستال مایع می باشند، با استفاده از جریان الکتریکی و کنترل نحوه قرار گرفتن ذرات کریستال مایع درکنار یکدیگر تصویر را تشکیل می دهند. نوع تغییر زاویه بین ذرات کریستال مایع و عبور نور زمینه از آنها باعث تشکیل تصویر روی پنل می گردد. لازم به ذکر است کریستال مایع پشت پیکسل های RGB قرار دارند که تا تغییر زاویه در آن ایجاد نشود رنگ تشکیل شده توسط پیکسل قابل مشاهده نخواهد بود. نوع کنترل ذرات کریستال مایع و طراحی مدارات الکتریکی داخل شیشه تعیین کننده کیفیت تصویر و البته قیمت تمام شده برای شرکت سازنده می باشد. در مطلب ارائه شده توسط TV پردیس با دو نوع شیشه پنل IPS و VA آشنا خواهید شد.

پنل IPS :

در پنل های IPS از دو مسیر و لاین رسانا به صورت ماتریسی روی شیشه پنل استفاده شده است. در حقیقت کریستال مایع مابین مسیر افقی و عمودی لاین های رسانا شیشه پنل مبحوس شده است. هنگامی که ولتاژ به شیشه پنل ( از طریق لاین رسانا ) اعمال می شود کریستال مایع تغییر شکل داده و به صورت افقی منظم با تغییر زاویه قرار میگیرد که باعث عبور نور بک لایت از شیشه و در نهایت تشکیل تصویر روی صفحه می شود. ولتاژ اعمال شده به شیشه از طریق COF در مدار عمودی شیشه تامین خواهد شد که در پنل های IPS ولتاژ مورد نیاز لاین افقی از طریق مسیر طراحی شده در لبه کناری شیشه تامین میگردد. به دلیل نوع طراحی شیشه پنل در تلویزیون های IPS که از لاین های الکتریکی فشرده با تعداد بالا در محور عمودی و افقی استفاده شده است، نور محیط تاثیر بسیار کمی بر نور بک لایت ایجاد می کند که این امر باعث حفظ کنتراست تصویر می گردد. ضمن اینکه نحوه تغییر زاویه کریستال مایع به شکل افقی باعث می شود تصویر تلویزیون از زاویه های کناری نیز به خوبی و با کیفیت بالا قابل مشاهده باشد.

پنل VA :

در پنل های VA نیز مانند IPS کریستال مایع مابین لاین های رسانا حبس شده است. تفاوت عمده در این نوع پنل به دلیل نوع تغییر زاویه ذرات کریستال مایع و ارسال ولتاژ محور افقی شیشه به وسیله COG یا گوشواره پنل می باشد. تغییر زاویه کریستال مایع به صورت عمودی می باشد که این امر منجر به کاهش کیفیت تصویر از زاویه کنار می گردد ضمن اینکه عدم طراحی مسیر ولتاژ درون شیشه و محور افقی باعث استفاده از COG و گوشواره در لبه کناری شیشه شده است که کاهش این لاین رسانا باعث تاثیر منفی نورمحیط بر نور زمینه تلوزیون و در نهایت کاهش کنتراست می گردد. وجود گوشواره یا همان COG نیز احتمال بروز ایراد خط افقی در پنل را افزایش می دهد. در نهایت کیفیت تصویر، مقاومت پنل و همچنین حفظ کیفیت تصویر در زاویه نیز از مزایای پنل های IPS نسبت به پنل های VA می باشد. لازم به ذکر است چنانچه با دست روی پنل VA فشار کمی وارد کنیم اطراف محل فشرده شده به صورت لحظه ای کاملا سفید خواهد شد ( راه ساده تشخیص پنل VA ) .

 

تفاوت پنل IPS و VA


تفاوت تکنولوژی ساخت OLED و QLED


بریم یکی از پرچالش ترین سوالات روز را بررسی کنیم

نوع تکنولوژی ساخت نمایشگر :

OLED:

برترین تصویر متعلق به تکنولوژی OLED می باشد که نور پس زمینه ندارد و در حقیقت پیکسل ها به صورت جداگانه همزمان تشکیل نور و رنگ را ایجاد می کنند که این امر خود باعث ایجاد کنتراست ( اختلاف سیاهی و سفیدی ) بینهایت و افزایش عمق تصویر را فراهم می کند

ضمن اینکه در دستگاه OLED هر پیکسل به جای تشکیل از ۳ رنگ ( سبز ، قرمز ، آبی RGB ) یک رنگ اضافه سفید به عنوان ساب پیکسل دارد که هر کدام از این ساب پیکسل ها نیز به ۱۲ قسمت تقسیم می شود

تفاوت تکنولوژی ساخت OLED و QLED

حال میتوان نتیجه گرفت که اگر هر ساب پیکسل 2¹² حالت رنگ ایجاد کند با معادله زیر مواجه می شویم

2¹²×2¹²×2¹²×2¹²=1.000.000.000....

یعنی هر پیکسل میتواند بیش از یک میلیارد حالت رنگی ایجاد کند که باعث میشود نمایشگر OLED ضمن دارا بودن عمق بالای تصویر نزدیکترین رنگ به واقعیت را نمایش دهد

این نکته رو فراموش نکنیم که عدم وجود نور پس زمینه به ما امکان تشکیل رنگ سیاه واقعی را بیشتر میدهد ( در تلویزیون های که نور پس زمینه دارند ، مشکی را کمی با تلفیق نور مشاهده می کنید )

QLED:

تلویزیون های QLED یک لایه نانوسل جلوی نور زمینه آبی ( UV ) و پشت شیشه لیکویید (محل پیکسل ها ) قرار داده اند که خاصیت کوانتومی دارند یعنی این ذرات کوانتومی نور را جذب کرده و متقابلاً به صورت نقطه به نقطه نور را مجدد منتشر می کنند این کار باعث می شود شما پشت هر ذره پیکسل یه بک لایت ریز به همان اندازه داشته باشید در نهایت درخشندگی بالاتری نسبت به OLED ایجاد می کند ، اما هنوز کیفیت تصویر OLED را به دلیل وجود نور زمینه نمی تواند ارائه دهد دو مورد تکنولوژی OLED و QLED محصولات گران قیمت بازار را تشکیل می دهند پس اگر هزینه برای شما خیلی مهم نیست ، در بخش انتخاب تکنولوژی ساخت یکی از این دو مورد رو انتخاب فرمایید متقابلاً مطالب مقایسه سایر تکنولوژی ها نیز ارایه می گردد .

 

تفاوت تکنولوژی ساخت OLED و QLED

 

برد مین :


هر دستگاه الکترونیکی که فرمان پذیر باشد نیاز به مغز متفکری برای تحلیل داده و ارائه به سایر قسمت ها دارد. تلویزیون های امروزی با توجه به ورودی های مختلف مانند USB ، HDMI ، Optical ، DTV و .... نیازمند یک برد فرمان دهنده و پردازش گر جهت ارتباط موثر و کاربردی راحت جهت استفاده مخاطب می باشد. مین برد ( Main Board ) دقیقا همان برد اصلی و فرمان دهنده تمامی قسمت های تلویزیون است. آی سی اصلی جهت پردازش اطلاعات یا همان CPU روی این برد قرار دارد که به واسطه ارتباط موثر با سایر آی سی ها مانند DDRAM ، ROM ، MICOM ، EPROM و .... امکان راه اندازی تصویر بعد از دریافت اطلاعات از ورودی مدنظر ( TUNER ، USB و یا HDMI ) و ارسال به سایر قسمت ها که شامل روشن و خاموش شدن ، خروجی تصویر جهت پنل ، خروجی صدا برای بلندگو و در نهایت ارائه یک تصویر و صدا بدون نقص برای مخاطب را فراهم می آورد. در حقیقت پشت تلویزیون شما همان قسمتی که ورودی های USB ، HDMI ، Optical ، AV و آنتن مشاهده می فرمایید همان مین برد دستگاه است. چنانچه مین برد دستگاه معیوب باشد شما ایرادات ظاهری مختلفی را تجربه می کنید. مانند : روشن نمی شود، صدا ندارد، تصویر ندارد، نویز روی تصویر، ورودی ها و یا یک ورودی خاص کار نمی کند، عدم ذخیره اطلاعات و .... رفع ایرادات مین برد گاها با تعمیر و یا تعویض آی سی های معیوب امکان پذیر است اما در مواردی هم قابلیت تعمیر ندارند که در این شرایط فقط باید مین برد تعویض گردد.

مجموعه Tvpardis با توجه به تجهیزات و تخصص نیروهای مجربی که در اختیار دارد جهت تعمیرات تخصصی و یا تامین قطعاتی نظیر مین برد در خدمت هموطنان گرامی می باشد.

بک لایت:

یکی از ایرادات شایع در تلویزیون های LED تغییر رنگ نور زمینه می باشد.در مطلب ذیل علت تغییر رنگ نور پس زمینه توسط TVPardis بررسی شده است. لامپ های LED که در حقیقت فطعات دیودی SMD هستند،دارای نور آبی رنگ می باشند که توسط مواد فسفری این نور آبی به سفید تغییر پیدا می کند (نور اتصال دیودی ذاتا آبی رنگ می باشد) بعد از مدتی کارکرد ممکن است مواد فسفری روی SMD دچار شکستگی و یا از بین رفتن شود که در نتیجه نور آبی به طور مستقیم به زمینه تلویزیون تابیده می شود. طبق تصاویر و مستندات تهیه شده توسط تیم TVPardis توضیحات فوق قابل مشاهده است. در اکثر مواقع نیز بک لایت به صورت کلی خاموش می شود که حتما باید قطعه متناسب با مدل تعویض گردد.
راهنمای خرید تلویزیون

با توجه به مدل های موجود در بازار ایران ، یک انتخاب دقیق جهت خرید مطمئن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قبل از خرید باید سلیقه و نیاز خود را مشخص فرمایید. مانند : سایز تلویزیون ،کاربری هوشمند و یا ساده بودن تلویزیون ، نهایت رزولیشن قابل پخش مورد نیاز، خدمات پس از فروش و نوع طراحی پایه و بدنه .... سایز تلویزیون : لزوما هر چه سایز بزرگ تر باشد، تصویر بهتر نمی شود. فرض کنید اتاق مورد نظر جهت استفاده تلویزیون کوچک باشد به طوری که شما نهایتا 2 متر با تلویزیون فاصله دارید و تلویزیون خریداری شده نیز 82 اینچ باشد. در این حالت تمامی ضعف پردازش سیگنال و بهم ریختگی های ریز پیکسل نمایان و در نتیجه از کیفیت تصویر راضی نخواهید بود. ( سیگنال های فرستند اعم از صدا و سیما و یا سیگنال های ماهواره ای همواره با نویز همراه هستند که به دلیل کم بودن تاثیر آن قابل مشاهده نیستند مگر اینکه زیاد به تلوزیون نزدیک شده باشید ) فرمول فاصله مناسب = اینچ*2.54 و نتیجه بدست آمده را ضرب در 2.5 می کنیم = حداقل فاصله مناسب تا تلویزیون

نوع کاربری تلویزیون : تلویزیون های هوشمند در حقیقیت قابلیت هایی نظیر اتصال به اینترنت ، نصب اپلیکیشن های کاربردی روی تلویزیون، اتصال موبایل به تلویزیون و یا بالعکس ، اتصال کنترل موس جادویی و .... دارند. اما تلویزیون های ساده فاقد قابلیت های ذکر شده و صرفا نمایشگر هستند. خدمات پس از فروش : مهمترین بخش خرید، دقت به نوع خدمات و گارانتی دستگاه است. باید گارانتی مورد انتخاب شما شناخته شده و پاسخگو نیاز مشتری باشد. در حال حاضر بهترین خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه های لوازم خانگی مربوط به شرکت گلدیران می باشد که در سطح کلاس جهانی ارائه می گردد. نوع طراحی پایه و بدنه : اگر محل نصب تلویزیون شما روی میز می باشد، حتما به ابعاد میز و نوع قرار گیری پایه ها دقت فرمایید تا حداقل محل قرار گیری پایه روی میز از هر طرف 15 سانتی متر با لبه میز فاصله داشته باشد. چنانچه قصد نصب دیواری دارید و قاب یا دکوری طراحی شده است، ابعاد تلویزیون و محل عبور کابل های ارتباطی را به درستی پیش بینی کنید تا هنگام نصب با مشکل مواجه نگردد.

در نهایت تمامی توضیحات و قابلیت های فوق را در محصولات جی پلاس مشاهده می فرمایید. توصیه ما به شما خرید تلویزیون جی پلاس است.

مجموعه TVPardis با کادری مجرب و متعهد آماده ارایه خدمات تعمیرات و نصب تلویزیون ، جهت هموطنان عزیز ساکن در شهر پردیس ، بومهن ، رودهن ، دماوند ، لواسانات ، شرق تهران ، تهرانپارس ، پیروزی ، افسریه .... می باشد.

 

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kjyLelb2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
وحید آتش دامن :
9 ماه پیش
با سلام مطالب بسیار مفید و توضیحات روان بود.
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه