قرارداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ یک قرارداد حقوقی بین یک تجارت و یک مشاور بازاریابی دیجیتال است. قرارداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ شرایط و ضوابط بین دو طرف را مشخص میکند تا مشاور بازاریابی دیجیتال خدمات مشاوره ای را به کسب و کار طرف قرارداد ارائه دهد. قراردادهای مشاوره مواردی مانند جزئیات کار و دامنه خدمات مشاوره ای که مشاور بازاریابی ارائه میدهد، هزینه ها و نوع پرداخت، قوانین مرتبط با پیمانکار، و تعهدات شرکت بعنوان یک طرف قرارداد مشاوره را پوشش میدهد. علاوه بر این مشاوران بازاریابی بینش و تخصص خود را برای کمک به شرکت ها در توسعه برنامه های استراتژیک برای بازاریابی دیجیتال خود یا کمک به شناسایی مسائل مربوط به تلاش های دیجیتال مارکتینگ فعلی خود ارائه میدهند. ما در این مقاله قصد داریم به موارد مهم قرارداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
دقت کنید این مقاله بخش کوچکی از مقاله تخصصی راهنمای خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ از آژانس دیجیتال مارکتینگ کوروش می باشد.
ممکن است این مورد بدیهی بنظر برسد ولی برخی از قالب ها یا نمونه قراردادهای مشاوره مارکتینگ از قسمت هایی استفاده میکنند که حتی خود مشتری را بطور واضح و روشن معرفی نمیکند. در قرارداد مشاوره دیجیتال مارکتینگ باید مشخص کنید که توافق بین چه کسانی است و هر دو طرف باید با نام و آدرس قانونی خود در قرارداد مشاوره آورده باشند.
قرارداد بصورت رسمی از چه زمانی آغاز میشود؟ در چه زمانی و به چه صورت به پایان میرسد؟
برای برخی از پروژه ها تعیین تاریخ پایان قرار داد دشوار است. در این نوع قرارداد شما باید نتیجه کار را بعنوان پایان رسمی کار در نظر بگیرید. در مورد شماره 3 به این موضوع میپردازیم.
ممکن است با شرایطی مواجه شوید که در آن مشتری یک تاریخ پایان واضح درخواست کند. این مسئله کاملا به شرایط وابسته است و میتواند خطرناک باشد. در این حالت حتما زبان مشترکی برای به توافق رسیدن درباره زمان پایان قرارداد وجود خواهد داشت. با این کار از طریق مذاکره و گفتگو متوجه میشوید که کارقرما قصد دارد توپ را در زمین بازی شما بیندازد یا خیر.
برای کارهایی که ادامه دار هستند شاید نقطه پایانی مشخصی وجود نداشته باشد زیرا کار همچنان ادامه دارد. در این حال شما باید یک تاریخ پایان مشخص را تعیین کنید و پس از اتمام موعد میتوانید درمورد یک قرارداد جدید مذاکره کنید.
این موردی است که دو طرف باید آنرا مشخص کنند. برای جلوگیری از سردرگمی در کار مشاوره خود و هم برای مشتری، بهتر است بصورت وسواسی عمل کنید. درصورت نیاز اعداد خاصی را تعریف کنید بخصوص در مواقعی مثل پروژه های مرتبط با سایت و دوره های بازبینی. همچنین مراقب اصطلاحات تخصصی صنعت باشید. همه تعریف یکسانی برای عبارتی مثل "هویت برند" ندارند. برخی از مشتریان ممکن است فکر کنند بعنوان بخشی از متن در آن گنجانده شده است، درحالیکه برای برخی دیگر ممکن است انتظاراتی را ایجاد کند.
اگر درمورد "هویت برند" صحبت میکنید به صراحت مواردی که قرار است تحویل دهید را مشخص کنید. معمولا شامل لوگو، فونت، پالت رنگ، کارت ویزیت و برخی موارد دیگر میشود.
حتی بهترین مشتریان بدون اینکه از قبل قصد انجام این کار را داشته باشند، آنرا درخواست میکنند. در نتیجه شما به یک چارچوب مشخص برای رسیدگی به درخواست های خارج از محدوده نیاز دارید. ما دو سطح را برای این کار پیشنهاد میکنیم، سطح کوچک که بصورت ساعتی انجام میشود و سطح بزرگ که نیازمند قرارداد / الحاق جدید است. زمانی که درخواست شود تصمیم میگیریم که با کدام یک پیش برویم. و وقتی که چیزی خارج از محدوده قرارداد است در کمال احترام آنرا بیان کنید و از این کار نترسید.
بعنوان یک نکته این مورد را نیز در نظر داشته باشید که مشتریان اغلب دامنه درخواست ها را میدانند. گاهی ممکن است تیم اجرای پروژه اشتباه متوجه شده باشند و محدوده قرارداد را فراموش کنند. پس بهتر است از قرارداد یک کپی در اختیار آنها قرار دهید.
کل مبلغی که باید پرداخت شود چقدر است؟ پرداخت ها چگونه قرار است انجام شود؟ برنامه های معمول پرداخت ها عبارتند از؛
پرداخت ماهانه
50 درصد قبل و 50 درصد بعد از تحویل پروژه
اگر یکی از طرفین بخواهد قرارداد را فسخ کند چه اتفاقی می افتد؟ شما مشخص میکنید که؛
نقض قرارداد عبارت است از عدم انجام تعهدات لازم بدون عذر قانونی که شامل تمام یا بخشی از قرارداد میشود. این بخش از قرارداد شما دقیقا راجع به آنچه که درصورت نقض قرارداد اتفاق می افتد صحبت میکند. این کار میتواند موجب فسق فوری قرارداد بدون بازپرداخت (درصورت تخلف مشتری) یا فسخ یا جبران خسارت (درصورت نقض آن) شود.
موضوع دیگری که باید در نظر بگیرید اقداماتی است که منجر به نقض قرارداد میشود. برای شروع این سوال را از خودتان بپرسید که "ناخوشایندترین اتفاقاتی که برای شما افتاده است چیست؟" برای ما مشتریان ماه ها بطور کامل غیب میشوند و یا چند پرداخت را انجام نمیدهند. حتی مشتری ای داشتیم که شرکت دیگری را برای انجام همان کار بدون اینکه ما اطلاع داشته باشیم، استخدام کند. بنابراین لازم است بندهایی را برای رسیدگی همه این موارد در نظر بگیرید.
اگر مسئله مهمی وجود داشته باشد که نتوانید از آن فراتر بروید چه اتفاقی می افتد؟ قرارداد را فسخ میکنید؟ اگر مسائل معوقه ای وجود داشته باشد آیا به سراغ مراحل قانونی میروید؟
گاهی اوقات ارزش آنرا دارد که به حل اختلاف فکر کنید. این کار نیازمند یک حرکت رسمی و کتبی درمورد همه مسائل و مجموعه ای از جلسات همراه با یک میانجی است. این کار در دراز مدت ممکن است بتواند از روند قانونی جلوگیری کند و در هزینه های زیاد صرفه جویی کند. اگر به این نتیجه رسیدید که باید به مراحل قانونی منجر شود، مشخص کنید که چه کسی هزینه های وکالت را میپردازد. معمولا در چنین شرایطی هر دو طرف به کارهای خود رسیدگی میکنند.
حق کپی رایت درمورد مالکیت معنوی، سیستم ها و کار نهایی است. اگر آژانس شما از فرایندهای خاصی برای ایجاد کار استفاده میکند حتما از این فرایند ها بعنوان مالیکت معنوی خود یاد کنید. همچنین محصولات نهایی را بعنوان دارایی مشتری مشخص کنید. اگر عناصر خاصی متعلق به اشخاص ثالث است، حتما مشخص کنید که این عناصر متعلق به اشخاص ثالث است. همچنین مشخص کنید که چه بر سر مفاهیمی که نشان داده شده و مورد گفتگو قرار گرفته اند ولی درنهایت انتخاب نشده اند می آید؟ چه کسی آنهارا صاحب میشود؟
هر دوطرف باید از اطلاعات یکدیگر محافظت کنند. مگر اینکه مشخص کنید که چه چیزی باید محرمانه بماند و فقط با توافق کتبی منتشر شود، در این حالت یک بازی منصفانه است. در اینجا مواردی وجود دارد که همراه با محرمانه بودن باید پوشش داده شود؛
آژانس شما
مشتری شما
دقت کنید فرآیند مشاوره کسب و کار اینترنتی یک مفهوم بسیار کلی تر و عمومی تری است به نسبت مشاور دیجیتال مارکتینگ به این معنا که مشاوره کسب و کار اینترنتی با دید کلی از همه راهکارهای بازاریابی برای توسعه کسب و کار اینترنتی استفاده می کند در صورتی که مشاور دیجیتال مارکتینگ صرفا به صورت تخصصی روی راهمار های دیجیتال برای توسعه کسب و کار شما و برنامه های بازاریابی شما تمرکز دارد، اگر به دنبال بهبود یک کانال دیجیتال مارکتینگ خاص به طور ویژه مثل موتورهای جستجو یا همان گوگل هستید ما پیشنهاد می کنیم با مشاوره سئو سریع تر به نتیجه خواهید رسید.