یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بلوک هبلکس که به بلوک AAC نیز معروف است در واقع نوعی بلوک بتنی سبک با تخلخل بالا می باشد. این بلوک ها در گروه بلوک های سبک قرار می گیرند و نماد AAC مخفف Autoclaved Aerated Concrete است. امروزه از این بلوک در پروژه های ساختمانی استفاده زیادی می شود و به یکی از محبوب ترین بلوک های بتنی تبدیل شده است. بلوک هبلکس دارای ویژگی های بسیاری است که استفاده از آنها را بسیار گسترده کرده است. از ویژگی های این بلوک ها می توان به مقاومت بالا و وزن سبک آنها اشاره کرد.

 

بلوک هبلکس

 

هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک هبلکس نوعی بتن متخلخل است که در ساخت و سازهای مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد دارد. این بلوک به دلیل وجود سلول های هوای داخل آن سبک و قابل بازیافت است و همچنین غیر سمی است. از هبلکس به عنوان جایگزینی برای آجر و مصالح قدیمی در دیوارهای ساختمان استفاده می شود. از سیلیس نیز در ترکیب هبلکس استفاده می شود که این بلوک را نسوز می کند، زیرا دمای ذوب سیلیس بسیار بالا است و به عنوان عایق در برابر آتش عمل می کند.

تاریخچه بلوک هبلکس

در دهه 1920، دکتر یوهان اکسل اریکسون، معمار سوئدی، تحقیقاتی را در زمینه تولید مصالح ساختمانی جدید انجام داد. هدف او تولید ماده ای شبیه چوب، با وزن کم و استحکام و کارایی بالا و در عین حال مقاوم در برابر آتش، خوردگی و شکستگی بود. او کوارتز (ماسه)، سولفات کلسیم (گچ)، آهک، سیمان، آب و مقداری پودر آلومینیوم را ترکیب کرد و ساختاری اسفنجی و مقاوم را به وجود آورد. این بلوک منحصر به فرد به نام بلوک هبلکس یا AAC توسط وی معرفی شد. این اختراع با نام های تجاری مختلفی شناخته می شود. بلوک هبلکس توسط مهندسان اروپایی اختراع شد و هم اکنون در اروپا و سایر کشورها با نام های هبلکس، aac، ytong، siporex و ... شناخته می شود.

کاربرد بلوک های هبلکس

استفاده از بلوک سبک هبلکس به دلیل کاربردهای فراوان روز به روز در صنعت ساختمان در حال افزایش است. این بلوک ها در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت ساختمان های ضد زلزله از بلوک های سبک هبلکس استفاده می شود که دلیل آن، مقاومت بالای این بلوک در برابر زلزله است. همچنین در مناطقی که خطر آتش سوزی وجود دارد از بلوک های سبک هبلکس به دلیل خاصیت عایق حرارتی آن استفاده می شود. بلوک هبلکس عایق حرارتی بسیار خوبی است به همین دلیل در ساخت کانال های حرارتی کاربرد فراوانی دارد. از بلوک سبک هبلکس عمدتاً در ساخت دیوار خارجی غیر باربر ساختمان و به منظور جلوگیری از تبادل حرارت با بیرون ساختمان استفاده می شود. همچنین در دیوارهای داخلی با ضخامت کمتر، به دلیل خاصیت عایق صوتی آن، استفاده می شود.

مزایا و معایب بلوک هبلکس

بلوک های هبلکس امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی شناخته می شوند. این بلوک سبک، مقاوم و عایق بسیار خوبی است و فشار زیادی را تحمل می کند. بلوک های هبلکس بیش از چهار برابر سبک تر از آجرهای سنتی هستند. همچنین به دلیل وزن سبک و ساختار متخلخل، بیش از 80 درصد هوای داخل ملات اولیه را در خود نگه می دارند.

مزایای بلوک سبک هبلکس

جلوگیری از هدر رفت انرژی

یکی از ویژگی های مهم بلوک های هبلکس عایق حرارتی است که حفظ دمای محیط داخلی ساختمان را آسان می کند. با استفاده از این نوع بلوک ها نیازی به عایق بندی اضافی در ساختمان نیست.

افزایش سرعت در دیوارچینی

با استفاده از بلوک های هبلکس سبک و سایز بزرگ، سرعت کارگران در دیوارچینی به شدت افزایش می یابد و مصرف ملات با استفاده از این بلوک ها بسیار کاهش می یابد. این بلوک ها به دلیل وزن سبک و ابعاد بزرگ انتخاب مناسبی برای ساختمان های مختلف هستند.

سازگاری با محیط زیست

به دلیل استفاده از ترکیباتی که شامل مواد غیر سمی و سازگار با محیط زیست می باشد، این بلوک ساختمانی بسیار پایدار و دوستدار محیط زیست است. همچنین با جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان، این بلوک می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان و مدیران ساختمانی به استفاده از این نوع بلوک تشویق می شوند.

مقاومت حرارتی بالا

بلوک های ساختمانی به دلیل داشتن بافت متخلخل و استفاده از مواد با ضریب هدایت حرارتی کم، از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند. این ویژگی باعث می شود که این بلوک ها در برابر انرژی های مختلف مقاومت بیشتری داشته باشند و در نتیجه هزینه های بهره برداری آنها کاهش یابد.

خاصیت آکوستیک

یکی از ویژگی های بارز بلوک های هبلکس استفاده از آنها به عنوان یک مانع صوتی قوی است.

میزان ضایعات کمتر

امکان تولید بلوک های هبلکس با ابعاد مختلف وجود دارد و این بلوک ها قابلیت برش را نیز دارند که باعث کاهش چشمگیر ضایعات در هنگام دیوارسازی می شود.

وزن بسیار کم

وزن بلوک هبلکس سه تا چهار برابر کمتر از مصالح سنتی و 30 درصد کمتر از بلوک های سیمانی استاندارد است. این ویژگی بار مرده ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

غیر سمی بودن

به دلیل عدم وجود هرگونه گاز سمی یا مواد مضر در بتن بدون هوا، این ماده قادر به جذب ویروس جوندگان و سایر آفات نیست و برای انسان کاملا بی خطر است.

مونتاژ سریع

جالب است بدانید که بلوک های سبک وزن به دلیل وزن سبک و سهولت در جابجایی بسیار سریع جمع می شوند. همچنین استفاده از این نوع بلوک ها باعث افزایش سرعت تولید در هنگام ورود به محل می شود.

معایب بلوک هبلکس

قیمت بالای بلوک هبلکس

قیمت بلوک هبلکس نسبت به سایر مصالح ساختمانی مانند بلوک های سیمانی سبک غیر استاندارد، بلوک های معمولی غیر استاندارد، بلوک های آجری و سایر مصالح بیشتر است. اما باید بدانید که در نهایت استفاده از این بلوک ها مقرون به صرفه است.

عدم امکان بارگیری به صوت فله

بلوک هبلکس فقط به صورت پالت و بسته بندی ارسال می شود و ارسال به صورت عمده شامل هزینه اضافی برای بارگیری می شود.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LevCjnx3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
سیپورکس :
3 هفته پیش
درود و احترام ممنون بابت محتوای خوب پیشنهاد میکنم این مقاله را نیز مطالعه بفرمایید و نظرتون رو اعلام کنید. اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. https://******.ir/%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%A9-%D8%B3%D8%A8%DA%A9/
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه