به گزارش فرصت امروز به نقل از دیدبان ایران، امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت در واکنش به نوسانات قیمتی در بازار خودرو، گفت:« در سال های 1397، 1398 و 1399 افت شدید تولید رخ داد و عرضه خودرو نسبت به تقاضا بسیار کم بود. قیمت گذاری دستوری در آن زمان منجر به شکل گیری صف های طولانی برای خرید خودرو از خودروساز شد که به تقاضا در بازار خودرو تعبیر شد و در نتیجه آن تولید بالا رفت.»
وی در ادامه افزود: «در سال 1400 و 1401 به تدریج تولید خودرو افزایش یافت، درحالی که درآمد مردم و قدرت خرید آن ها بالا نرفت و همچنان تقاضا برای خرید خودرو از خودروساز که یک تقاضا رانت خواری بود، پایین نیامد، اما عرضه به بازار بالا رفت و از طرفی تقاضای واقعی نه تنها بالا نرفت بلکه پایین نیز آمد، چراکه در این بازه زمانی درآمد مردم بالا نرفت.»
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه در بازه زمانی دو سال گذشته با وجود نوسانات قیمتی، بازار خودرو در رکود بوده است، به دیده بان ایران گفت: «در دو سال گذشته هیچ رابطه ای بین قیمت گذاری دستوری و قیمت خودرو در بازار نبوده است و قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر قیمت انتظاری دلار تعیین شده است.»