سه شنبه, ۹ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 30 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بررسی شرایط، قوانین و مشکلات واردات خودرو و تاثر آن بر قیمت

واردات خودرو دست دوم آزاد شد، یکی از مهم ترین طرح های حوزه بازار خودرو با هدف کاهش قیمت خودرو با موافقت 212 نفر از نمایندگان مجلس تصویب شد. تصویب واردات خودرو دست دوم مشکلات، شرایط و قوانین خاص خود را دارد که قصد داریم در ادامه به دقت به آنها بپردازیم.

یکی از مهم ترین اتفاقات بازار خودرو تصویب قانون واردات خودرو کارکرده و به عبارتی باز شدن واردات بود که مستقیما شاهد تاثیر این خبر به روی قیمت خودرو در بازار بودیم. اما نکته مهمی که در این بین مطرح است، قوانین و شرایط واردات خودرو است. همچنین اجرای این طرح مشکلات خاص خود را داشته که باید به آنها توجه شده و راهکار های اصولی را برای آنها طراحی کرد.

قوانین و شرایط واردات خودرو کارکرده چیست؟

گفتنی است کلیت طرح واردات خودرو کارکرده به تصویب رسیده. یکی از اصلی ترین شرایط واردات خودرو دست دوم، عمر کمتر از 5 سال است. به عبارتی با تصویب این قانون تنها خودرو هایی که در زمان ترخیص از گمرک عمر کمتر از 5 سال داشته باشند اجازه واردات خواهند داشت.

از دیگر قوانین مهم واردات خودرو باید به مصوبه علام شده توسط دولت برای تعرفه جدید واردات خودرو اشاره نمود، گفتنی است، تعرفه اعلام شده از سوی دولت نسبت به قبل تا 171 درصد افزایش داشته! این تعرفه بر اساس حجم موتور خودرو مشخص شده است.

نکته جالب تر در شرایط واردات خودرو های کارکرده این است که، واردات ماشینهای بالا 2500 سی سی نیز پس از سالها مجاز شده است. هرچند گفتنی است تعرفه واردات این مدل خودرو ها بسیار زیاد بوده و در اصل بیشترین تعرفه به این خودرو ها اختصاص خواهد یافت.

هنوز لیست دقیقی از برند خودروها و مدل های وارداتی کارکرده مشخص نشده و تا زمان معرفی آنها باید صبر نمود.

بررسی مشکلات واردات خودرو کارکرده

همانطور که گفته شد طرح واردات خودرو های کارکرده بدیهتا مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت:

سلامت خودرو های کارکرده ای که وارد خواهند شد

یکی از مهم ترین مشکلاتی که برای واردات خودرو کارکرده با آن روبرو هستیم، انتخاب خودرو درست و مناسب برای واردات است. هرچند سقف سن خودرو های وارداتی 5 سال مشخص شده اما نکته مهم اینجاست که خودرو وارداتی در چه سطح سلامتی قرار دارد؟ تشخیص وضعیت سلامت فنی و بدنه خودرو توسط چه اشخاصی صورت خواهد گرفت؟ این خودرو ها چند کیلومتر کارکرده اند؟ اینها موارد بسیار مهمی است که میتوانند برای واردات خوردو های کارکرده چالش های جدی باشند. طبق گفته کارشناسان حوزه خودرو باید سازوکار دقیقی را تعبیه کرد تا سودجویان نتوانند از این شرایط به نفع خود استفاده کنند.

تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو ها

یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که این طرح با آن روبروست، تامین لوازم یدکی خودرو کارکرده وارداتی است. باتوجه به اینکه طبق این طرح تمامی خودرو های وارداتی کارکرده هستند بدیهی است که نیاز به قطعات بخصوص لوازم مصرفی در آنها موضوع بسیار مهم و جدی است. چرا که خودرو کارکرده وارداتی حتی در بهترین شرایط نیز باید در آینده نه چندان دور قطعات مصرفی آن تعویض گردد.

طبق گفته کارشناسان فروش فروشگاه اینترنتی یدک یار، به عنوان معتبرترین و بزرگترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو در کشور، با توجه به شرایط حال حاضر بازار قطعات خودرو باید گفت: تقریبا هیچ یک از قطعات خودرو هایی که میتوانند با اجرا شدن این طرح به کشور وارد شوند، در حال حاضر در بازار وجود ندارند. به عبارت دیگر خریداران خودرو های کارکرده وارداتی نمیتوانند قطعات مصرفی و بدنه خودرو خود را در صورت نیاز تهیه کنند و این یک معضل جدی است. لذا برای این مشکل باید تدبیری جدی اندیشید.

زمان اجرایی شدن واردات خودرو کارکده

از مهم ترین مشکلات این طرح زمان بر بودن آن است، طی کردن روند قانونی و اجراشدن این طرح در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و پیشبینی کارشناسان بازار خودرو این است که اجرایی شدن این طرح حداقل 6 تا 9 ماه زمان خواهد برد. با اینحال هنوز زمان واردات خودرو کارکرده بصورت دقیق مشخص نشده است.

رنج قیمت خودرو های وارداتی کارکرده

یکی از اصلی ترین مشکلات این طرح، رنج قیمت تمام شده خودرو برای خریدار است. با توجه به تعرفه های مشخص شده از سوی دولت، عوارض و ... نباید انتظار قیمت های پایینی برای این خودروها داشته باشیم. اما گفتنی است طبق گفته نماینده مجلس جلال رشیدی کوچی هدف از تصویب طرح واردات خودرو های کارکرده با سن کمتر از 5 سال کنترل و رقابتی شدن بازار خودرو است. وی معتقد است با ورادات خودروهای کارکرده قیمت خودرو های حال حاضر بازار افت چشمگیری خواهد داشت. حال باید تا اجاریی شدن واردات خودرو دست دوم صبر کنیم تا ببینم آیا چنین اتفاقی برای قیمت ماشین رخ خواهد داد و شاهد افت چشمگیر و رقابتی شدن قیمت خودرو در بازار خواهیم بود یا خیر.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yKSXCYwH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
مهدی هاشمی :
11 ماه پیش
درود بر شما انشاله که واردات آزاد بشه و همچنین قطعات آن هم به دنبالش به داخل کشور عزیزمون بیاد. واقعا قیمت های قطعات سرسام اور شده. من دیروز رفتم تعمیرگاه تک گیربکس یک قطعه ای از گیربکس خراب شده بود پیدا نمیکردیم و اخرش با چند برابر قیمت بدست آوردم
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه