بر اساس اظهارات وزیر صمت و اعتقاد فعالان بازار، با توجه به ادامه روند کاهش قیمت در بازار خودرو و در راستای حفظ این وضعیت، باید حرکت از قیمت گذاری دستوری به سمت حذف انحصار از بازار آغاز شود.
به گزارش فرصت امروز به نقل از آنا، شاید به اعتقاد برخی از فعالان بازار خودرو، قیمت ها در حال حاضر ثابت است و از فروردین ماه سال جاری که قیمت خودرو کاهشی بود، این وضعیت ادامه داشت. آن ها می گویند؛ حالا با واردات خودرو ۱۰۰ درصد کاهش قیمت خواهیم داشت و تا پایان سال، خودرو افزایش قیمت را تجربه نخواهد کرد.
سال هاست که بازار خودرو به دلیل آنچه انحصاری بودن بازار این کالا و عدم رقابت در آن نامیده می شود، مشمول قیمت گذاری دستوری است. سیاستگذار می گوید رقابتی در بازار خودرو نیست و انحصار در آن به چشم می آید، بنابراین باید تحت شمول قیمت گذاری دستوری باشد.
با توجه به روند کاهش قیمت در بازار خودرو در راستای حفظ این وضعیت باید از قیمت گذاری دستوری به سمت حذف انحصار از بازار حرکت شود.
با این دیدگاه عباس علی آبادی که به تازگی راهی وزارت صمت شده است، تاکید کرد که دولت نباید به طور مستقیم در بازار رقابتی و قیمت گذاری دخالت کند، اما در ابتدا باید به رفع انحصار بپردازیم و بازار را به طور کامل رقابتی کنیم. وی هرچند در بخش نخست اظهارات خود گفت که دولت نباید در قیمت گذاری دخالت کند، با این حال در ادامه، عدم دخالت را مشروط دانست.
به اعتقاد وزیر صمت، شرط خروج دولت از قیمت گذاری دستوری، حذف انحصار از بازار ها و رقابتی کردن آنهاست؛ بنابراین طبق این ایده، تا وقتی بازار های مختلف به ویژه خودرو از انحصار خارج نشده و رقابتی نشوند، همچنان زیر چتر قیمت گذاری دستوری خواهند بود.
در واقع وزیر صمت شرط سخت و سنگینی برای لغو قیمت گذاری دستوری، حداقل در حوزه خودرو، گذاشته است که بعید به نظر می رسد به این زودی ها محقق شود.