به گزارش فرصت امروز به نقل از تحلیل بازار، تئوریسین های رویه های مختلف فروش و عرضه خودرو، برای کنترل ریسک بازار این کالا اقدام به قیمت گذاری دستوری کردند. شیوه هایی که از سوی وزارت صمت یا شورای رقابت برای عرضه و قیمت گذاری خودرو تعیین شده است، نشان از عدم آگاهی مسئولان به بازار خودرو دارد. چرا که طی دو سال گذشته با شیوه «آزمون و خطا» هدف کاهش قیمت را دنبال می کنند، تداوم این وضع نیز فقط منجربه جهش قیمت خودرو در بازار، کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش زیان خودروسازان شده است. اکنون نیز شورای رقابت بدون آگاهی کافی از صنعت و بازار خودرو به دنبال افزایش التهاب بازار است.
در دنیا قیمت خودرو چگونه تعیین می شود؟
رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص شرایط فعلی بازار خودرو به خبرنگار «بازار» گفت: بازار خودرو کشور در دنیا بازار «نوظهور» با نگاه به تولید داخل است. باتوجه به اینکه بانک مرکزی خودرو را در سبد تورمی خود قرار داده است، دخالت های دولت به ویژه وزارت صمت در برنامه فروش این محصول را بیشتر از گذشته به یک کالای سرمایه ای با سود آنی تبدیل کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قیمت گذاری دستوری خودروها به «بازار» توضیح داد: سیاست های اشتباه صنعتی و اقتصادی دستوری به صنعت خودرو التهابی در این بازار ایجاد کرده است که اگر کل تقاضای انباشته شده در این بازار یعنی ۳ میلیون دستگاه خودرو سواری و سنگین به صورت هم زمان تامین نشود، بازار به سمت کاهش قیمت میل نمی کند.
برنابادی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت دستوری برای خودروسازان، بیان کرد: قیمت خودرو در دنیا توسط خودروسازان براساس هزینه تولید، نوآوری، رقابت با سایر تولیدکنندگان، مالیات و تعامل عرضه و تقاضا تعیین می شود. کشورهای مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا قوانین سختگیرانه در خصوص قیمت گذاری و فروش خودرو دارند، اما هیچ یک از دولت های این کشورها در امر فروش خودرو یا مکانیزم های عرضه آن دخالت نمی کنند.
این کارشناس صنعت خودرو با ارائه پیشنهاد تغییر سیاست های وزارت صمت با حضور وزیر صمت جدید، اظهار داشت: دولت های اروپایی با ایجاد طرح های تشویقی از تولید داخل حمایت می کنند، اما در کنار این موضوع نیز برنامه های صنعت خودروسازی را به دقت پایش و حتی قوانین سختگیرانه مانند رعایت استانداردهای آلایندگی برای آن وضع می کنند. این نوع دیدگاه سبب شده که خودروسازان علاوه بر رشد تولید، تنوع محصول و افزایش نوآوری به دنبال پویایی واحدهای توسعه و تحقیقات باشند.