امیرحسن کاکایی در گفتگو با آتیه آنلاین، گفت: قیمت خودرو را می توان تابعی از قیمت ارز در نظر گرفت و طی دو سال گذشته نیز همواره قیمت خودرو وابستگی به نرخ ارز داشته است حال عده ای ممکن است این رابطه را به قیمت دلار ربط داده و بگویند با حذف دلار این مشکلات رفع خواهد شد اما به شخصه تاکید دارم به طور کلی نرخ ارز است که در این بازار تاثیر می گذارد و هر ارزی را که در نظر بگیریم میزان ارزش آن در قیاس با پول ملی ما تاثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: طی پنج سال گذشته میزان تولید خودرو در کشور ما با افت و کاهش مواجه شد اما در دو سال اخیر شاهد بوده ایم که با افزایش عرضه و تا حدی کاهش تقاضا مواجه ایم و در بازار خودرو نوعی تعادل ایجاد شده است. اکنون بخش قابل توجهی از متقاضیان بازار خودرو مصرف کننده این کالا نبوده و تنها با دید سرمایه گذاری اقدام به خرید این کالا می کنند.
وی افزود: در سرمایه گذاری نیز ارزش کالای سرمایه ای یک نکته بسیار مهم است. به طور مثال پیش از عید قیمت یک دستگاه پژو پارس TU۵ معادل ۵۵۰ میلیون تومان بود که این رقم پس از عید به ۷۱۵ میلیون تومان رسید و حتی اوایل اردیبهشت ماه با افزایش نرخ ارز ۷۶۰ میلیون هم شد اما پس از آن تا حدود ۶۵۰ میلیون تومان افت کرد. در واقع اگر شما این روند تغییر قیمت را بررسی کنید به این نتیجه می رسید که نگرانی های اقتصادی و ارزش گذاری بازار برای یک کالا در وضعیت تاثیر بسزایی بر قیمت آن دارد و چنانچه مثلا نرخ ارز روی ۴۷ هزار تومان تثبیت شود قیمت این خودرو به حدود ۵۷۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان یا کمتر هم خواهد رسید.
تاثیر واردات خودروی کارکرده بر قیمت خودرو
کاکایی در ادامه صحبت های خود به تاثیر واردات خودروهای کارکرده در این زمینه پرداخت و گفت: در چنین شرایطی اگر محصولی جدید مانند خودروی دست دو وارداتی به بازار عرضه شود قیمت محصول داخلی کاهش پیدا نمی کند زیرا همان طور که اشاره شد قیمت این کالاها برگرفته از نرخ ارز است و در نهایت تنها تاثیری که ممکن است این واردات در بازار ایجاد کند رکود جدی است که مشابه این وضعیت در سال ۱۳۹۴ هم تجربه شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر این هم مهم است که در بحث واردات چه خودروهایی وارد می شوند؛ مثلا اگر خودروهایی مانند لندکروز وارد شود حبابی که برای این خودرو ایجاد شده تاحدی تعدیل می شود اما روی بازار خودروهای کمتر از یک میلیارد تومان تاثیری نخواهد داشت.
این کارشناس با تاکید بر اینکه لازم است نتایج کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این تصمیم در کنار هم بررسی شود، گفت: آنچه اشاره شد تاثیرات کوتاه مدت واردات خودروی کارکرده بود اما در بلند مدت باید این نکته را مد نظر داشت که واردات خودروهای دست دوم نیز نیازمند ارز است. حال عده ای می گویند در کشور دسترسی کافی به منابع ارزی وجود دارد و حتی گفته می شود ممکن است نرخ ارز به ۳۰ هزار تومان هم برسد.
کاکایی افزود: اگر زمانی نرخ ارز کاهش پیدا کند به طور طبیعی قیمت خودرو نیز کمتر می شود اما این ارتباطی به واردات خودروهای کارکرده ندارد. اما این را نیز در نظر بگیرید که چنانچه دسترسی کافی به منابع ارزی وجود نداشته باشد موضوعی مانند واردات خودروهای کارکرده خود منجر به کاهش بیشتر منابع ارزی شده و در نهایت نرخ ارز را افزایش می دهد که این امر باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس باید دعا کنیم صحبت ها و برنامه های مسئولان عملیاتی شده و گشایشی در شرایط ایجاد شود وگرنه واردات خودروهای کارکرده هیچ تاثیری روی قیمت خودروهای داخلی ندارد. البته در کوتاه مدت این احتمال وجود دارد که بحث های روانی منجر به ایجاد تغییراتی در قیمت بازار شود. طی دو هفته گذشته تنها صحبت درباره مذاکرات باعث شد جو روانی حاکم بر مملکت به سمتی رود که قیمت دلار از ۵۴ هزار تومان به کانال ۴۷ هزار تومان برسد اما در بلندمدت باید توجه داشت که این گفتاردرمانی ها نمی تواند اثرگذاری قطعی داشته باشد و مهمترین موضوع بحث قیمت ارز و دسترسی کافی به منابع ارزی است.