دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کاهش مصرف برق کولرگازی این روزها به یکی از دغدغه های ذهنی مصرف کنندگان تبدیل شده است. استفاده از کولرگازی در روزهای گرم تابستان اجتناب ناپذیر است، اما این وسیله برای خنک کردن محیط به منبع انرژی زیادی نیاز دارد. البته روش هایی هستند که به کمک آن می توان میزان مصرف برق را بهینه نمود؛ در نوشتار پیش رو توسط کارشناسان امدادکار برخی از این راه کارها بیان می شوند.

انتخاب ظرفیت مناسب برای کاهش مصرف برق کولرگازی

به منظور کاهش مصرف برق کولر گازی قبل از هر چیزی باید دستگاه را متناسب با مساحت محیط خریداری نمایید. مثلا اگر واحد شما در طبقه آخر ساختمان واقع شده است، باید به ازای هر متر مربع ظرفیت 700تا 800را لحاظ کنید، البته میزان تابش خورشید را نیز در محاسبات خود درنظر بگیرید. با این کار می توانید حتی تا 20درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمایید.

روش های کاهش مصرف برق کولرگازی

اطمینان از سلامت کولرگازی

چنانچه دستگاه شما نقص فنی داشته باشد، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت؛ در نتیجه برای خنک کردن محیط برق بیشتری مصرف می کند. به همین دلیل اگر اسپلیت قدیمی است، قبل از راه اندازی از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که متوجه شدید وسیله خراب است، باید در اسرع وقت برای تعمیر کولر گازی از نمایندگی های مجاز کمک بگیرید.

استفاده از لامپ های کم مصرف

لامپ های قدیمی علاوه بر این که مصرف برق بالایی دارند، حرارت زیادی نیز تولید می کنند. برای کاهش دمای محیط بهتر است که این لامپ ها را با انواع کم مصرف و جدید جایگزین نمایید تا راندمان عملکرد کولر افزایش یابد.

تمیز کردن فیلتر دستگاه برای کاهش مصرف برق

راه کار دیگر برای کاهش مصرف برق کولرگازی تمیز کردن فیلترهای آن است. چنانچه فیلتر اسپلیت کثیف باشد، فشار مضاعفی بر کمپرسور وارد می کند، بنابراین میزان مصرف برق افزایش می یابد. به همین دلیل لازم است که فیلترها در بازه های زمانی منظم تمیز و در صورت لزوم تعویض شوند.

اگر تمایل ندارید هزینه ای بابت خرید فیلترها صرف کنید، می توانید عملیات تمیز کردن آن ها را انجام دهید. به این صورت که ابتدا کولر گازی را خاموش نموده و برق دستگاه را به طور کامل قطع نمایید. سپس درب جلویی اسپلیت را باز کنید، اکنون فیلترها را می بینید که به حالت کشویی و بدون هیچ پیچی در دستگاه تعبیه شده اند.دقت داشته باشید که فیلترها را تکان ندهید، چون این کار باعث می شود که گرد و خاک بیشتری در هوا پراکنده گردد .

تمیز کردن فیلتر دستگاه برای کاهش مصرف برق

جلوگیری از هدر رفتن هوای خنک

هدر رفتن هوای خنک باعث می شود که اسپلیت با شدت بیشتری کار کند، در نتیجه برق زیادتری نیاز دارد. برای این که مانع هدر رفتن باد خنک و کاهش مصرف برق کولر گازی شوید، باید تمام درب و پنجره ها را ببندید. همچنین بهتر است برای مراکز تجاری اقدام به نصب درب های چشمی نمایید.

استفاده از پرده هوا نیز در جلوگیری از هدر رفتن هوای خنک نقش بسزایی دارد؛ زیرا این دستگاه مخصوص در قسمت جلویی درب ساختمان یک پرده فرضی با ضخامت بین سه تا پنج سانتیمتر به وجود می آورد. تعویض پنجره های قدیمی با انواع upvc هم مانع بیرون رفتن باد خنک می شود.

استفاده از ترموستات با قابلیت برنامه ریزی

ترموستات ابزاری کاربردی و مفید است که می تواند دمای محیط را تنظیم کند. حال اگر این وسیله دارای قابلیت برنامه ریزی باشد، می توانید تنظیمات آن را طوری انجام دهید که در صورت خالی بودن منزل کولر گازی خاموش گردد. با این کار در ساعاتی که بیرون از خانه هستید، در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

نصب کولر گازی در جای مناسب

این که دستگاه در کجا نصب شود، تاثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف برق کولر گازی دارد. از آنجا که اسپلیت می تواند هوا را حدود ۵ تا ۱۰ متر پرتاب کند، برای برخورداری از حداکثر میزان باد خنک لازم است که پنل داخلی روبروی محل نشستن ساکنین خانه باشد. همچنین برای طبقه آخر ساختمان باید وسیله در فاصله مناسبی از سقف ساختمان نصب شود.

محل جایگذاری پنل بیرونی نیز اهمیت بسیاری دارد، به طوری که قرار گرفتن پنل در بخش سایه انداز ساختمان و در مسیر باد کمک شایانی به کاهش مصرف برق می کند. در صورتی که محل مورد نظر سایه انداز خوبی ندارد، می تواند از سایبان استفاده نمایید.

نصب کولر گازی در جای مناسب

دقت به برچسب انرژی و اینورتر

نکته مهمی که به هنگام خرید کولر گازی باید مدنظر قرار دهید، این است که کالا دارای اینورتر باشد تا میزان مصرف برق به طور چشمگیری کاهش یابد. برای تهیه کولر گازی کم مصرف لازم است که برچسب انرژی را نیز چک کنید تا حتما A یا B باشد، سپس EER یا همان نسبت راندمان انرژی را بررسی نمایید. EER نشان می دهد که دستگاه قادر است چه میزان انرژی برق را به سرما تبدیل کند، به طوری که EER بالاتر بیانگر راندمان مطلوب تر کولر گازی است.

تنظیم دمای کولرگازی در نقطه آسایش

تنظیم دما در نقطه آسایش نیز در کاهش مصرف برق کولر گازی نقش موثری دارد. نقطه آسایش دمایی است که در آن احساس راحتی می کنید، یعنی اگر میزان دما از این حد پایین تر برود، علاوه بر مصرف انرژی بالا باعث می شود که احساس سرما داشته باشید.

دمای مناسب برای بیشتر کولرهای گازی حدود 24 تا 26 درجه سانتیگراد است. حال اگر دمای را روی این محدوده تنظیم کنید، کولر گازی دمای محیط منزل یا محل کار را به این میزان می رساند، سپس ترموستات وارد عمل شده و کمپرسور خاموش می شود. در این شرایط کمپرسور با حداقل کارکرد فضای داخل ساختمان را خنک می سازد.

انتخاب کولرگازی مطابق با شرایط آب و هوایی

هر کدام از کولر گازی های موجود در بازار مصرف بر اساس یک شرایط آب و هوایی خاص طراحی و ساخته شده اند، بنابراین باید وسیله را با توجه به اقلیم منطقه زندگی خود خریداری کنید. برای مثال استفاده از اسپلیت مناسب مناطق معتدل در شهرهای گرمسیری جنوب کشور ضمن مصرف برق زیاد، موجب کاهش عمر مفید دستگاه خواهد شد.

سرویس دوره ای کولرگازی

برای کاهش مصرف برق کولر گازی ضروری است که دستگاه هر چند وقت یک بار سرویس شود . مواردی مثل کنترل گاز، تست آمپر، تمیز بودن لوله های کندانسور و... باید در فواصل زمانی منظم انجام پذیرند. برای مثال اگر میزان گاز وسیله زیاد یا بیش از حد کم باشد، کولر بیشتر کار کرده و انرژی بیشتری مصرف می کند.

سایر موارد هم در صورتی که بررسی نشوند افزایش مصرف برق را به دنبال دارند. پس از چک کردن کامل قطعات، در صورتی که هریک از اجزای کولر ایراد داشته باشد، باید تعمیر اسپلیت در مراکز مجاز انجام شود.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/89JHwXN4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه