به گزارش فرصت امروز به نقل از فرارو، اف ام سی SX5 از همه محصولاتی که سایپا و مونتاژکاران در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه کردند، بین کارخانه و بازار تفاوت قیمت بیشتری دارد؛ تقریبا ۱۴۰ درصد. با رسمی شدن مصوبه شورای رقابت درباره قیمت محصولات مونتاژی، فرداموتورز مجاز است از متقاضیان اف ام سی SX5 حدود ۶۴۵ میلیون دریافت کند، ولی همین محصول در بازار آزاد نزدیک یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون ارزش دارد. آن طرف فعلا کمترین گپ قیمت را برای کوییک اتوماتیک پلاس شاهد هستیم. چون خریداران کوییک اتوماتیک پلاس در این مرحله نهایتا ۳۵ درصد کمتر از بازار آزاد برای این محصول هزینه می کنند. ثبت نام در سامانه یکپارچه و انتخاب اولویت ها توسط متقاضیان از روز چهارشنبه سوم خرداد شروع شده و تا روز دهم این ماه ادامه دارد.
اختلاف قیمت خودرو های سایپا؛ حداکثر ۴۵ درصد
قیمت محصولات سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه خودرو بین ۳۵ تا ۴۵ درصد کمتر از بازار آزاد است. براساس جدول نصفه ونیمه ای که به عنوان محصولات سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه دردسترس قرار دارد، تفاوت قیمت ساینا S بین کارخانه و بازار دقیقا ۴۵ درصد است و خرید آن می تواند سود بیشتری برای خریداران نسبت به سایر محصولات سایپا داشته باشد. سایپا از متقاضیان ساینا S دنده ای در این مرحله حدود ۲۴۱ میلیون دریافت می کند و همین محصول را در اولین روز های خرداد امسال در بازار آزاد نزدیک ۳۵۰ میلیون تومان یعنی ۱۰۹ میلیون تومان بیشتر از نرخ کارخانه می فروشند که به معنی حاشیه سود ۴۵ درصدی آن است. بعد از ساینا s، بیشترین تفاوت قیمت برای مدل های مثل ساینا s اتوماتیک و شاهین G محاسبه می شود که معادل ۴۰ درصد است.، چون قیمت ۳۲۱ میلیون تومانی ساینا S اتوماتیک در کارخانه، در جریان معاملات بازار آزاد به حدود ۴۵۰ میلیون تومان رسیده و در بازار آزاد شاهین G را ۵۹۵ میلیون تومان (۱۷۰ میلیون بیشتر از بازار) می فروشد. تفاوت قیمت کوییک اتوماتیک هم فعلا ۳۵ درصد است، اما چون هنوز تکلیف قیمت امثال کوییک GX و اطلس شاهین اتومات مشخص نیست، نمی توانیم برآورد درستی از حاشیه سود آن ها داشته باشیم.
اختلاف قیمت محصولات مونتاژی؛ حداکثر ۱۴۰ درصد
اختلاف قیمت خودرو های مونتاژی سامانه یکپارچه دست کم ۵۵ درصد است و نهایتا حدود ۱۴۰ تخمین زده می شود. به این ترتیب در این مرحله تفاوت قیمت محصولات مونتاژی بین کارخانه و بازار از تمام مدل های داخلی که تکلیف قیمتشان مشخص شده، بیشتر است. حالا از بین این محصولات مونتاژی اف ام سی SX5 با حاشیه سود ۱۳۸ درصدی بیشترین گپ قیمت را تجربه می کند. چون باپذیرش مصوبه شورای رقابت، حالا شرکت فرداموتورز بابت اف ا م سی SX5 از هر متقاضی تقریبا ۸۹۶ میلیون تومان دریافت می کند و الان که ابتدای خرداد هستیم، قیمت اف ام سی SX5 در بازار آزاد به یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسیده است. وقتی همین محاسبات را برای سایر خودرو های مونتاژی حاضر در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه انجام می دهیم، اف ام سی T5 با حاشیه سود ۱۰۲ درصدی رتبه دوم را دراختیار می گیرد و رتبه سوم به صورت مشترک به تیگو ۸ پرو مدیران خودرو و جک S۳ بهمن موتور می رسد که تفاوت قیمت ۹۶ درصدی را بین کارخانه و بازار تجربه می کنند. آن طرف کمترین حاشیه سود را ام وی ام X۵۵ پرو تجربه می کند که خریداران آن در مرحله دوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، ۵۵ درصد کمتر از بازار آزاد دست به جیب می شوند. نکته جالب این است که همین ام وی ام X۵۵ پرو از تمامی مدل هایی که سایپا عرضه کرده است، حاشیه سود بیشتری برای خریداران دارند.