سه شنبه, ۱۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 9 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نکات بهداشتی در زمان سفر در فصل های گرم

 

نکات بهداشتی در زمان سفر در فصل های گرم

 

با بلند شدن روزها و بالا رفتن دمای هوا در تابستان، شرایط برای سفر، به جاده زدن و شروع یک ماجراجویی مهیا می شود. در طول سفر بیش از هر زمان دیگری در معرض بیماری ها قرار خواهید گرفت، چرا که خستگی، استراحت کم، شرایط آب و هوایی متفاوت و غذاهای مختلف باعث کاهش مقاومت بدن می شود. از طرفی در ماه های گرم سال بیماری هایی مثل گرمازدگی یا مشکل گوارشی هم بیش تر اتفاق می افتد. فصل تابستان همواره فصل سفر و تعطیلات تلقی می شود، چرا که دغدغه کلاس های دانشگاه و مدارس بچه ها تمام می شود و طبیعت هم در اوج زیبایی خود منتظر ماست. پس هر چه از بیماری ها دور شویم، جسم و روحمان در شرایط ایده آلی برای لذت بردن از این فرصت فراغت خواهد بود. کافیست نکاتی را به خاطر بسپاریم و در طول سفر به آن توجه کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا چند نکات مهم را بررسی کنیم.

 

انتخاب مقصدی مناسب برای سفرهای تابستانی؛ گام اول

اولین قدم در سفر، انتخاب مقصد تعطیلات است و عواملی همچون شرایط آب و هوایی آن شهر، وضعیت جاده ها و مدت زمان رسیدن به مقصد در انتخاب آن نقش دارند. یعنی باید با بررسی این عوامل بهترین و راحت ترین مقصد را برای روزهای گرم انتخاب کرد. از طرفی با در نظر داشتن این نکات می توان تجهیزات و لباس مناسب سفر را آماده کرد و با خیال راحت تری عازم سفر شد و بلیط هواپیما رزرو کرد. در این ماه ها که شهرهای ساحلی و یا کوهستانی منتخب بسیاری از گردشگران بوده و خیلی شلوغ می شوند، باز هم می توان با رعایت نکات بهداشتی سفری خوب و به یاد ماندنی داشت.

 

تهیه آب سالم؛ اصل اول سلامتی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکات بهداشتی یک سفر استفاده از آب و غذای سالم است و این چالشی است که از ابتدای سفر تا انتهای آن با شما همراه خواهد بود. برای نمونه مدیر گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اهمیت رعایت اصول تغذیه سالم در طول سفر تاکید کرده. از جمله اینکه به گفته او آب های معدنی پلمپ شده معمولا بهداشتی تر هستند و در صورتی که به آب های لوله کشی شهری دسترسی ندارید، حتما از این آب ها استفاده کنید.

بارها پیش آمده که اهالی شهر یا روستا از آب گوارای چشمه های محلشان تعریف کنند و ما را ترغیب به نوشیدن این آب کنند اما باید گفت که امکان دارد این آب های نامطمئن موجب بروز بیماری های روده ای شوند. پس استفاده از این آب ها توصیه نمی شود، حتی برای بعد از مسواک زدن و شستن دهان نیز آب سالم و بهداشتی استفاده کنید. اما در شرایط خاص و ضروری و چنانچه از سالم بودن آب مطمئن نیستید، می توانید بعد از جوشاندن آن را استفاده کنید. ضمنا از خرید یخ های قالبی خودداری کنید، چرا که ممکن است از آب های ناسالم تهیه شده باشند.

 

تهیه آب سالم، اصل اول سلامتی

 

استفاده از غذای سالم؛ احترام به بدن

اگر شما هم ترجیح می دهید برای روز سفر خود از خانه غذا ببرید، باید گفت بهترین کار را انجام می دهید چون احتمال مسمومیت غذایی و یا استفاده از غذای ناسالم را به حداقل می رسانید. البته باید غذایی که تهیه می کنید برای یک وعده در همان روز سفر باشد چرا که نگهداری غذا در خودرو سخت بوده و مصرف دوباره آن خطر ایجاد مسمومیت خواهد داشت. بهتر است در طول مسیرتان در رستوران های بین راهی غذا نخورید و یا اگر مجبور هستید، حتما غذای پخته بخورید. برخی بر این تفکرند که غذاهای کنسرو شده سالم تر و بهداشتی تر هستند ولی اگر به تاریخ مصرف آن ها توجه نکرده باشید و یا قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه نجوشانید، موجب بروز بیماری بوتولیسم خواهد شد. البته اگر بلیط لحظه آخری تهیه کرده اید داخل هواپیما معمولا غذاهای خوبی سرو می شود.

 

دفع حشرات

مسئولین بهداشت در خصوص حضور در محیط های باز و آزاد توصیه کرده اند برای در امان ماندن از گزند پشه ها لباس های آستین بلند پوشیده و در صورت امکان از پشه بند یا اسپری های دفع حشرات استفاده کنیم. چون در برخی مناطق وجود پشه هایی مثل مالاریا و آئدس گزارش شده و موجب انتقال بیماری هایی مثل تب دنگ، تب زرد و مالاریا می شوند. اگر از اسپری های دفع حشرات بر روی پوست خود استفاده کنید، در برابر چنین بیماری هایی محافظت می شوید.

 

بهداشت فردی؛ سلامت جمعی

رعایت بهداشت فردی به خصوص بهداشت دست از مهم ترین نکات سفر و زندگی سالم است. به خصوص اگر کودکان در این سفر همراه شما هستند، مراقبت های بهداشتی آن ها را جدی تر بگیرید. برای مصون ماندن از بیماری های واگیردار و محافظت در برابر انواع میکروب ها در طول سفر دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید و روزانه استحمام کنید. حتما ژل ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید تا در صورتی که به آب تمیز دسترسی ندارید، از آن استفاده کنید. یکی از توصیه های بهداشتی این است که بعد از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را با صابون مایع بشویید و مواظب باشید دستتان با جاهایی که از تمیزی آن مطمئن نیستید، برخورد نکند. گرفتن دوش آب سرد یکی از بهترین راه ها برای پایین آوردن دمای بدن است و خطر ابتلا به بیماری های پوستی را کاهش می دهد ولی از گرفتن دوش آب سرد به هنگام گرمازدگی شدیدا خودداری کنید چرا که باعث شوک و یا حتی مرگ می شود.

 

بهداشت فردی، سلامت جمعی

 

مصرف آب کافی

برای جبران حجم مایعاتی که بر اثر تعریق از دست رفته یا همان حفظ حالت هیدراته بدن، نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات توصیه می شود. وقتی در طول سفر از هوا و آفتاب لذت می برید، ممکن است نوشیدن آب کافی را فراموش کنید و در نهایت سردرد و مشکلات گوارشی پیدا کنید. یکی از چاره های این مشکل، نصب اپلیکیشن هایی هستند که می توانند با اندازه گیری مقدار آب مصرفی روزانه شما، یادآور خوبی در این خصوص باشند. ضمنا خوردن میوه ها و سبزیجات آب دار مثل هندوانه هم به سالم ماندن شما در طول سفر کمک خواهد کرد. حتما میوه ها و سبزیجات را خودتان تهیه کرده و بشویید.

 

فعالیت روزانه در کنار استراحت کافی

با اینکه گاهی تعطیلات برای استراحت و فرار از فشارهای کاری است ولی فعالیت فیزیکی روزانه ۱ تا ۲ ساعت در سفر لازم و ضروری است. مثلا ورزش می تواند سطح انرژی بدن را بالا ببرد و خشکی بدن ناشی از خوابیدن روی تخت جدید و یا روی زمین را کاهش دهد. از طرفی با سفر به مقصد جدید همواره در تکاپو هستیم تا نقاط بیش تری از شهر را ببینیم و بگردیم و همین باعث خستگی شدید می شود و زمینه برای بیماری و صدمات مختلف مهیا می شود؛ برای همین می گویند: «به بدن خود گوش بسپارید»، وقتی از نظر جسمی، روحی و احساسی خسته اید، باید استراحت کنید؛ حتی یک چرت کوتاه می تواند انرژی شما را تجدید کند.

 

سخن آخر

این نکات تنها اصول ابتدایی و اصلی بهداشت در سفر هستند و نکات ریز بسیاری برای رعایت وجود دارند تا به حفظ سلامت خود و همراهانتان در این سفر کمک کنند. البته جای هیچ نگرانی نیست و لازم نیست استرس و اضطرابی در این باره داشته باشید، چرا که همین اضطراب و فشار روحی می تواند سفر را دشوار کند. به جای این کار می توان در انجام این نکات مصمم شده و سفری سالم و خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nqZfPXA1
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه