جمعه, ۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جشن گلابگیری در کدام شهرهای ایران برگزار می شود؟

اردیبهشت یکی از بهترین ماه های فصل بهار است که حس طراوت و سرزندگی را در ما بیدار می کند. با شروع این ماه عطر گل های معطر در فضای بسیاری از شهرها می پیچد. این ماه بهاری در بسیاری از شهرها با سنت هایی همچون گلاب گیری همراه می شود.گلاب گیری کاری جمعی و گروهی است که همه ساله در حدود 14 شهر برگزار می شود. این مراسم از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا اواخر خردادماه ادامه دارد. گلاب گیری مراسمی جذاب و دیدنی است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران شهرهایی که مراسم گلاب گیری، بلیط هواپیما خود را در این بازه زمانی خریداری می کنند.

 

مراسم گلاب گیری

گل محمدی یکی از مشهورترین گل هایی است که در ایران رشد و نمو پیدا می کند. کیفیت گل های محمدی ایران از دیگر کشورها بالاتر است. دلیل آن هم آب و هوای این کشور است. هوای خشک و کویری برخی از بخش های کشور شرایط خوبی را برای رشد این گل فراهم کرده است. به همین دلیل گل محمدی نماد گل ملی ایران نیز به حساب می آید. به طوری که در زبان فارسی گذشته منظور از گل، گل سرخ یا محمدی بوده است. به همین دلیل تقطیر این گل را گلاب و مراسم تهیه آن را گلاب گیری نام گذاری می کنند. شهرت جهانی مراسم گلاب گیری سبب شده است تا همه ساله افراد زیادی با رزرو بلیط هواپیما آنلاین به شهرهایی که مراسم گلاب گیری دارند سفر کنند. بخشی از گلاب ایران به عربستان ارسال می شود تا کعبه با گلاب ایرانی شست وشو داده شود. در گذشته گلاب گیری مخصوص اهالی یک شهر و روستا بوده است اما امروزه این مراسم با تشریفات بیشتری برگزار می شود و گردشگران نیز برای بازدید از آن در روستاها و شهرها حاضر می شوند. در گلاب گیری هر یک کیلو گلبرگ گل محمدی را با یک لیتر آب در دیگ مسی می ریزند و سپس روی اجاق قرار می دهند. بخارهایی که از این دیگ متصاعد می شود از لوله های استیل و آلومینیومی عبور می کند و خنک می شود. در این مرحله پس از خنک شدن به واسطه آب سرد، گلاب تهیه می شود. گلاب انواع مختلفی دارد که این دسته بندی براساس میزان گل و دفعات تقطیر صورت می گیرد. از انواع گلاب می توان به گلاب سنگین، گلاب سبک، گلاب دو آتشه، گلاب سه آتشه، گلاب پس آب و گلاب زیر عطری اشاره کرد.

 

مراسم گلا ب گیری

 

جشن گلاب گیری در نقاط مختلف ایران

عموماً گلاب و مراسم گلاب گیری را با شهر کاشان به خاطر می آوریم. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که کاشان و اصفهان از بهترین شهرها برای مراسم گلاب گیری در ایران هستند. جشن ها و مراسم هایی که به صورت توریستی برگزار می شوند، بیشتر در شهر کاشان دیده می شوند. اما در سایر نقاط ایران نیز می توان مراسم گلاب گیری را تماشا کرد. اگر زمان کافی برای رزرو بلیط ندارید می توانید بلیط لحظه آخری برای سفر به این شهر را بخرید. در این قسمت به معرفی مشهورترین شهرها برای گلاب گیری می پردازیم.

 

نیاسر کاشان

نیاسر در جنوب غربی کاشان واقع شده است. این شهر با وجود یک آبشار زیبا شهرت دارد. اما در فصل گلاب گیری گردشگران زیادی برای تماشای این مراسم راهی نیاسر می شوند.

 

قمصر کاشان

قمصر شهری در جنوب کاشان است و گلاب های آن شهرت جهانی پیدا کرده است. در این شهر یک موزه گلاب وجود دارد و تنها موزه کشور در این زمینه محسوب می شود. در این موزه وسایل گلاب گیری، نمادها و اسناد مربوط به این مراسم وجود دارد.

 

کاکو و چوگان کاشان

این دو منطقه در نزدیکی جوشقان واقع شده اند و از توابع کاشان محسوب می شوند. در این مناطق انواع مختلف گلاب تولید می شود. اگر به روش گلاب گیری سنتی علاقه مند هستید، به این مناطق مراجعه کنید.

 

برزک کاشان

برزک یکی از توابع کاشان است که بیش از 60 درصد از گل و گلاب کشور را تولید می کند. به همین دلیل بزرگترین تولیدکننده گلاب در منطقه محسوب می شود. در این منطقه حدود ۲۸۰۰ تن گل تولید می شود و دو هزار و صد خانواده به تولید گل و گلاب در این شهر مشغول هستند. در برزک کاشان بیش از 90 کارگاه سنتی، 670 دیگ گلابگیری و 4 واحد صنعتی مشغول فعالیت هستند.

 

جوشقان کاشان

جوشقان قالی یکی از بهترین شهرها برای تماشای مراسم گلاب گیری است. این شهر در اطراف کاشان و استان اصفهان واقع شده است. حجم باغ های گل محمدی در این شهر از قمصر نیز بیشتر است و کارخانه های زیادی برای تولید گلاب در این شهر واقع شده است.

 

لاله زار کرمان

اگر اهل گلاب باشید و به مراسم گلاب گیری علاقه داشته باشید، لاله زار استان کرمان را به خوبی می شناسید. البته سابقه تولید انبوه گلاب در منطقه لاله زار طولانی نیست اما پس از شناخت منطقه و بررسی پتانسیل های تولید، ظرفیت تولید گلاب در آن افزایش پیدا کرد. جشنواره گلاب گیری که در لاله زار کرمان برگزار می شود، ثبت ملی شده است. لاله زار دومین قطب تولید گل و گلاب محمدی در ایران است.

کرمان اقلیمی خشک دارد و این آب و هوا سبب شده است تا غلظت و کیفیت گلاب ها نیز بهبود پیدا کند.

 

میمند استان فارس

همان طور که پیشتر گفته شد، رویش گل محمدی به آب و هوایی خاص نیاز دارد. استان فارس نیز به دلیل سبک آب و هوایی و اقلیمی که دارد، از قدیم مناسب مراسم گلاب گیری بوده است. از حجم گلابی که در استان فارس تولید می شود، بیش از 40 درصد به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و 69 درصد دیگر آن داخل کشور استفاده می شود. در منطقه میمند استان فارس 60 کارگاه سنتی گلاب گیری وجود دارد. شش واحد صنعتی بزرگ نیز در این منطقه مشغول فعالیت است. میمند اولین شهر در ایران است که گلابگیری را آغاز کرد. این شهر در 90 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

 

جشن گلاب گیری در نقاط مختلف ایران

 

داراب استان فارس

داراب از دیگر نقاطی است که گلاب های باکیفیتی تولید می کند. هرسال با برداشت گل محمدی در روستای لایزنگان داراب، مراسم گلاب گیری نیز اجرا می شود. براساس مصاحبه ای که دهیار داراب در سال 1396 انجام داده است، این منطقه دارای بزرگ ترین دشت گل دیم در جهان است که از آن گلاب ارگانیک به دست می آید.

 

گره بان استان کرمانشاه

گره بان روستایی در استان کرمانشاه است که در 64 کیلومتری مرکز این استان واقع شده است. گره بان خصوصیات ویژه ای دارد و معماری و آداب و رسوم آن خاص است. یکی از بهترین محصولاتی که در گره بان استان کرمانشاه یافت می شود، گلاب است. در نتیجه مراسم گلاب گیری آن نیز دیدنی است. البته در این شهر عرقیجات دیگری همچون نعنا، کاسنی و دیگر موارد نیز وجود دارد. اگر در فصل بهار و ماه اردیبهشت بلیط هواپیما به کرمانشاه خریداری کرده اید، سری به گره بان بزنید و از تماشای مراسم گلاب گیری لذت ببرید.

 

سخن پایانی

گلاب گیری یکی از جذاب ترین مراسم ایرانی و سنتی است. این مراسم سالانه بیش از میلیون ها گردشگر از داخل و خارج کشور را به خود جذب می کند. آثار باستانی و اسناد بین المللی نشان می‎دهد که تولید گلاب و مراسم گلاب گیری در ایران به سال ها قبل برمی گردد و قدمت زیادی دارد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم اگر در فصل بهار به خصوص ماه های اردیبهشت و خرداد به شهرهایی که گلاب گیری دارند سفر می کنید، سری به مراکز گلاب گیری بزنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/j9ZrYDan
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه