اگرچه طبق آیین نامه مجلس عرضه خودروهای وارداتی باید الزاما در بورس کالا صورت می گرفت، اما طبق آخرین ابلاغیه هیئت دولت بورس کالا تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی نخواهد بود.
به گزارش فرصت امروز به نقل از تسنیم، از همان روزهای اول که موضوع واردانت خودروهای خارجی مطرح شد، حرف و حدیث ها پیرامون نحوه فروش این خودروها بالا گرفت. زمانی که آیین نامه پس از چند بار رفت و برگشت به مجلس بالاخره نهایی شد، در آن تاکید شده بود که فروش خودروهای وارداتی تنها از طریق بورس کالا باشد.
همچنین در این آیین نامه مقرر شده بود که پس از واردات اولین محموله خودروهای وارداتی در سوم دی ماه، دو هفته بعد از آن این محموله در بورس کالا برای فروش عرضه شود، اما شاهد چنین اتفاقی نبودیم.
تا امروز که روزهای آخر بهمن ماه در حال سپری شدن است نیز همچنان عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا صورت نگرفته است و سرنوشت عرضه این خودروها در هاله ای از ابهام وجود دارد.
علاوه بر آیین نامه واردات که در آن اشاره شده بود عرضه ی خودروهای وارداتی صرفا از طریق بورس کالا است، مسئولان وزارت صمت نیز بارها در مصاحبه ها و گفت و گوهای مختلف به این موضوع اشاره کرده بودند. در همین راستا چندی قبل، فاطمی امین، وزیر وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه ای گفته بود: در حال رایزنی با مقامات سازمان بورس هستیم تا به راه حلی در خصوص عرضه خودروهای وارداتی برسیم.
اصلاحیه ضوابط خودروهای وارداتی
گفتنی است در مصوبه جدید هیئت دولت که در تاریخ 24 بهمن ماه ابلاغ شده است، دو عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه شود» و «بورس کالا» حذف شده اند؛ اگرچه تا کنون مشخص نیست که چه بستری برای عرضه این خودروها قرار است فراهم شود و نحوه قیمت گذاری آن ها چگونه خواهد بود، اما آنچه از این ابلاغیه برداشت می شود، حذف قید «صرفا» است به این مفهوم که بورس کالا را نمی توان دیگر به عنوان تنها بستر عرضه خودروهای وارداتی دانست.
اینطور که به نظر می رسد سرنوشت عرضه خودروهای وارداتی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارند، احتمالا وزارت صمت بعد از ورود شورای رقابت و فشارهایی که برای لغو عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا آورده است، تا تعیین و تکلیف وضعیت خودروهای داخلی، نمی خواهد عرضه خودروهای خارجی وارداتی را نیز به بورس کالا ببرد. از طرفی دیگر از طرفی چالش قیمت گذاری این خودروها خارج از بورس کالا احتمالا چالشی جدی برای دولت باشد چرا که تا پیش از این قرار بود، حقوق گمرکی ثابت 4 درصدی (چه برای خودروهای زیر 10 هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی 20 هزار یورو داردند، در نظر گرفته شود. اما سود بازرگانی متفاوت باشد؛ طبیعتا کمترین میزان را خودروهای زیر 10 هزار یورو خواهند داشت که 10 تا 15 درصد نیز سود بازرگانی به آنها تعلق می گیرد و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت صورت پذیرد.