پس از مدت ها کش و قوس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، حال به نظر می رسد شورای رقابت نیز در بحث تعیین قیمت خودرو وارد شده است و زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت ها در درب کارخانه به گوش می رسد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، حدود 9 ماه از نخستین عرضه خودرو در بورس کالا می گذرد. از همان ابتدا بسیاری از نهادها و مسئولان مخالف خودرو بورسی بودند و برخی نیز این عرضه را غیرقانونی می دانستند. اما موافقان، بر شفافیت قیمت گذاری با این روش تأکید داشتند. این جبهه گیری ها تا جایی ادامه داشت که حتی پای وزیر اقتصاد و صمت نیز به یارکشی های خودرویی باز شد.
با بالاگرفتن اختلافات و البته گذشت ماه ها از عرضه خودرو در بورس، باز هم شورای رقابت قصد دارد به بازار خودرو ورود کند. موضوعی که نگرانی مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را به دنبال داشته است. با این حال مسئولان سازمان بورس و وزارت صمت هم از ادامه عرضه خودرو در بورس کالا خبر می دهند.
سه شنبه هفته گذشته اعضای شورای عالی بورس با هماهنگی وزرای اقتصاد و صمت وزارت صمت را مکلف کردند که برنامه زمانی منظم عرضه خودرو های تولیدی مجاز را (برای عرضه در بورس کالا) اعلام و تمامی خودرو های در دسترس (تمام خودرو های تولیدی پس از کسر طرح نوسازی خودرو های فرسوده و طرح جوانی جمعیت) را در بورس کالا عرضه کنند.
اکنون این سناریو مطرح می شود که احتمالاً با توافق شورای رقابت و بورس، کشف قیمت تعدادی از خودروها که عمدتا شامل محصولات جدید و کم تیراژ خودروسازان است به بورس کالا و قیمت گذاری تعدادی دیگر از خودروها از جمله پرتیراژها به شورای رقابت سپرده خواهد شد.
موج افزایش قیمت خودرو در راه است؟
پس از کش و قوس هایی که به آن اشاره شد اخیراً زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت ها در درب کارخانه به گوش می رسد. نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد این بود که نمایندگان شورای رقابت به این نتیجه رسیدند افزایش 18 درصدی قیمت خودرو در درب کارخانه کافی نبوده و خودروسازان همچنان زیان ده هستند؛ در نتیجه باید در قیمت گذاری خودرو بازنگری صورت بگیرد. این تصمیم شورای رقابت احتمال افزایش قیمت خودرو را بالا می برد.
در این میان باید یادآور شد که وزارت صمت در ابتدا با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف بود. اما پس از چند دوره فروش خودرو در بازار سرمایه، مدیران این وزارتخانه تغییر موضع دادند و به جمع موافقان پیوستند. اما چندی پیش که برخی از خودروها، مانند شاهین حدوداً نصف قیمت بازار به فروش رسیدند، وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا را به صورت موقت لغو کرد. اما دوباره عرضه از سر گرفته شد.
پس از این اتفاق بود که شورای رقابت مدعی مجدد قیمت گذاری خودرو شد. در این زمان بود که به نظر رسید وزارت صمت به دنبال بازاری است که حاشیه سود بیشتری را نصیب خود کند. در نتیجه سازوکار قیمت گذاری را به شورای رقابت سپرده است.
به نظر می رسد افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه بازار شب عید را با نوساناتی همراه کند. حتی اگر این تغییر قیمت تا پایان سال اعمال نشود و سال آینده خودرو در درب کارخانه گران شود، این خبر بازار را دچار تحول می کند.
رفع زیان با افزایش قیمت خودرو
سوال دیگری که در این میان مطرح می شود این است که آیا افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه می تواند زیان خودروسازان را جبران کند؟
خودروسازان همواره مدعی اند که این قیمت گذاری دستوری است که موجب زیان دهی می شود. آن ها معتقدند گرچه هزینه های تولید محصول بالا رفته، اما قیمت ها همچنان ثابت مانده است.
در این بین کارشناسان نظر دیگری دارند؛ آن ها با اشاره به قیمت های اعلامی در طرح های فروش خودروسازان، تأکید دارند که قیمت خودروهای پرتیراژ هر سه ماه یک بار بالا می رود. اما تنها یک مرتبه افزایش 18 درصدی نرخ ها رسانه ای شد.
البته این شرکت ها با روش های دیگر سود فروش خود را هم حفظ می کنند. ازجمله ترفند آن ها می توان به حذف بسیاری از آپشن ها یا افزودن برخی از ملزومات خودرو به عنوان آپشن اشاره کرد. برای مثال، در طرح های فروش خودروسازان دیده می شود که ضبط، کولر، جا لیوانی و … به عنوان آپشن به خودرو اضافه شده اند.