چهارشنبه, ۱۰ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 31 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، پس از نوسانات شدید و افزایش قابل توجه نرخ ارز در طول چند هفته گذشته، قیمت پراید به عنوان ارزانترین خودرو تولیدی کشور برای دومین بار از مرز 300 میلیون تومان گذشت که حکایت از افزایشی 50 درصدی در کمتر از یکسال گذشته دارد.

این درحالیست که نرخ ارز نیز در همین حدود نوسان داشته است و با توجه به گفته های وزیر صمت در مصاحبه اخیر خود، افزایش نرخ دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو است. این درحالیست که خودروسازان نیز عملا بازار خودروهای ارزان قیمت و مورد نیاز عموم جامعه را فراموش کرده اند.

افزایش نرخ دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو

نرخ دلار به روش های مختلف روی اقتصاد کشور و قیمت اجناس تأثیر می گذارد که یکی از آن ها، افزایش مواد اولیه است. از آنجا که قطعات خودرو نیز جزو مواد اولیه محسوب می شوند، پس افزایش نرخ دلار را می توان به عنوان مهم ترین عامل گرانی خودروها دانست.

بسته به نوع خودرو، حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد قطعات از خارج تأمین می شوند. با افزایش قیمت قطعاتی که خرید آن ها با استفاده از دلار صورت می گیرد، قیمت تمام شده خودرو نیز بیشتر می شود. در مقابل، با کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو نیز کمتر می شود. البته قیمت نهایی و کارخانه ای خودرو اختلاف بسیاری با قیمت بازار آزاد دارد. یعنی عوامل دیگری نیز باعث گرانی خودرو در بازار می شود.

با اینکه دلار دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو به حساب می آید، ولی تشنگی بازار و انباشت تقاضا به خصوص در کلاس خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت نیز تأثیر قابل ملاحظه ای روی گرانی خودروها دارد. از آنجا که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، خودرو نه به عنوان یک کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک کالای سرمایه ای لحاظ می شود، تقاضا برای خرید آن رو به افزایش است.

از طرف دیگر، به سبب تحریم ها و اجرای قانون منع واردات خودرو به مدت تقریبا چهار سال، کمبود حدودا ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور به شدت احساس می شود. در مدت این چهار سال ممنوعیت، نه تنها تقاضا کمتر نشده، بلکه علاوه بر ظهور دلالان و افراد سودجو، افراد بیشتری متقاضی خرید خودرو شده اند. انباشت تقاضا و نبود موجودی کافی، یعنی همان عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، باعث گران ترشدن خودروهای موجود در بازار کشور شده است.

البته خودروسازان در ماه های اخیر توانسته اند تیراژ محصولات خود را در حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش دهند، اما از آنجا که قالب خودروهای عرضه شده در کلاس های قیمتی بیش از 350 میلیون تومان به دست مشتری نهایی می رسد، عملا بازه قیمت زیر 300 میلیون تومان در اختیار خودروهای پرتقاضای فرسوده و انواع پراید و تیبا قرار گرفته و با توجه به تقاضای زیاد در این بازه قیمتی، رشد افسارگسیخته قیمت ها نیز اتفاق افتاده است.

در حالی که قرار بود واردات گسترده خودروهای اقتصادی، این التهاب را کاهش دهد، حالا شاهد عرضه خودروهایی هستیم که در کلاس های قیمتی بسیار بالاتر راهی بازار شده اند و در نتیجه نیز، می توان گفت که واردات با شیوه مذکور نمی تواند چندان تاثیری مستقیمی بر کاهش قیمت خودروهایی مانند پراید داشته باشد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GSgRgNxU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه