به گزارش فرصت امروز به نقل از اتفاق ایران انلاین، درحالی که گفته می شود واردات خودرو بازار را رقابتی کرده و امکان کاهش قیمت خودروهای داخلی را فراهم می کند، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است گره این بازار به این راحتی باز نمی شود.
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت در بازار و تنظیم این بازار سخن می گوید، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است گره بازار خودرو دیگر به همین راحتی ها باز نمی شود.
نخستین محموله خودروهای وارداتی پس از پنج سال وقفه به دلیل ممنوعیت واردات و پس از بالغ بر چهار ماه تاخیر نسبت به زمان اعلامی برای واردات، سوم دی ماه از کره جنوبی وارد بندر لنگه شد. این محموله شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات برند کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) می شود که قرار است به گمرک شهریار تهران بارگیری شود.
شرکت واردکننده این محموله ، عضو انجمن واردکنندگان خودرو بوده و بر اساس اظهارات مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همه خودروهای وارد شده زیر ۲۰ هزار یورو فوب هستند و و نمایندگی خدمات پس از فروش نیز دارند.
متناسب با وارد شدن اولین محموله از خودروهای وارداتی، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مشکل اصلی صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانسته و تاکید دارد با آغاز روند واردات خودرو از یک سو و افزایش سطح تولید خودرو در داخل به کمک تقویت خودروسازی های کوچک و واگذاری ها، این بازار به تعادل می رسد و شاهد کاهش تدریجی قیمت خودروهای داخلی و کارکرده خواهیم بود.
این ادعا در حالی مطرح می شود که به باور دادفر قیمت ها به شدت عجیب است و قیمت اکثریت خودروها در بازار آزاد دو یا چند برابر قیمت های کارخانه است و متاسفانه هیچ کس مسئولیت آن را نمی پذیرد. در حال حاضر ارزان ترین خودرو در کشور رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان دارد.
او واردات انجام شده را مهندسی شده می داند و معتقد است راهکار درست این بود که قیمت خودروها در داخل آزاد و در کنار آن مجوز واردات به کشور با تعرفه و عوارض پایین داده می شد؛ اما اجازه ندادند و فضای فعلی شکل گرفت، حال چگونه می خواهند این بازار را سامان دهند؟ چگونه انتظار دارند که خودروهای وارداتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شود. وقتی دیگنیتی پرایم که در بازار قیمتی بالغ بر یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان دارد، انتظار داریم که میتسوبیشی ASX، قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی داشته باشد؟ همه این پیش بینی ها شده بود؛ اما گوش شنوایی نبود.