همشهری آنلاین- مرضیه ثمره حسینی: قیمت خودروهای داخلی در پاییز ۱۴۰۱ روند صعودی به خود گرفت و با آغاز زمستان هم قیمت ها همچنان افزایشی است. این در حالی است که وزارت صمت همچنان معتقد است خودرو ارزان می شود. وزیر صمت دیروز با اشاره به تاثیر دلار آمریکا بر افزایش قیمت خودرو بار دیگر تاکید کرد که بازار خودرو به زودی به تعادل می رسد. «رضا فاطمی امین» عنوان کرد که به زودی با افزایش تولیدات داخلی و واردات، قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.
واردات خودرو از تیرماه ۱۳۹۷ در ایران ممنوع شد و بیشتر از ۴ سال است که این ممنوعیت ادامه دارد. امسال پس از کش و قوس های بسیار بالاخره در آبان ماه ۱۴۰۱ با واردات خودرو موافقت شد و روز پیش هم اعلام شد که نخستین محموله خودروهای خارجی از طریق بندر لنگه وارد کشور شده و با طی مراحل گمرکی، ترانزیت این خودروها به گمرک تهران آغاز خواهد شد. با وجود این صحبت ها و خبرها، برخی کارشناسان معتقدند واردات خودرو به شکلی که تعیین شده است تاثیری در کاهش قیمت خودرو در ایران آنچنان که باید نخواهد داشت، مگر آنکه به تعداد ۲۰۰ هزار خودرویی که وعده داده شده، واردات انجام شود تا عرضه زیاد شود.
تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودروی ایران
یک کارشناس بازار خودرو درباره تاثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودرو در ایران به همشهری آنلاین گفت: اگر واقعا واردات خودرو البته به تعداد ۲۰۰ هزار خودرویی که وعده داده شده انجام شود، عرضه زیاد می شود و این موضوع روی بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت.
«فیروز نادری» با انتقاد از طولانی شدن فرایند واردات خودرو افزود: حدود ۱۰ ماه است که حرف واردات خودرو شده است و همین عدم تحقق این وعده روی بازار داخل تاثیر منفی گذاشت. چرا که مردم ماه ها منتظر ماندند و چون دیدند خبری نیست به این نتیجه رسیدند که دولت برنامه و علاجی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها ندارد و از آنجا که می ترسند که اگر خودرو نخرند گران تر شود و عقب بمانند و عرضه ماشین کمتر از این بشود، به بازار خودرو هجوم بردند و این افزایش تقاضا باعث صعود چشمگیر قیمت ها شد.
کارشناس بازار خودرو از قیمت خودروهای وارداتی هم انتقاد کرد و گفت: گفته اند که خودروهای وارداتی در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار خواهند بود اما در شرایط کنونی که ایران تحت تحریم است و با جهش قیمت ارز مواجه شدیم غیرممکن است که خودروهای اقتصادی به دست مردم برسد. چرا که تا این خودروها به دست مردم برسد گران تر از این حرف ها خواهند بود و به این ترتیب باز به درد مردم عادی نمی خورند و گران تر از خودروهای داخلی درمی آیند.
واردات باید کاملا آزاد شد
نادری با بیان اینکه در شرایط کنونی به نظر می رسد علاج واقعی بازار خودرو، خصوصی سازی شرکت های خودروساز است، عنوان کرد: اگر خصوصی سازی خودروسازی ها اتفاق بیفتد دولت دیگر نگران ضرر خودروساز نخواهد بود که بخواهد بهانه ای برای کنترل واردات داشته باشد. واردات باید کاملا آزاد و موانع پیش روی آن برداشته شود.
کارشناس بازار خودرو در مورد اینکه کدام خودروهای اقتصادی از کیفیت لازم برای واردات به ایران برخوردارند هم بیان کرد: خودروهای باکیفیت خارجی و مقرون به صرفه در ایران بیشتر برای شرکت رنو فرانسه بود که در ایران جا افتاده بودند و مردم هم از این محصولات استقبال می کردند. خودروهایی مانند ساندرو و ال ۹۰ خودروهای باکیفیتی بودند که استهلاک کمی داشتند و از نظر قیمتی هم همتراز با خودروهای داخلی بودند اما کیفیت بالاتری داشتند.
نادری با بیان اینکه الان هیچ کدام از این خودروها در ایران تولید و مونتاژ نمی شوند و واردات آنها هم ممنوع است، بیان کرد: در جریان واردات اسم خودروهای فرانسوی تحت عنوان بدعهدی خودروسازان فرانسوی حذف شد و هنوز صحبت قطعی از واردات برندهای فرانسوی نیست در حالی که اینها به ضرر مردم است.
تولید خودرو بسیار پایین است
این کارشناس بازار خودرو درباره آینده بازار خودرو هم گفت: همانطور که گفتم، واردات خودرو به شکل محدود و آنهم با قیمت های میلیاردی تاثیری در بازار ایران نخواهد داشت. از آنطرف با وجود صحبت هایی که مسئولین می کنند، همچنان تولید خودرو در ایران بسیار پایین است. چون از یک طرف خودروسازان در شرایط فعلی خودروهای خود را پیش فروش می کنند و نمی توانند به بازار برسند. درواقع، چیزی که نساخته اند را قبلا فروخته اند و بر این اساس عملا از عرضه عقب هستند. از طرف دیگر چون ما تحت تحریم هستیم قطعات یا وارد نمی شود یا قطره چکانی وارد می شودکه خود مشکل ساز است. بر این اساس در شرایط فعلی چندان نمی شود به آینده بازار خودرو امیدوار بود مگر آنکه مسئولین مربوطه رسیدگی خاصی کنند.