به گزارش فرصت امروز به نقل از تجارت نیوز، بازار خودرو ایران میزبان میهمان جدیدی است. خودروهای کیا که بالاخره پس از مدت ها از کره به ایران رسیدند. حالا همه منتظرند تا وعده وزارت صمت بر وعده خود مبنی بر کنترل بازار خودرو از طریق واردات محصولات خارجی جامه عمل بپوشاند.
بازار خودرو که حتی وزیر صمت را پای میز استیضاح کشاند، در یک ماه اخیر بار دیگر روند نجومی به خود گرفت و قیمت محصولات مختلف پیش از ورود خارجی ها به بازار بین 20 تا 50 درصد رشد قیمت را تجربه کردند. حالا برخی نمایندگان مانند لطف ا… سیاهکلی از احتمال استیضاح مجدد وزیر صمت به دلیل وضعیت آشفته بازار خودرو خبر داده اند.
گرچه قرار بود بهبود وضعیت این بازار برگ برنده رضا فاطمی امین در مدیریت این وزارتخانه باشد، اما حالا تیغ همین بازار روی گلوی وزارت صمت اوست. حال آیا این وزارتخانه با واردکردن 22 خودرو کره ای می تواند مقابل افزایش قیمت خودرو بایستد؟
میهمانان جدید بازار خودرو ایران
پس از ماه ها کشمکش سرانجام در سومین روز از زمستان سال جاری اولین محموله خودروهای وارداتی در بندر لنگه تخلیه شد. گرچه وزارت صمت وعده داده تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار ایران برسد، اما آن طور که منابع محلی می گویند شب گذشته تنها 22 دستگاه خودرو به بندر لنگه رسیده است. بدین ترتیب پس از گذشت حدود شش سال بازار خودرو ایران باز هم می تواند میزبان خودروهای خارجی باشد.
بر اساس پیگیری های تجارت نیوز دومین محموله خودروهای وارداتی نیز در مسیر ایران قرار دارند. گویا این محموله هم شامل 30 دستگاه خودرو کیا شامل مدل های سراتو، پیکانتو، ریو، پگاس، سونت و اسپورتیج است که توسط شرکت کوشا خودرو به بندر لنگه می رسد و پس از طی تشریفات گمرکی به بازار عرضه می شود.
درباره نحوه عرضه و قیمت این محصولات همچنان اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان با اشاره به تعداد و تنوع محدود این خودروها تأکید دارند که این محصولات به دست مردم عادی و مصرف کننده نهایی نمی رسد و احتمالاً کارتل بازار خودرو این محصولات را هم به نفع خود مصادره کنند.
حتی در صورتی که این محصولات در بورس کالا عرضه شوند، باز هم بعید است که امکان خرید آن برای شهروندان عادی به وجود آید.
ارزان ترین خودرو وارداتی؛ 3 میلیارد تومان!
قیمت خودروهای وارداتی حداقل سه میلیارد تومان تخمین زده می شود. عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو، در همین زمینه به تجارت نیوز می گوید: با هزینه های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار 40 هزار تومانی ارزان ترین خودروی وارداتی سه میلیارد تومان قیمت گذاری می شود.
او با اشاره به قیمت 930 میلیون تومانی دیگنیتی پرستیژ که بعد از عرضه در بورس کالا به دو میلیارد تومان رسید، این بازار را هم محل مناسبی برای عرضه نمی داند و معتقد است وزارت صمت با این روش عرضه صرفاً بر گرانی محصولات وارداتی در بازار می دمد.
بدین ترتیب به نظر می رسد بازار خودرو ایران در پساواردات هم به روند قبلی خود ادامه دهد و محصولات خارجی حتی نتوانند نقش مُسکِّن را در بازار ایفا کنند. چراکه اولاً این خودروها به صورت قطره چکانی در حال ورود به بازار هستند و در ثانی با توجه به قیمت های میلیاردی که برای آن ها پیش بینی می شود قطعاً نمی توانند روی محصولات پرتقاضای بازار همچون 206، 207، پارس، کوئیک یا تیبا تأٍثیر چندانی داشته باشند.
درنهایت اینکه گویا وزارت صمت با واردکردن این تعداد محدودی خودرو از کره جنوبی تنها قصد داشت عملی شدن وعده واردات خودرو را در کارنامه خود بگنجاند. وگرنه فاطمی امین و یارانش بهتر از هر شخص دیگری می دانند که نه منابع لازم برای تداوم واردات وجود دارد و نه اصلاً عزمی برای آن.
حتی اگر عزم لازم و منابع کافی هم وجود داشته باشد، ورود این خودروها صرفاً برای گروه خاصی انجام می شود که حتی در روزهای ممنوعیت واردات، مشکل چندانی برای استفاده از خودروهای خارجی نداشتند. گروهی که شاید رضایت همان ها برای جلوگیری از استیضاح و استعفاهای تحمیلی کافی باشد.