نرم افزار CRM برای افراد شاغل و کسب و کارهای مختلف بخشی روزانه از برنامه آن ها محسوب می شود. اما این نرم افزار چیست و چه کاربردی در کسب و کارها دارد؟ برای تعریف این برنامه، ابتدا باید اطلاعاتی درباره دلایل و تاریخچه ایجاد آن به دست آورید. این مقاله را به همین موضوع اختصاص داده ایم.
CRM مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیریت ارتباط با مشتری در هر کسب و کاری، یک استراتژی یا فرایند محسوب می شود که به کسب و کارها کمک می کند تا داده های مشتری را بهتر سازماندهی و به آن ها دسترسی پیدا کنند.
نرم افزار CRM برای ردیابی اطلاعات مشتری
ردیابی و مدیریت اطلاعات مشتری را بیش از آنچه لازم است برای خود سخت نکنید. این برنامه تضمین می کند که داده های شما در یک مکان مطمئن در دسترس هستند و می توانند به راحتی توسط هر کسی و در هر زمان به روز شوند.
توضیحات جامع تر درباره نرم افزار CRM
به طور کلی نرم افزار CRM پلتفرمی است که بخش های مختلف کسب و کار شما را از بازاریابی تا فروش و خدمات مشتری با هم ارتباط می دهد و یادداشت ها، فعالیت ها و معیار های آن ها را در یک سیستم منسجم و یکپارچه سازمان دهی می کند. هر کاربر دسترسی مستقیم و آسانی به داده های مشتری خود دارد.
این امر نه تنها باعث ایجاد هماهنگی بی نظیر بین تیم ها و بخش های مختلف می شود، بلکه به کسب و کارها این امکان را می دهد که روند مطلوب تری در زمینه رفتار با مشتریان خود داشته باشند.
ارتباط نرم افزار CRM با محاسبات ابری
شما نمی توانید این برنامه را بدون درنظرگرفتن SaaS و محاسبات ابری تعریف کنید. این دو برنامه با هم کار می کنند تا به پلتفرم های سی آر ام اجازه دهند در هر کجا که کاربر اینترنت دارد، در دسترس او باشد.
به دلیل این فناوری ها، نرم افزار مزبور مبتنی بر ابر می تواند با کسب و کار شما رشد کرده و مقیاس پذیر شود؛ بنابراین هر شرکتی بدون توجه به اعتبار و اندازه خود می تواند از یک سیستم مبتنی بر این برنامه بهره مند شود.
استراتژی نرم افزار CRM
این ایده که چگونه کسب و کارها تعامل با مشتری و ایجاد روابط با آن ها را مدیریت می کنند، اساس راهبرد CRM آن ها را تشکیل می دهد. این مسئله شامل جمع آوری داده ها و تجزیه وتحلیل تاریخچه تعاملات مشتری برای ارائه خدمات بهتر و ایجاد روابط مطلوب تر با وی برای فروش و درآمد بیشتر خواهد بود.
چرا به یک استراتژی مناسب برای نرم افزار CRM نیاز دارید؟
بدون یک استراتژی مطلوب صرفا اطلاعات مشتری شما در همه جا در دسترس خواهد بود و در نهایت کار دشواری در زمینه پیگیری تمام تعاملاتی که با مشتریان خاص خود داشته اید، پیش روی شما خواهد بود.
در حالی که اگر یک استراتژی قوی برای کسب و کار خود داشته باشید، خواهید توانست ارتباطات شخصی با مشتریان ایجاد کنید که به نوبه خود به شما کمک می کند نیاز های آن ها را شناسایی و خدمات شخصی سازی شده را به آن ها ارائه کنید.
روابط مشتری مبتنی بر نرم افزار CRM
روابط عالی با مشتری مبتنی بر این نرم افزار، یک تجربه ثابت و شخصی شده است که سازمان شما صرف نظر از اینکه مشتری در کجای چرخه فروش شما قرار دارد، به وی ارائه می کند. این بدان معناست که هر تیم در سازمان شما، از بازاریابی گرفته تا فروش و پشتیبانی، باید تجربه ای ثابت در تعامل با مشتری ارائه دهد.
هنگامی که کسب و کار شما شروع به کار کند، شما ممکن است بخواهید تمام اطلاعات مشتریان خود را در صفحات گسترده مدیریت کنید. شاید این کار قابلیت اجرایی داشته باشد، اما توصیه نمی شود. شما می توانید زمان صرف شده برای ورود داده ها را صرف جذب مشتریان و انجام معاملات کنید. زمانی که کسب و کار خود را توسعه می دهید و پایگاه مشتریان خود را ایجاد می کنید، روند مزبور به طور تصاعدی پیچیده تر می شود. اینجاست که این نرم افزار وارد عمل می شود.
ایجاد روابط عالی با مردم با نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری
یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای حذف موارد بی اهمیت در اطلاعات مشتری و جمع آوری آن ها در یک مکان مرکزی طراحی شده تا نمای مناسبی از تمام داده های مشتری شما ارائه دهد. جزئیاتی مانند نام، ایمیل، شماره تلفن و اولویت های ارتباطی مشتری و همچنین سابقه تعامل و خرید، می تواند برای کمک به تیم های شما در برقراری ارتباط با مشتریان به شیوه درست و از طریق کانال های مناسب در دسترس باشد.
چرا کسب و کار شما به نرم افزار CRM نیاز دارد؟
اگر مدیریت فروش، بازاریابی و روابط با مشتری برایتان سخت است، شاید وقت آن رسیده که برنامه خود را به یک نرم افزار تجاری پیچیده و فراگیر ارتقا دهید. اگر قصد دارید راه حلی برای مدیریت ارتباط با مشتری اتخاذ کنید، مراقب این موارد باشید:
انتقال داده های مشتری و فرایندهای کسب و کار خود به یک پلتفرم جدید می تواند یک فکر دلهره آور باشد. آیا نرم افزار برای کسب و کار شما مناسب خواهد بود؟ هزینه آن چقدر خواهد بود؟ آیا وقتی کسب و کار شما رشد کرد، باید نرم افزار های مختلف را امتحان کنید؟ این ها برخی از سؤالاتی است که احتمالا از خود خواهید پرسید، بنابراین ما انتخاب نرم افزار CRM مناسب را برای کسب و کارتان به شما توصیه می کنیم.
پیش از انتخاب و تهیه بهترین نرم افزار CRM برای کسب و کارتان نخستین کار گزینش میان نرم افزار CRM داخلی یا ابری است. قبل از اینکه این که انتخاب را انجام دهید، اجازه دهید نگاهی گذرا به مزایا و معایب هر دو بیندازیم.
نرم افزار Cloud CRM توسط ارائه دهنده خدمات بر روی سرور ها ساخته و نگهداری می شود. این سرویس از طریق اینترنت و یک مرورگر قابل دسترسی است و به شما امکان می دهد سرویس را بدون نصب نرم افزار بر روی رایانه های سازمان خود اجرا کنید.
CRM داخلی معمولا شامل راه اندازی سرور ها در دفتر شما و ایجاد دسترسی به نرم افزار بر روی تمام دستگاه های مورد نیاز در شبکه محلی شما است. این امر مسئولیت ارتقا، سفارشی سازی و نگهداری را صرفا در دسترس بخش فناوری اطلاعات شما قرار می دهد.