به گزارش فرصت امروز به نقل از ایرنا، محمدرضا یزدی زاده در چهارمین نشست تخصصی نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که با عنوان «مالیات بر ثروت؛ مبانی و کارکردها» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد اظهار داشت: ما در بازار خودرو با ۲ نوع تقاضای دلالی و تقاضای مصرف کننده اصلی روبرو هستیم، در این بازار مصرف کننده اصلی وجود ندارد چرا که نیمی از خانواده ها توانایی خرید ندارند و مابقی خانواده ها دارای یک خودرو هستند.
وی افزود: عمده بازار خودرو دلالی است اگر در بازاری که با محدودیت عرضه مواجه بودیم این نوع تقاضای دلالی را با استفاده از ابزار مالیات بر عایدی سرمایه مدیریت می کردیم دلالی و سوداگری از این بازار جمع می شد.
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی ادامه داد: در دولت گذشته پیشنهاد کردیم که از ابزار مالیات در بازار خودرو استفاده شود به گونه ای که کسانی که خودرو می خرند اگر در سال اول خودرو را بفروشند باید ۹۰ درصد از سود حاصله را مالیات پرداخت کنند و اگر در سال دوم خودرو به فروش رفت ۷۰ درصد از سود حاصله را مالیات بدهد که موردتوجه قرار نگرفت.
وی با بیان اینکه ابزار مالیات بر عایدی سرمایه نداریم گفت: نبود این نوع مالیات ماهیت تورم و دلیل شکاف طبقاتی است.
یزدی زاده ابراز داشت: کشوری هستیم که چهل سال است که سرطان تورم داریم و شکاف طبقاتی روزبه روز بالا رفته است و با ضریب جینی همخوانی ندارد.
وی تأکید کرد: در این چهل سال سرطان را دیدیم؛ ولی هیچ راهی برای اینکه آثار مخرب را کاهش دهیم، انجام نداده ایم درحالی که باید از ابزار مالیات بهره می بردیم.
عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی با بیان اینکه مالیات مهم ترین ابزار مدیریت بازارهای مسکن، خودرو، ارز و طلا گفت: مالیات کارآمدترین ابزار برای سیاست های اقتصادی است که در تمام دنیا اجرایی می شود.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای جهان نیز، تورم و بحران مالی در اقتصاد داشته اند؛ ولی از ابزار مالیات به درستی استفاده کرده اند.