چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

5 مورد از مهم ترین علائم آپنه خواب

5 مورد از مهم ترین علائم آپنه خواب

هر بار که آپنه رخ می دهد، مغز شما هشدار می دهد که باید بیدار شده و دوباره نفس بکشید. این، آپنه خواب می تواند به نوعی تجربه شود که بر کیفیت زندگی، کار و روابط شما تأثیر می گذارد. انواع آپنه خواب و نشانه های آن را در زیر بررسی می کنیم.

انواع آپنه خواب

سه نوع آپنه خواب وجود دارد: آپنه انسدادی، آپنه مرکزی و آپنه خواب پیچیده، از انواع آپنه خواب است اگر با درمان آپنه خواب آشنایی ندارید، پس این مطلب می تواند به شما کمک کند کیفیت و کمیت هنگام خواب مهم است. هر نوع آپنه خواب در بدن شما به طور متفاوتی ظاهر می شود، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: خواب شما را دچار اختلال می کنند. شما می توانید با انجام تست خواب متوجه اختلالات در خواب خود شوید.

آپنه انسدادی خواب (OSA)

وقتی می شنوید که شخصی می گوید آپنه خواب دارد، احتمالا به آپنه انسدادی خواب اشاره می کند که رایج ترین شکل آپنه خواب است. آپنه انسدادی، یک مشکلی است که در آن بافت های دهان و گلو در طول خواب منبسط شده و شل می شوند. ماهیچه های شل شده می توانند راه هوایی را مسدود کنند و از رسیدن هوا به ریه ها جلوگیری کنند. این به نوبه خود، می تواند باعث شود که فرد نفس نفس بزند یا با خفگی از خواب بیدار شود. در طول شب، این روند تکرار می شود و در نتیجه خواب دچار مشکل می شود. 

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی

CSA در مقایسه با OSA شکل کمتری از آپنه خواب است. به طور کلی این نوع آپنه، ناشی از نگرانی های پزشکی است که بر مغز تأثیر می گذارد. وضعیت CSA است که در آن هشدارهای مغز توسط مغز ارسال نمی شود و در نتیجه فرد نفس نمی کشد.

فرق بین CSA و OSA در این است که راه هوایی مسدود شده چیزی نیست که مانع فرد شود. افراد مبتلا به CSA دچار ناراحتی های عصبی می شوند، زیرا مغز نمی تواند عملکردی را کنترل کند. افراد مبتلا به پارکینسون، کسانی که به طور معمول مصرف مواد مخدر مصرف می کنند، یا هرکسی که عفونتی را تجربه می کنند، بر روی مغز تأثیر می گذارند، می توانند از CSA رنج ببرند. معمولا با مراجعه به پزشک می توانید این مشکلات را حل کنید، پزشک شما با گرفتن یکسری آزمایشات به شما درمان های مختلفی از جمله استفاده از دستگاه کمک تنفسی، جراحی و حتی شاید طب سنتی را پیشنهاد دهد توجه داشته باشید. خرید bipap یکی از معروف ترین روش های درمان پزشک ها می باشد؛ به دلیل کارآمدی و راحتی بیمار.

آپنه پیچیده، در نهایت تحقیقات نشان داد که آپنه خواب پیچیده ترکیبی از هر دو نوع آپنه است که آن را آپنه خواب پیچیده نامیدند . برای ساده سازی حروف الفبای حروف اختصاری، آپنه خواب پیچیده گاهی اوقات در تحقیقات پزشکی به اختصار CompSA نامیده می شود تا از سردرگمی بین آن و آپنه خواب مرکزی (CSA) جلوگیری شود.

خستگی

آیا تا به حال با وجود اینکه زیاد خوابیده اید، با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید؟ اگر این اتفاق به طور معمول رخ می دهد، ممکن است نشان دهنده این باشد که در طول شب چندین بار از خواب بیدار شده اید که تنفس شما متوقف شده است. ممکن است هیچ خاطره ای از بیدار شدن نداشته باشید، اما هرگونه اختلال مکرر در خواب می تواند شما را خسته کند.

بیداری های مکرر مرتبط با آپنه خواب، خواب طبیعی و لازم را غیرممکن می کند و خواب آلودگی شدید، خستگی و تحریک پذیری در طول روز را محتمل می سازد. ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشید و در محل کار، تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی به خواب بروید. افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض خطر تصادفات وسایل نقلیه موتوری و محل کار هستند.

پریدن از خواب

پریدن از خواب

 پریدن از خواب تقریباً در بیش از نیمی از جمعیت رخ می دهد. در حالی که این اتفاق رایج جای نگرانی ندارد، اگر متوجه شدید که در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار می شوید، این مشکل، می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. چه با نفس نفس زدن از خواب بیدار شوید، چه خیس عرق یا میل مکرر به ادرار کردن داشته باشید، این علائم بالقوه آپنه خواب می تواند شبی سخت را ایجاد کند و بیدار شدن با نفس و تپش قلب می تواند ترسناک باشد.

اضافه وزن

در افراد چاق، باریک شدن ماهیچه های تنفسی فوقانی به دلیل تجمع بافت های چربی رخ می دهد. انسداد در تنفس به دلیل باریک شدن راه هوایی فوقانی باعث افزایش قابل توجه فشار داخل قفسه سینه و ایجاد آپنه و هیپوکسی می شود.

بیماری قلبی و عروقی

افت ناگهانی سطح اکسیژن خون که در حین آپنه خواب رخ می دهد، فشار خون را افزایش می دهد و سیستم قلبی عروقی را تحت فشار قرار می دهد. داشتن آپنه انسدادی خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا (فشار خون) را افزایش می دهد. آپنه انسدادی خواب همچنین ممکن است خطر حمله قلبی مکرر، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.

نارسایی کلیه

بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، عمدتاً به دلیل بیماری قلبی عروقی، عوارض و مرگ و میر بیشتری دارند. در مقایسه با جمعیت عمومی، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی شیوع بیشتری از OSA و آپنه خواب مرکزی دارند و وجود آپنه خواب در این جمعیت با افزایش خطر حوادث قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است. اگرچه OSA می تواند منجر به افزایش سرعت کاهش عملکرد کلیه شود، اما شواهدی نیز وجود دارد که وجود بیماری کلیوی در مرحله نهایی می تواند منجر به بدتر شدن آپنه خواب شود که نشان دهنده رابطه دو طرفه بین آپنه خواب و بیماری مزمن کلیوی است.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TEeJ3M0p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه