به گارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، از ابتدای مهرماه، ثبات قیمت و نوسانات جزئی در بازار خودرو، جای خود را به التهاب و آشفتگی داد. بن بست مذاکرات برجام، موجب گسیختگی افسار بهای دلار شد و نتیجه این امر خیلی زود بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داد. حدود سه ماه است که نرخ دلار روزبه روز بیشتر شده و افزایش قیمت خودرو هفته آخر آذرماه نیز یکی از پیامدهای اصلی این صعود قیمت به حساب می آید. با این حساب می توان گفت که نه عرضه خودرو به صورت قرعه کشی و نه عرضه در بورس کالا، تاکنون تاثیری بر متعادل سازی بازار خودرو نداشته وحتی شاید زمینه ساز سرعت گرفتن رشد تورم در کشور نیز شده باشد.
نوسانات بازار خودرو در روزهای اخیر به فاجعه تبدیل شده، به طوری که تنها در عرض ۱۰ روز، عمده محصولات داخلی بین ۳۰ الی ۵۰ میلیون تومان گران تر شده اند. پراید ۱۳۱ تولید سال ۱۳۹۹ به عنوان ارزان ترین خودرو، حدود ۲۱۷ میلیون تومان قیمت دارد.
همان طور که گفته شد، بهای دلار تا حد زیادی موجب افزایش قیمت خودرو هفته آخر آذرماه شده، اما شکست طرح های عرضه خودرو در قرعه کشی و بورس نیز جزو عوامل تأثیرگذار روی قیمت ماشین در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر با توجه به آینده مبهم اقتصاد حاکم، افراد در تلاش هستند تا با خرید خودرو، ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، غافل از اینکه رشد تقاضا در شرایطی که عرضه خودرو در بازار کم است، تنها موجب تورم بیشتر، پررنگ شدن حضور دلالان و واسطه گران سودجو و در نهایت افزایش بی رویه قیمت ماشین می شود.
قیمت عمده خودروها در ظرف چند روز اخیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش است. جدول قیمت برخی خودروهای داخلی پرطرفدار را در ادامه مشاهده می کنید. در صورت عدم مدیریت صحیح و چاره اندیشی به موقع، مشخص نیست که افزایش قیمت ها تا کجا ادامه می یابد. شاید پیش بینی پژو ۲۰۶ نهصد میلیون تومانی خیلی زودتر از آنچه انتظار می رود، به حقیقت تبدیل شود!