دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بر این باور است که شکل کنونی عرضه خودرو در بورس نوعی مزایده است که قیمت ها را به بیش از روش قبلی می رساند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از بازار، مهدی دادفر با اعلام این که کالایی با مشتریِ زیاد اگر در بورس با تعداد اندک عرضه شود، عملا فضای مزایده شکل می گیرد، گفت: رقابت ایجاد شده موجب افزایش بیش از پیش قیمت ها خواهد شد.
وی افزود: برای خودروهای وارداتی تصور نمی کنم مشتری بهره لازم را از فضای بورس کالا ببرد.
دادفر عرضه در بورس را دارای معایب و مزایایی دانست و گفت: مصرف کننده نهایی به راحتی دسترسی به بورس کالا و خرید خودرو نخواهد داشت.
این فعال در زمینه واردات خودرو با بیان این که عده ای در بورس کالا برنده ی خرید خودرو شده و نفراتی نیز به عنوان اسپانسر در این زمینه فعالیت می کنند، گفت: این مسئله برایم عجیب است.
وی در مصاحبه با رادیو گفتگو در پاسخ به این سوال که با عرضه به صورت بورسی مخالف است یا موافق گفت: مگر راه دیگری هم هست!؟
دادفر افزود: قانون ساماندهی کسب و کار خودروی وارداتی، تنظیم عرضه و قیمت را دنبال می کرد؛ لذا باید دید روش کنونی واردات، آیا به تنظیم گری عرضه در بازار می انجامد؟
وی گفت: از سال ۸۹ تا امروز متوسط تولید، فروش و واردات بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه و این ارقام در نوسان بوده است.
دادفر افزود: تا زمانی که این تقاضا پاسخ داده نشود، با هر مدلی که دست به عرضه بزنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
وی خاطرنشان کرد: دوستان قصد داشتند قیمت خودرو داخلی را آزاد کنند و قرار بود در این معادله و بازی، قیمت خودرو داخلی آزاد و واردات هم آزاد شود و تعرفه نیز باید پایین می بود.
دادفر ادامه داد: برداشت بنده این است که برای راحت شدن کار خودروساز و قیمتِ مورد نظر خود تولیدات را وارد بورس کردند.
از این طریق با استفاده از یک فضای مالی، شفافیت و رقابتی بودنِ به ذهن مردم متبادر می شود؛ قرار بوده قیمت خودرو را افزایش دهند و با این تکنیک چنین کاری را صورت دادند، ولی در مقابلِ مردم، به تعهد عمل نکردند و واردات آزاد نشد.
وی یادآوری کرد که بازار هم قرار بود رقابتی شود و خودروساز به هر قیمتی که دوست دارد، محصول را نفروشد. پس چرا اجازه نمی دهند خودروی خارجی را به هر شکلی که مردم می توانند، وارد کشور کنند!؟