روند افزایش قیمت در بازار خودرو سومین ماه خود را پشت سر می گذارد و رکود نیز به موازات رشد قیمت، ادامه دارد.
به گزارش فرصت امروز به نقل از همشهری آنلاین، شروع رشد قیمت خودرو بعد از چند ماه کم نوسان در بهار و تابستان امسال، از مهرماه و به دنبال افزایش قیمت ارز بود، اما کاهش نوسان بازار ارز، شرایط را در بازار خودرو آرام نکرد و در این میان مصرف کنندگان واقعی اصلی ترین زیان دیدگان رفتار پرتناقض در بازار هستند.
آغاز روند اجرایی واردات خودرو که به نظر می رسید محرکی برای کاهش قیمت خودرو باشد، با روند کند آن عکس انتظار کارشناسان عمل کرده و به عاملی برای افزایش قیمت تبدیل شده است.
در کنار فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا که نفر اول اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران آن را مهم ترین دلیل قیمت بالای خودرو می داند، توقف مذاکرات برجام، غیرقابل پیش بینی بودن رفتار بازار ارز و البته برخی از بندهای به تعبیر کارشناسان «دست و پاگیر و سختگیرانه» آیین نامه واردات خودرو را باید از عواملی دانست که آینده بازار این کالای سرمایه ای را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند سقف قیمت ۲۰هزار یورویی تعیین شده برای واردات با حذف خودروهای شاسی بلند از فهرست واردات، محرکی جدی برای افزایش قیمت این قبیل خودروها در بازار داخلی بوده است.
از ابتدای نوسانات در بازار ارز تا به امروز قیمت خودروهای شاسی بلند به گفته فعالان بازار افزایش ۲۰۰میلیون تومانی داشته و به عنوان مثال سانتافه۲۰۱۷، در این بازه زمانی از ۸۰۰میلیون تومان به حدود یک میلیارد تومان رسیده است.
کارشناسان بازار خودرو اعتقاد دارند افزایش قیمت خودرو در بازار به احتمال زیاد ادامه دار خواهد بود، چون تداوم وضعیت کنونی، مصرف کننده واقعی را از بازار خارج کرده و خریدارانی که اکنون در بازار حضور دارند بدون توجه به قیمت و کیفیت خودرو، تنها با انگیزه سرمایه گذاری به خرید خودرو اقدام می کنند.