دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اعتبار مدرک MBA و DBA در ایران چقدر است؟

دنیای تجارت این روزها مدام در حال تغییر است و توانایی تصمیم گیری در این دنیای پرتلاطم، می تواند به بقای بسیاری از کسب وکارها کمک کند. مطمئنا رهبری درست و اصولی، می تواند در بخش های مختلف یک سازمان دیده شود و با وجود مدیران تحصیل کرده، می توان کسب وکارها را به سمت موفقیت هدایت کرد. بسیاری دوست دارند تا در این راه به عنوان یک رهبر به تیم ها کمک کنند و برای این منظور، سراغ تحصیل در رشته های مدیریتی مانند DBA و MBA می روند. هدف هر دو رشته تحصیلی کمک به متخصصان برای بهبود دانش و توانایی های خود در مدیریت است.

ممکن است بسیاری، تفاوت میان این دو نوع مدرک را ندانند و با کارایی هر کدام آشنایی نداشته باشند. برای این منظور، در این مقاله قصد داریم تا درباره این مدارک، تفاوت آنها و اعتبار آنها در ایران صحبت کنیم.

مدرک MBA چیست؟

در مقاله MBA چیست بلاگ ایران تلنت تعریف مدرک MBA آورده شده و به این صورت است که، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA، مدرک تحصیلی عمومی است که با تحصیل در آن مهارت های فنی، مدیریتی و رهبری را فرا خواهید گرفت و می توانید یکی از گزینه های مناسب در استخدام مدیر عامل باشید. MBA برای کمک به فارغ التحصیلان برای درک بهتر فعالیت های عمومی مدیریت کسب  وکار طراحی شده است. مدرک MBA می تواند در رشته هایی مانند حسابداری، امور مالی یا بازاریابی و مدیریت روابط عمومی تمرکز ویژه داشته باشد.

مدرک DBA چیست؟

اعتبار مدرک MBA و DBA در ایران چقدر است؟

دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) بالاترین مدرک تحصیلات تکمیلی در مدارک مدیریتی دانشگاهی است. معرفی رشته تحصیلی DBA به واسطه برآورده کردن نیاز مدیران ارشد و متخصصان برای اثبات مهارت ها و دانش گسترده خود در صنعت تجارت، صورت گرفت.

دکترای مدیریت بازرگانی را می توان به عنوان یک دوره تکمیلی برای کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) در نظر گرفت. دکترای مدیریت بازرگانی می تواند به شما کمک کند تا در میان دیگر افراد متمایز شوید، سراغ انتشار مقالات علمی در مجلات علمی دنیا بروید و در نهایت، به دنبال تخصص در زمینه ای خاص بروید که به آن علاقه دارید.

تفاوت DBA با MBA چیست؟

بزرگترین تفاوت DBA با MBA، مدت زمان لازم برای تکمیل آنها است. دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یک سال طول می کشد در حالی که دوره دکتری مدیریت بازرگانی سه سال طول می کشد. اما برخی افراد ممکن است بپرسند، که “تفاوت MBA با DBA چیست؟” برای مقایسه این دو به طور خلاصه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدرک MBA معمولاً مورد استفاده افراد متخصص و حرفه ای در کسب و کارها قرار می گیرد که می خواهند درک بهتری از کسب و کار داشته باشند و تئوری های روز مربوط به صنعت و حرفه خود را فرا بگیرند.
  • مدرک DBA به متخصصان حال حاضر این اجازه را می دهد تا با افزایش دانش و استفاده از نظریه ها و روش های جدید، حرفه و کسب و کار خود را گسترش دهند.

این دو، تفاوت های عمده میان این دو مدرک بود. در ادامه چند تفاوت دیگر بین MBA و DBA را بیان خواهیم کرد:

MBA

DBA

MBA یک مدرک مدیریت عمومی است که تاکید بیشتری بر کاربرد مفاهیم پیشرفته کسب وکار دارد.

تحصیل در دوره DBA، افراد (و فارغ التحصیلان MBA) را به سطح جدیدی از دانش و بینش ارتقا می رساند.

شما با توانایی هایی که برای شناسایی و حل مشکلات اساسی کسب   کار نیاز دارید، آشنا می شوید و این مهارت را در خود توسعه می دهید.

با تحصیل در این رشته، دانش آموختگان برای تبدیل شدن به دانش پژوهان تحقیقات تجاری، با هدف بهبود درک از مسائل پیچیده تجاری از طریق تحقیقات علمی معتبر، آموزش می بینند.

هدف از تحصیل در رشته MBA کسب دانش و مفاهیم تجاری است که بهترین روش ها در صنعت تجارت محسوب می شوند.

دانشجوی DBA به جای تمرکز بر چگونگی به حداکثر رساندن سود، سراغ کار با ابزارها و روش های مورد نیاز برای درک اینکه این سودها از کجا می آیند و موانع رشد کدامند و رهبری و تصمیم گیری استراتژیک چیست، می روند.

MBA به دیگران نشان می دهد که شما زمان و تلاش خود را برای پیشرفت حرفه ای خود صرف کرده اید. همچنین، اگر شما انتخاب می کنید که در یک زمینه خاص تخصص داشته باشید، این یک رویکرد برای نشان دادن دانش خود در آن زمینه است.

با تحصیل در رشته DBA،  روش های تحقیق کمی و کیفی را یاد خواهید گرفت. این روش ها به شما کمک خواهند کرد تا از داده ها برای حل مشکلات رایج محل کار استفاده کنید. DBA معمولا به عنوان مدرک تکمیلی برای مدیران شاغل به شمار می آید. این بدان معنی است که شما می توانید بلافاصله نظریه هایی را که در کلاس یاد می گیرید در محل کار خود اعمال کنید.

اعتبار مدرک DBA در ایران

مطمئنا برای استفاده از این مدرک، باید تحت نظر بهترین اساتید و موسسات مورد تایید وزارت علوم آموزش ببینید. در این حالت است که می توانید از مهارت های مدیریتی خود که به واسطه این مدرک به دست آوردید، بگویید و از آنها برای استخدام استفاده کنید.

مدرک DBA در ایران دارای دو نوع گواهی است که این گواهینامه ها به شرح زیر است:

  • گواهینامه معتبر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور
  • گواهینامه معتبر بین المللی که مورد تایید دولت و دادگستری کشور مبدأ است

در هر دو حالت، این مدرک به تایید وزارت علوم می رسد و تنها تفاوت مورد دوم با مورد اول این است که، در مورد دوم کشور مبدأ کشوری است که مسئول و ناظر برگزاری کلاس ها در ایران است و در نهایت مدرک را آنها برای دانشجویان صادر می کنند. این کشورها، معمولا استاندارهای بین المللی برای برگزاری کلاس های این رشته و ارائه مدرک را دارند.

اعتبار مدرک MBA در ایران

اعتبار مدرک MBA و DBA در ایران چقدر است؟

اعتبار مدرک MBA نیز به محل برگزاری آن، میزان اعتبار روش های تدریس و کشوری که آن را صادر می کند بستگی دارد. بسیاری از دانشگاه های ایران، در حال حاضر کلاس های MBA را برگزار می کنند و اگر مدرک خود را از این دانشگاه ها دریافت کنید، می توانید از اعتبار آن مطمئن باشید.

برای اینکه از اعتبار مدرک MBA خود نزد وزارت علوم مطمئن شوید، می توانید به سامانه ای که خود وزارتخانه برای تعیین اعتبار مدرک MBA معرفی کرده، مراجعه کنید. اگر گواهی و مدرک MBA هولوگرام و مهر وزارت علوم داشته باشد، باید از اعتبار و تایید شدن آن توسط وزارت علوم مطمئن باشید. اما چنانچه این موارد در مدرک شما وجود ندارد، می تواند از جایی که مدرک را برای شما صادر کرده درباره آن سوال کنید.

منبع: وبلاگ کاریابی ایران تلنت

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VV1yKoj5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه